Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Ja blåsa lite med tryckluft låter lite väl lätt och inte särskilt seriöst.
Vet att *pettson* har en beskrivning på sin hemsida så jag får väl ta mig en titt där för att se om det är nåt jag vågar mig på.
Men bilen går ju bra så det är väl inget man behöver stressa med.
Användarvisningsbild
av halmstaden
börjar bilen dra olja så bör du kolla vevhusvent för annars får du (dyra, dyra) problem med packboxarna senare.

/M
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej, ska tänka på det.
Har dock aldrig behövt fylla på någon olja mellan bytena och aldrig märkt att nivån sjunkit.
Användarvisningsbild
av eccy243
Vad har du för körvanor? Långa sträckor eller småkörning? Kan ju nämna som kuriosa att min farsa köpte en sprillans 740 GL -85. Den gick 10 mil om dagen (5 mil i stöten) ända fram till 2003. Använde alltid motorvärmare när det var kallt, och bytte alltid olja på 1500 mil, och alltid med syntetolja. Den bilen drar idag ungefär hela stickan mellan oljebytena. Och han har aldrig rört vevhusventilationen på den. Den har i skrivande stund gått 51k, och låter som en symaskin i motorn.

Så det har tydligen mycket att göra med körvanorna också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kör väldigt lite kortsträckor. Fast oftast är det väl inte heller riktigt långkörningar.
De flesta körsträckor är på 2-3 mil och mest landsvägskörning (90-110). Kör oftast ganska lugnt och aldrig några häftiga accelerationer med kall motor.
Har tyvärr ingen motorvärmare på bilen. Kör enl beräkning ca 2000 mil/år.
Dock ska jag kanske nämna att jag själv inte ägt bilen i mer än drygt 8 månader.
Användarvisningsbild
av TheBree
Tomas88 skrev:
Fluffen skrev:Remmen till servo, generator och ac.
Jaha okej. Jo har kikat lite på den och den ser bra ut tycker jag. Om den nu mot förmodan skulle gå av är det nåt som kan skadas då?
~Kalle~ skrev:1. Hur ofta gör du service? :???:
2. Följer du rekommendationerna eller gör du extra-tjosan?
Jag gör väl lite "extra-tjosan". Byter olja och filter var 1000ende mil.
Anledningen till att jag bytte broms och kylarvätska var att jag inte visste när det var gjort senast. Men det var nog inte helt fel att göra detta.
Tändstift skall väl egentligen bytas var 6000ende mil men har blivit lite nojjig för detta med Volvos orginalstift så tänkte byta de lite före. Sen tycker jag 6000 är ett ganska långt intervall.

Sen har jag kollat upp det där med vevhusventilationen lite mer och jag hade nog fel om att den inte behöver rengöras.
Men jag blir inte riktigt klok på hur ofta.
Jag har kolla lite på de där serviceprotokollen som finns upplagda på forumet. Problemet är att jag inte vet vilket jag skall följa.
Det finns ett som det står skall gälla för bla S40 och 1500 mil.
Sen finns det ett som skall gälla för 02 och framåt med 2000 mils intervall.
Nu är det ju bara det att min bil som jag förstår det när jag kollar i serviceboken har 2000 mils intervall men den har ju modellår 2001 så den stämmer ju inte riktigt in på någon av protokollen.

Enl förstnämnda protokoll skall vevhusventilationen rengöras första gången vid 7500 mil och sen med 4500 mils intervaller och i så fall skulle en av dessa rengöringarna vara vid 18 000.
Enl det andra (2000 mils protokollet) skall den inte rengöras oftare än var 16 000 mil och i så fall skall ju detta redan vara gjort för inte så längesedan.

Ja inte helt lätt som sagt. Min bil har gått ca 18 800 mil nu.
Att du bara orkar?! :P :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Idag monterade jag diodlampor i bromsljuset.

Före
Bild

Efter
Bild

Det ser ju ut att lysa sämre med LED och det kanske det gör lite också. Men inte som det ser ut på bilden.
Tycker det ser snyggare ut med det mer mörkröda skenet. Sen har det ju en viss säkerhetshöjande effekt också eftersom det börjar lysa mer direkt. (5m tidigare i 100 km/h har jag hört).
Dock så uppkom vissa komplikationer. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=36691
Så för tillfället sitter det vanliga lampor i bromsljuset.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du har ju fått dille på dioder :) Se hur det går när man ska ha dioder överallt! :wink: skämt o sido det ser bra ut! Sen när du får dit dioderna i bromsljuset skulle jag uppskatta om du kunde ta mörkerbilder före/ efter med bromsljuset typ några meter ifrån bilen? så man ser skillnaden

/Kalle
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 137

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Tips få ut ABS givaren fram