Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
var tillbaka till roger som jag köpte turbon av idag och hämtade ett grenrör som gjorde att det skulle passa. visst grenröret passade perfekt på blocket och på turbon.

men oljerören passade icke, efter lite övervägande med volvo kom jag fram till att mitt förra agg var ett garrett och mitt nya ett mitsubishi (antar jag, då det inte står något på det nya agg.et)
Nya på volvo kostade 280 spänn för inloppet för oljan vilket var rimligt, men över 1000 spänn för retur-röret är bara att glömma, det blir ett nytt, tredje besök hemma hos Roger imorgon.
*suck*
OM ingen av er har dessa grejer liggande? hör av er isf.

har bokat om besiktningstiden till den 8 oktober... körförbud i 8 dagar men det kvittar då den knappt används.
Användarvisningsbild
av Dalmans
nya rör inhandlade.

rör 200 kr styck
packningssats 150 kr

nu ska det förhoppningsvis inte kosta mer pengar innan det rullar igen.
gjorde ett tappert försök att byta dessa rör idag så man kan kasta i nya turbon.
men bulten som håller fast "övre" röret i blocket satt nå fruktansvärt hårt och dåligt till.

Tur att det vart så mörkt ute så jag gick in. så kan skylla på det och inte att jag vart jävligt grinig och gick in
Användarvisningsbild
av Dalmans
sådär, fick lossa både oljefiltret (passade på att byta) och "adaptern" till detta för att komma åt bulten som trilskades. nätt och jämt att jag fick av den innan den hade blivit rund, men det gick.

Nu är allt monterat, starten är gjort, lät lite illa från orginalavgassystemet som jag också kastat på nu inför besiktning, det ska undersökas senare vart och varför det låter illa, låter som att det är precis mellan turbo och downpipe.

Märkte även en läcka i vattenpumpen :evil: ska undersökas om det räcker att byta packningarna där eller om hela pumpen måste bytas.
Användarvisningsbild
av Dalmans
Tog dessvärre inga fler bilder än dem jag redan visat.

har precis varit ute igen, skulle byta packningar till vattenpumpen då jag märkt att den läcker som ett såll, men la märke till att en av grenrörspackningarna var vänd åt fel håll. och antagligen därför bilen lät knas vid provstarten i söndags.
så roade mig med att vända den istället.
mot slutet hade jag svärfar till att lysa med ficklampa så jag såg vad jag gjorde. hade ingen lust att ligga under bilen i mörkret så kunde inte dra åt undre bulten till downpipen,
men bilen lät ändå bättre än i söndags tyckte jag.
Användarvisningsbild
av Dalmans
Jag och svärfar har gett oss på vattenpumpen igårkväll.
alla packningar bytta och pumpen är tillbaka, ska tillbaka med kylaren och lite slangar innan det blir provstart. vart som vanligt för mörkt för att fortsätta, förbannade parkering.

Var på rättviks marknad idag och gjorde en kopia på nyckeln då jag bara hade en nyckel innan.
80 skulle dom ha för det men svärfar var bekant med dem så fick tillbaka en femtiolapp på hundringen jag lämnade fram!
kylare och slangar sattes tillbaka idag, läckte dock än värre än förut.
efter mycket jävlar anamma fick jag skruva loss röret som drar iväg till vänster om blocket och in bakom motorn och nya packningen där såg ut som fem lass skit, satte tillbaka den gamla som såg hyfsad ut, läckte med den också, vart förbannad å klämde dit bägge och fick det tätt, ska dock hålla lite koll så det håller sig tätt där.

känns lovande att kunna använda sig av sin besiktningstid man har bokad på fredag. måste bara få tag på en plugg till EGR-systems-hålet som sitter i grenröret och spottar ut avgaser.
hade på lur att ta ett gammalt egr-rör och tillverka en plugg själv.
men då jag inte äger en svets själv ringde jag till volvo och kollade priser.

55 kronor för plugg och 14 för packning, fanns inte i Leksand som är mitt närmaste Volvo men fanns i Borlänge, och tanten skulle dit idag så jag tog rygg på henne. plugg inhandlad. men passade inte för fem öre. kom på att grenröret är från en 940 så ringde volvo igen och bad dem söka samma del fast till en 940. jodå det skillde i storlek och denna fanns tack och lov i leksand.

nu är det tätt och bilen går kanon :) tycker dock det är lite dålig kräm i turbon :???: så det är väl nästa grej som skall felsökas, jag kanske fått en Lätttrycksturbo?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]