Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Eirike93
SA4AQS skrev:Min gammla nokia n86 har väll bra kamera eller vad tyker ni? Dom flesta av mina bilder är ju tagna med den :wink:
Det var en S70 du körde va? :P :wink:
av olofp
päpplet skrev:Ser riktigt trevligt ut :) Det är nog en riktigt kamera du ska satsa på om du vill kunna ta bilder. Det finns nog ingen mobilkamera som är bra
Det har du nog rätt i men jag skulle förmodligen aldrig orka plocka med mig en riktig kamera.

Eirike93 skrev:
päpplet skrev:Ser riktigt trevligt ut :) Det är nog en riktigt kamera du ska satsa på om du vill kunna ta bilder. Det finns nog ingen mobilkamera som är bra
Nya telefoner har ju riktigt bra kameror faktiskt
13mp och bra mjukvara tar bra bilder! :)

Självklart är en riktig kamera att föredra dock...

Ja det var så jag tänkte. Får se vad det blir!
av olofp
Så! Nu har jag bytt till vinterhjulen! Det blev ett rejält nedköp i komfort :-(O) Nåja, jag vänjer mig väl snart.

När jag bytte höger bakhjul skådade jag detta. Trasig stötdämpare? Jag tror att de aldrig blivit bytta.
Bild
Användarvisningsbild
av päpplet
Kan vara rostskydd som runnit om det nu inte är blött. Kan vara så att dämparna börjar ge upp men det känner du när bilen börjar bli gungig.
av olofp
Ja det är sant, jag ska kolla lite mer på det. Bilen känns eventuellt något gungig att köra, dock så har jag aldrig kört någon annan 740 än denna.
Om man trycker ner bakdelen av bilen och släpper upp den igen så stannar den rätt fort, det ser inte ut att fortsätta gunga upp och ner i alla fall.
av olofp
Jag lät en bekant kolla på bilen och han tycker att dämparna bör bytas. Jag tänkte prova att göra det själv (har bytt på en Mercedes förut).

Tror ni att de här blir bra? De kommer upp som förslag när jag söker på regnumret.
http://www.autokatalogen.se/afw/gavle/v ... dNo=286182

De från Biltema kostar 329kr/styck. Originaldämpare verkar kosta ungefär 700kr/styck.
Användarvisningsbild
av päpplet
Köp sachsdämparna du. Tänk på att det brukar vara ett smärre (läs större) helvete och få lös nedre bulten då den gärna rostar fast i hylsan. Använd gärna muttermaskin på den så kan den släppa annars får du kapa loss den.
Smörj bulten innan du monterar den nya dämparen så brukar dom vara demonterbara nästa gång dämparen ska lös. Övre bulten hittar du bakom en gummiplugg i hjulhuset.

Nu verkar ju din bil vara rätt fräsch undertill så chansen är ju rätt stor att du får lös dämparna utan några större bekymmer.
av olofp
Tack för tipsen päpplet!

Jag har inte fått tummen ur än eftersom jag varit lite beroende av bilen sista tiden. Nästa vecka får det bli!

Bilen är hyfsat fräsch under men lite rost finns det. Vi får se hur det går! Ska köpa mig en garagedomkraft och få tag i nya nedre bultar också tänkte jag.
Verkar som att bultar inte följer med när man köper stötdämpare..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16
Får inte ut diff ur bakaxel

Har du tillgång till kap och svets? Du beh&o[…]

Nästa elbil från Volvo?

Är det samma stil på inredningen som i […]

Du får använda chassikods skylten enlig[…]