Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TheBree
Asså snart börjar SAAB = Sälj Aset Annars Byt leva upp till sitt rykte. :P Fast, då till en ny SAAB givetvis. För jag menar, du måste hittat ett riktigt rötägg när du köpte den. Peppar peppar, ta i trä, sälj din svåger, varken farsan eller jag har aldrig haft några större fel på våra SAAbar och då han ändå farsan kört SAAB i 20 år. Inte samma ska dock tillläggas.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jaha, imorse skulle jag förbi en lokal verkstad för att läsa ut lite felkoder. Men då gick helt plötsligt bilen helt normalt igen så han hade inget att kika på.

Så jag tog bilen till jobbet för att se om det skulle fungera.

Nästan framme så började den hacka som aldrig förr igen och denna gång tändes även check engine så jag svängde direkt in till saab som fick läsa felkoder.

Dessa sa honom ingenting men jag bad honom att specifikt kolla på tempgivaren och lambdan.
Tempgivaren gav en korrekt signal men med lambdan fick han ingen kontakt alls.

Bilen fick sen stå hela dagen tills jag skulle hem och då gick bilen bra nästan hela vägen hem igen, så det verkar onekligen som att lambdan lever sitt eget liv...
Går det att mäta upp en lambda på något sätt så jag vet säkert att det är denna? Meken trodde det men vågade inte säga något utan en grundligare felsökning som skulle kosta betydligt mer än utläsningen.

3papp skulle dom ha för en ny lambda, skruvat har inte som passar till min, så jag lurar på en universallambda...
Användarvisningsbild
av Tomas88
:( Jobbigt. Såna fel är ju av värsta sorten. När man inte riktigt säkert vet vad felet är. Eller trodde verkstan att det var lambdasonden?
He he. När min lambda var sönder så märkte jag ju inte ens nåt fel. (förutom motorlampan då)
Användarvisningsbild
av Brainy
Verkstaden trodde det var lambdasonden men kunde inte säga säkert utan att felsöka och det var ungefär lika dyrt som en "icke universal" bosch lambdasond så jag tänkte köpa en sådan imorgon.

Jag testade även att låta bilen stå på tomgång utan lambdan ikopplad, då ger styrboxen istället ett fast värde, och voila så slutade den att hacka på tomgången. Så jag tror och hoppas att det är lambdan.

Btw, jag råkade impulshandla tygmattor på saab i förmiddags också. Det var rea :oops:

Bild

Bild

Bilj*veln förtjänade dem inte men jag tyckte att jag gjorde det ;)
Användarvisningsbild
av cybermunk
Reor är inte att leka med det kan bli extra dyrt då :P
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 78

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen