Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av jbl
Härligt Adde,

Låter precis som mig som jag vårdar min XC70. :D
av Addekarlsson
I lördags gav jag mig på nått mindre skoj. :lol:
All skinn fick sig en omgång med klädseltvätt och "rotborste", och sen infettning.
Min vana trogen, så vart det så klart inga bilder. Är skitkass på det där med bilder...
Men det vart skillnad, stor skillnad. Fettet gjorde att skinnet känns som nytt. Riktigt mjukt och behagligt. :D
Köpte bilvårdskit från pingens på frösön, som finns via länk nånstans här på forumet. :D
Sen vart det ju sedvanlig torkning av bräda mm, dammsugning och skrubbning av gummimattor.

Så nu väntar jag på lämpligare väder för total avfettning, polering, vaxning, lackförsegling av utsidan oxå. :D

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
För att försvara frånvaron av tidigare utlovad tråd om min nyköpta 240, den kommer troligen säljas i slutet på denna vecka.
En kille som vill ha den, och lägger han upp det jag begär, så får han självklart ta den. Finns fler bilar att köpa. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Det där klonket i framvagnen kan mycket väl vara bakre bussningen i A-armen, båda mina på V90:in är kass och jag har liknande symptom som du.
av Addekarlsson
A-armen? Förklara vart det är.
Är det i framvagn, så är allt bytt redan. :lol:
Lokala meken hittar inte vad det är som klonkar. Bilprovningen hittar det inte. Bilbolaget (Volvoverkstad) hittar det inte. Jag hittar det inte.
Går inte få fram ljudet på lyft/brygga/smörjgrop, kommer enbart vid körning.
Lite less på detta klonk nu, för det är bara det kvar att åtgärda, sen är bilen så "tyst" som den ska vara. :D

Vet inte vad jag skrivit tidigare, men så här uppstår klonket i dagsläget:
Vid inbromsning klonkar det till först på vänster sida, sen direkt efter på höger sida (dock inte om jag "smeker" bromsen och med det har en bromssträcka på flera hundra meter). Detta känns i foten om man har foten mot hjulhuset förarsida.
När man svänger, oavsett håll, i en vanlig korsning, så klonkar det på båda sidor.
Landsvägskörning märks det inte, så länge det är "normal" körning. Vid "inspirerad" körning så klonkar det i varje kurva oxå. Med inspirerad körning syftar jag på farter i 150+.

Nu är det ju alltid lite klurigt att höra vart ljud kommer från i en bil, men eftersom jag och många fler tycker det låter fram, samt att man känner klonket så tydligt i hjulhuset fram, så anser vi alla att ljudet kommer framifrån nånstans.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
A-arm= Nedre bärarmen i detta fallet.
Kolla på denna bild:
Bild
Uppe till vänster är spindeleden/fjäderbenet fäst.
De två andra fästpunkterna är mot karossen, och det är den bussningen till höger på bilden som är den bakre, och det är den som är trasig på V90:in.
Det var faktiskt bilprovningen som upptäckte det åt mig...
Och den killen märkte det just på klonket när han tog på bromsen.
av Addekarlsson
Då behöver jag inte fundera mer på det, för dom bussningarna är utbytta redan. :D
Alla bussningar i framvagn är utbytta. Det är endast spindelleder och styreleder som inte är bytta redan. Men dessa är kontrollerade flera gånger om, samt fullt godkända av bilprovningen. Bilprovningen bad jag dessutom vara lite extra våldsamma med framvagn, just i försök att finna vad det är som klonkar.

Alla bussningar byttes just för att dom där bakre var totalt av på båda sidor. Då tyckte jag det var lika bra att byta alla, när framvagn ändå var nere.

Men mången tack för tipset! Har du fler på lager, så släpp lös ordsprutan! :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Hmm, lite långsökt kanske men kan det vara nån bussning i bakvagnen som kastat in handduken, och gör så att när du bromsar så fortplantas klonket genom balkarna till hjulhusen fram......
Ett litet test är att snabbt dra åt handbromsen (och släppa den fort igen) när du håller lite fart.
av Addekarlsson
Been there, done that. :D
Men jag ska göra testet med handbromsen, helt klart. Jag är beredd att göra mycket nu för att bli av med detta problem. :lol:
Återkommer med besked när jag kommit hem ikväll.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Hej adde! vet att på 700 serien så kan ett fästöra på styrväxeln av aluminiun ärga av så att denna sitter lite löst vet ej om detta fenomen händer på 900 serien då kan det ju hända att det rör på sej när man kör lite inspirerat 8)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]