Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:D5 VEA gör i alla fall 241km/h på mätaren enligt ett klipp på Youtube. 220 har ja haft upp min i. 2900 varv i 200. Kanske 3500 varv i 250-260.
Ja, i vissa av de nya bilarna med VEA motorn har man ju fått ordning på utväxlingen, men de äldre varvar ju alldeles för mycket för att dieselmotorerna skall orka upp i höga farter.
MartinS skrev:
Perra83 skrev:D5 VEA gör i alla fall 241km/h på mätaren enligt ett klipp på Youtube. 220 har ja haft upp min i. 2900 varv i 200. Kanske 3500 varv i 250-260.
Ja, i vissa av de nya bilarna med VEA motorn har man ju fått ordning på utväxlingen, men de äldre varvar ju alldeles för mycket för att dieselmotorerna skall orka upp i höga farter.
Sorry for off-topic: Om man kikar i kurvorna så var D5 185 hk med elektromekaniska spridare den sista D5:an som tappade effekt innan man nått toppfarten på AWD modellerna som ju har lägst utväxling, FWD varianterna har högre utväxling så där är varvet lägre. Efter 2010 D5 205 hk o med piezospridare och sekventiell dubbelturbo har man matchat toppeffekt vid maxfart.

Back to topic: Stefans XC70 T6 329hk Inscription Polestar har sin maxeffekt någonstans vid 280 km/h på högsta växeln. Sen ökar ju effektbehovet med hastigheten i kubik, så det behövs mycket effekt för att nå dit.
Är i Tyskland nu och får säga att det är tråkig att D5 polestar med 230 hk är spärrad vid 210 km/h.

Att då ha ytterligare 100 hk till i T6 och lik förbaskat vara spärrat till 210 måste ju vara grymt irriterande.

Hur svårt är det att lyfta spärren?
StefanN skrev:Har haft bilen inne för kontroll av växellådan igen, inga fel och allt är normalt sa teknikern. Inte min uppfattning men hans förslag var att man kunde ju testa att byta växellåda och se. Känns som det är inte aktuellt att pröjsa 75 000:- kanske för att "testa". :roll:
Skönt mekaniker!

Hade han gjort en adaption av lådan?
StefanN skrev:Ja, adaption är gjord men det kan ta lång tid innan lådan lärt sig sa dom.
Pratade med chefen på Bilia och då lät det som man skulle ta det med Volvo och se hur man skulle gå vidare om jag inte va nöjd, men för nu får det va som det är.
Okej, Gjorde mecken den 3 timmar långa turen med bilen efter adaptionen av lådan eller tog dem inte någon sväng med bilen?
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 69
Vilken sidokjol är detta?

Grymt, tack borde vara något av dom :-)

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lut[…]

Ja att de nya beläggen hänger upp sig p&[…]