Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Sorry, kan inte hålla ordning på alla Saabar som rasar :roll:

Nog för att det är bruksbilar vi pratar om, men nog ska de hålla ihop trots allt? Det är ju inte 20 år gamla bilar vi pratar om direkt. Nej, Saabs kvalitetsproblem i slutet av 90-talet och början av 2000 är tyvärr inte att leka med. Inte förrän -04 blev det väl egentligen ordning på 9-5orna. Då var det ju bara 7 år sedan den introducerades...

Min generella åsikt angående 2.0an är att det som privatperson inte är särskilt smart att privat köpa bilar som är mycket nyare än 2-3 år. Då har de tappat 50% av värdet medans bruksvärdet och skicket knappt är reducerat alls. Du som inte har tummen mitt i hand är inte heller beroende av garantier.

Ta min egen bil egen bil exempelvis, den har gått 11.000mil förutom 4-5 stenskott på huven så går det inte att skilja den från en ny. Förutom att prislappen har sjunkit med 200.000kr! Att stå för en sådan värdeminskning som privatperson är inte vettigt enligt mig.

Kollat på en lite äldre V50 förresten? Det skiljer knappt något alls (om man inte är volvofantast) mellan en facelift och icke-facelift på V50.

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V5 ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... ?ca=11&w=3

Här har du för övrigt en ruskigt prisvärd facelift 2,0D: Annons borttagen,bilen såld /Grammse
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag håller med, Saab har större kvalitetsfel än vad jag kan se som acceptabelt. Det är också därför som jag nu vill ha en bil med garanti så jag slipper bry mig om ev. fel.

Tack så mycket för länkarna. Det som slår mig varje gång du postar en drös med länkar är att du defintivt har förmågan att hitta fina bilar på blocket :) 08an där ser definitivt intressant ut! Även den i Sisjön även om jag tycker den ligger lite högt i pris.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Brainy. Är du ute efter automat eller manuell? Bara nyfiken. :)
Inte helt lätt detta med att leta bil, jämföra olika alternativ och modeller osv. Men det är ju roligt :)

Det är ju en speciell känsla med ny bil kan jag tänka mig. Men å andra sidan har Lövet rätt. Det är en jäkla värdeminskning. En ca 1 år gammal bil kan ju vara ett bra mellanting kanske. Man får ju en del extra för samma pris.
Användarvisningsbild
av Nexus
den på bilia i e-tuna var riktigt snygg men kläseln måste kräva lite jobb hålla ren och fin :roll:
Jaha, sambon är ju i utlandet så jag måste roa mig med något.

Till och börja med så fixade jag till inkopplingen av parkeringssensorerna. Har inte orkat riva inredningen och kopplat i dem tidigare.

Började med att riva inredningen:
Bild

Kopplade in styrenheten för att se så alla sensorer fungerade
Bild

Det var inte "bara" att få bort det här, men det gick :)
Bild

Här bakom vänstra bakljuset så har jag fört igenom sladdarna till sensorerna
Bild

Nu blir det ett litet hopp. Jag mätte ut vilken sladd i elen till dragkroken som är till backljuset (används inte till mitt 7-poliga drag) och kopplade in styrboxen mot denna så sensorerna bara är aktiva när jag lägger i backen.
Jag monterade sedan fast styrboxen på "väggen" under bagagelucksöppningen i reservhjulsbaljan.
Bild

Då jag inte vill ha något icke orginal i kupén så har jag bestämt mig för en dold montering av högtalare/display. En fördel med detta är även att jag slipper dra fram sladden hela vägen till instrumentbrädan.
Jag har därför lagt den här. Hålen gör att ljudet tar sig ut och monteringen syns inte. För säkerhets skull så ska jag måla för displayen så jag inte riskerar att det börjar lysa där bak när jag ska backa i mörker :roll:
Bild

Ett foto på andra sidan för att visa hur det ser ut med allt monterat
Bild

Just nu så ligger inredningen i hallen och väntar på borrning
Bild

Det som ska borras är ett hål till ett 12v-uttag så jag slipper dra fram en förlängningssladd varje gång jag vill använda kylboxen.

Kameran är i grekland så mobilkameran får duga.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Du har inte tröttnat helt på Saaben ändå :wink:

Är du säker på att ljudet hörs tillräckligt nu när du bygger in dem bak i bilen?
Snyggt jobbat så långt i alla fall.
Bra med extra 12v uttag. Var tar du strömmen till den ifrån?
Användarvisningsbild
av Brainy
Tröttnat o tröttnat, sambon är i utlandet så jag klättrar på väggarna och måste ha något att göra :roll:

Jag stjäl även den från kontaktstycket till släpet, finns 12V-matning med separat 25A-säkring som ska användas om du vill driva något i t.ex. husvagnen genom bilen när du kör. Men eftersom jag har för få poler i min släpkontakt så används inte denna sladd heller. Så det är bara att peta i en säkring och ta strömmen där. Har provmätt och det fungerar :)

mvh
Anders
Brainy, om det är så att du klättrar på väggarna så ska du inte känna dig blyg att fråga om du får laga min bil. det går så bra så :wink:.

Berätta lite mer om den där backsensorn :) såg riktigt proffsig ut ju. Är det med display och allt?
Blev ju nästan lite sugen här ju.. :P

Btw, som alltid, satans proffsigt gjort!

/Ticken
Hej och tack Ticken :)

Sensorerna är av det exklusiva märket biltema ;)
Display finns men är inget jag vill ha. Så jag nöjjer mig med ljudet.

Härifrån och ned kan du se första halvan av min installation http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 68#p247868

Och här kan du läsa mer om biltemakittet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=20046&

mvh
Anders
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 78
Styrledsverktyg