Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Måste hålla med Turbo+.
Jag är imponerad av bygget. Är inte mycket som är orginal på den motorn :wink:
Hur blir det med besiktning sen. Hur funkar det när man höjt effekten så mycket som jag antar att du kommer att göra.
Mja... Beror lite på hur man definierar original ;) Tar man motorn som sådan så är det bara stakarna, vevlagren och snart fuelrailen du inte kan köpa på Volvo. Grenröret och det är ju specialbyggt, turbon går diock att köpa via Volvo, fast Lastbagnar då :D Men tar man motorn som den va när jag besiktade så va det bara vevlager och stakar som inte va originaldelar.

Besiktning... Ja, i mitt fall så är det ju som så att förutom effektökningen så är ju motorn ändrad och pga regelläget så ser omtypningen av den att bli knepig. Jag lär tvinga igenom den som ombyggt fordon och kommer få betala dyrt i straffskatt för det. Naturligtvis kan man strunta i det och hoppas på att man aldrig åker på en flygande och bara bygga om till besiktningarna, men det är ju bara att skjuta upp det egentligen. Och de flesta modifieringar som krävs ryms inom mina ordinarie planer.
Bild
Sågade upp ett par hål framför oljekylaren, vette fasen om det gör nån större skillnad för funktionen, men ser ju fräsigt ut i alla fall.

Bild
Tyckt tutan låtit lite, men det har ju låtit och besiktningen har inte sagt nåt. Måste ha samlat grus där i ett par år, fick hacka med en skruvmejsel för att få loss det värsta, ingen aning om det funkar nå bättre nu, men kan ju inte ha blivit sämre i alla fall.

Bild
Flyttat tutorna igen pga att tryckröret vart ivägen så det inte gick att ha dem på samma ställe som förr, nu med öppningen neråt som de ska sitta... annars blir de fulla av grus :D
Bild

Rev ner fjäderbenen för ett tag sen för att byta till biffigare fjäderbensgummin. Ena dämparen så ut att va sne, men när jag väl fick isär fjäderbenet så visade det sig som tur va att det rakt.

I övrigt så har jag tråcklat vidare med downpipen, provmonterade tryckrören, gjort ett litet stag som håller i oljekylaren så den förhoppningsvis inte nöter mot ac-kylaren. Slangarna till okjekylaren passade inte. Den ena går att vålda på plats, men den andra är helt off.

Men nu ska grenröret och det rivas bort så jag kan prova om det går att få ner downpipe den vägen och sen ska vanliga grenröret och turbon upp en sväng för att måtta ett rör mellan den turbon och röret över motorn. Ska passa på att borra upp hålen i flänsen till grenröret nu med.
Fortsatt att ödsla lite tid på bruksbilarna, men idag har jag fått i nya bussningarna till växelväljarna och spakstället.

Bild
Satte i dem i växelväljarna först, men det gjorde ingen egentlig skillnad.

Bild
Gamla och nya bussningar till spakstället. Och efter att dessa hade bytts så vart det en klar skillnad.

Imorrn är väl tanken att bulta på grenrör, turbo och lite annat och börja göra klart för uppstart så långt det går och få ner den på hjul så jag kan rulla fram den en liten bit.
Bild
Besiktningstubon har letat sig tillbaks på plats. Tänk om hx40in hade varit sådär liten, va enkelt allt hade varit :D

Bild
Sanas ju fortfarande en hekl del prylar och är dammigt, men börjar likna nåt igen.

Bild
Ena tryckröret hänger fortfarande ner lite, men ska korta av ett rör lite grann så går röret fritt från kylarslangen och så hamnar röret rakt

Bild
Sista tryckröret som behövs mellan 18T'n och resten av rören.
Bild
Plockade bort förvärmningen till vevhusventilationen. Dels kör jag inte på vintern, och dels så kanske man kan få upp laddtrycket liiiiiiiite tidigare när man slipper en vacuumledning som går mellan insug och ionloppsrör.

Bild
I övrigt så har jag fotsatt att plocka tillbaks och koppla in saker. Nu är det bara slangarna till oljekylaren som saknas, sen kan jag ställa ner den på alla 4.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16
Kupéfläkt "döda utblås"

Vet ej hur det är på Volvo, men på[…]

Rostskyddstips

Ja, som skrivits ovan höll jag på med s[…]

Visa din semesterbil(d)