Började och skulle ge mig på stödlagret idag och när jag skruvat loss kardan från växellådan så upptäckte jag att det redan var bytt :shock: Så när en del redan var loss från lådan var det bara att fortsätta :lol:
Lyckades få upp nya lådan i tvättkaret så den blev hyfsat renskrubbad med diesel och diskborste innan montering. Slavcylindern på sprängkåpan hade ärgat fast så kåpan fick jag byta därför gjorde jag inte rent den

Packningen mellan sprängkåpan och växellådan gick ju såklart sönder så en ny tillverkades av en mjölkkartong :lol:
En gammal pensionsfärdig växellåda tittar fram
inte undra på att den glappade lite, hälften av dreven satt ju här :roll:

den jag satte i fanns det knappt något spån alls på bottenpluggen

-)
tomt
En "ny" på väg upp med ny olja samt rak växellådsbalk. Satt en ny kudde på den krokiga balken så den fick följa med
Och allting klart, eller riktigt så smidigt gick det inte...
Medbringaren på överväxeln var lite mindre än på gamla lådan så jag fick byta. Muttern var 30mm och hylsan jag hade var 32 så det blev en specialare nu igen :lol:

1mm plåt är bra till mycket :lol:
Den blev faktiskt som en ny bil att köra nu jämfört mot innan. Det går lätt att växla, spaken glappar inte lika mycket som friläget på alla växlar, nästan alla vibrationer försvann, den skorrar inte när jag lägger i backen, överväxeln går inte i med våld och den gungar inte i hundratals meter efter växling som den gjorde förut :lol:
Kan tillägga att allt det här har jag gjort helt utan hjälp, själv är bäste dräng

Bara bakaxeln som viner och ventillyftarna som knackar kvar i oljudsväg samt lite klonkande i framvagnen men det står med i attgöra listan :lol: