Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Hmmm...... Fascinerande... Förstår ändå inte hur det ska ha kunnat läcka så mycket ur blocket, utan att lämna minsta spår på varken röret eller blocket :???: Det är ju som sagt inget tryck i oljereturen, utan bara självfall.... Eller... Är din vevhusvent totalt igentäppt?
Ja de är frågan det hade ju tryckt ur sig en del men då inte så mycket att det har märkts något på oljestickan direkt för stod jag och varvade bilen så var det tät men så fort jag började köra så började det att läcka det blev väl någon form av belastning. Nej vevhusventilationen är inte tät den fungerar utmärkt har provat med en påse och den sögs ihop väldigt snabbt :)
White skrev:Gott att du hittade felet! :)
Ja det känns gött nu är det bara ombesiktningen kvar :)
SubMarine skrev:Håller sig felkoderna borta nu efter packningsbytet?
Vet inte ännu, har inte hunnit att köra speciellt mycket än men däremot så har ljudet i kupén på bilen förändrats nu hörs det mer ett grovt ljud säkert tack vare poly bussningarna, förut var det liksom ett högt ljud men det kan ju förklara efter som jag såg när jag fick ner grenröret att den har läckt på fyra packningar av fem så det förklarar ju det lite högre ljudet :) återkommer om felkoderna kommer tillbaka eller ej efter några mer mils körning.
Gjorde en ombesiktning på bilen idag och den gick inte igenom avgasvärdena är fortfarande fel dvs för högt CO 2500. Avgasvärdena på besiktningen var.

CO 0,2 (0,5)
CO 0,7 (0,3)
HC 16 (100)
LAMBDA 0,99 (0,97-1,03)
Gränsvärden inom parantes.

Antar att motorlampan kommer att tändas igen då, suck. Någon som har något förslag är katten trasig men då borde jag väl få andra felkoder. Avgaserna luktar konstigt luktar lite fränt av dom. Vet inte men har kikat på tändstiften och dom hade typ vitt sot på sig även den gamla lambdasonden hade något liknande på sig och även avgasturbinen i turbon var alldeles vit.

Edit: hittade faktiskt en bild jag tog på turbon när jag hade den nermonterad.
Bild
Jäverhammar skrev:Kan det vara glykol som luktar?
Nä tror inte det för det är liksom en frän lukt sticker till lite i näsan när man luktar och det luktar nästan som ammoniak typ fönsterputs och ibland kan det lukta nästan unket.
Katalysatorn reducerar väl bland annat CO så den kan ju vara problemet. Om du åkt runt med ditt tidigare luftläckage länge kan det ju skadat katalysatorn. När jag har min 100cells katalysator monterad så luktar ibland bilen illa när jag parkerar och kliver ur.
White skrev:Högt CO tyder ju på för lite syre i förbränningen. Antingen går den för fett eller så kan ju exempelvis ett tätt lyftfilter ställa till det.
Luftfiltret är ju inte jätte skitigt kan ju testa att köra utan nästa gång jag gör en avgastest på bilen :)
SubMarine skrev:Katalysatorn reducerar väl bland annat CO så den kan ju vara problemet. Om du åkt runt med ditt tidigare luftläckage länge kan det ju skadat katalysatorn. När jag har min 100cells katalysator monterad så luktar ibland bilen illa när jag parkerar och kliver ur.
Har ju åkt runt sen i april när problemen började synd att det inte är någon plugg innan katten så man kunde mäta avgaserna där och se om det ser någorlunda bra ut.
Lucif3r skrev:Vita stift brukar väl tyda på mager blandning om jag minns rätt. Och det kan ju ha uppstått när du körde runt med luftläckan, så det är ju inte så mycket att gå efter längre.

När kissen är dålig brukar ju även HC'n kunna springa upp i siffrorna.
Konstigt att den skulle gå magert efter som CO 2500 är helt fel för den borde vara låg om bilen går magert. Sen om kissen skulle vara dålig så borde jag väl få en annan fel kod typ denna ECM-4801 Katalysatoreffektivitet. Men dom enda felkoderna jag får är ECM-280A Främre lambdasond, bank 1 - för hög signal, och ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - Övre gräns, ibland så sätts även ECM-2A1A Bakre lambdasond, bank 1 - För hög signal.

Jag får fortsätta på min andra tråd om dom här felkoderna
Har efter en tids fundering beslutat mig för att montera in volt och laddtrycksmätare i bilen och ja det kommer att bli biltemas jag själv tycker att dom är snygga :). Skulle även kanske vilja ha en tredje mätare utan allt för mycket krångel och det jag funderar på i så fall är oljetrycksmätare.

Själva givaren till mätaren borde passa bra och sätta på någon skarv vid befintlig oljetryckgivare till bilen vet inte hur jag ska lösa det eller vad som är smidigast att göra. Har någon några idéer så får ni gärna dela med er av dom vad det gäller oljetrycksmätaren och hur man enklast kopplar in den eller ja vart man enklast sätter givaren till den :)

Själva volt mätaren tänker jag koppla in mig på det där extrauttaget som jag monterade på kabelhärvan till extraljusknappen finns mycket bra användbar ström där. Kommer att koppla den så att den tänds och visar volten på läge1 i tändningslåset (radioläget) det samma gäller för belysningen till laddtrycksmätaren. Hur får jag enklast fast hållaren till mätaren tro på a-stolpen en del har skruvat dit den jag tycker det känns synd att skruva fast den på a-stolpen funderar mer på dubbelhäftande tejp men frågan är om det kommer att hålla vill ju inte att den ramlar ner när man kör.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 252

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]