metalHJ skrev:[
Har du stämt någon part? Eller varför blir det annars rättegång? :roll:
-----------
Jag tycker hur som hellst att det är starkt av dig att kämpa hela vägen ut, och du har mitt fulla stöd!
-)
Jag hade missat detta inlägg så jag svarar nu istället.
Starkt vet jag inte då det är damen som är åtalad. Däremot så anser jag att åtalet är så groteskt löjligt så självklart öppnar jag plånboken så hon kan få ett så bra försvar som möjligt. Tyvärr så har det varit väldigt svårt att hitta en advokat som är riktigt duktig på trafikmål så jag hoppas verkligen att denna är kompetent nog...
Den andre parten hävdar att hon kört på tok för fort samt inte bromsat ett dugg. Hastigheter runt 120-130km/h har nämnts.
Då jag vet hur gumman brukar köra, hon själv säger att hon kört i strax under 90km/h och före kurvan som den här hände direkt efter även har släppt något på gasen så att hastigheten var närmare 80km/h. Sen så vet jag hur en bil som smällt i de hastigheterna ser ut så att hon inte bromsat över huvud taget är helt befängt oavsett om det så gått i 80km/h eller i 130km/h
Hon erkänner själv att hon missbedömde situationen och att det inte är helt omöjligt att hon kunnat väjja ner i diket alternativt hinna bromsa om hon bedömt den rätt i samma ögonblick som faran uppstod. Men vi ska inte förglömma att olyckan aldrig hänt om inte den andre bilisten brytit mot trafikreglerna!
Angående att missbedömma en situation när man inte gör någonting annat än koncentrerar sig på körningen så kallas det att inte ha förmåga nog att klara av situationen, när riksdagen klubbade den nuvarande trafik så sade man "I enlighet med vad som anförts i avsnitt 6.3 bör från det straffbara området för vårdslöshet i trafik i regel undantas sådana förfaranden där
trafikanten, på grund av tillfällig ouppmärksamhet eller bristande förmåga, gjort en felbedömning av trafiksituationen."
Solklart om ni frågar mig, bristande förmåga är inte skäl nog för att hon ska dömmas. Inte heller kan hon dömmas för tillfällig ouppmärksamhet om dom skulle få för sig att gå på det.
Med tanke på att hon inte kört för fort, inte suttit och sminkat sig, inte medvetet krockat med den andra bilen osv. så ser jag inte hur hon ska kunna dömmas om inte domstolen väljer att lita på den andre föraren.
Den andre föraren undrar jag förresten vem hon ligger med då hon avfördes från utredningen direkt då inget brott kunde styrkas. Tacka fan för att brott inte kunde styrkas, det var en olycka utan uppsåt så gå då inte på den parten som inte ens var orsaken till olyckan då.
En släkting som är trafikpolis och som fått se utredningen är helt oförstående till vad hennes kollegor (i ett annat län) sysslar med.
Rättegång imorgon fm. jag är inte allt för munter inför den och räknar med att vi imorgonkväll har en hel hög med dagsböter att börja betala av. Men jag tänker inte ge mig utan en fight. Har jag fortfarande ditt fulla stöd så tack ;)
Ett foto jag hittade på datorn
mvh
Anders