Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1111133
Jag har kört mätaren ut med en XC70 T6 och mätaren visade 220 något. Det var ingen åka-in-i-väggen-spärr som många pratat om, den drar av lite mer successivt tydligen.

Angående lådadaptering, gjorde verkstaden en adaptionskörning eller nollställde de bara din föraradaption? Det sistnämnda gör man ju lite slentrianmässigt vid dålig växlingskvalitet medan det förstnämnda kostar kring en tusenlapp och är att grundlära växellådan hur den ska växla.
#1111258
Schmoyoho skrev:Jag har kört mätaren ut med en XC70 T6 och mätaren visade 220 något. Det var ingen åka-in-i-väggen-spärr som många pratat om, den drar av lite mer successivt tydligen.
Mätaren ut är ju 260 . Förr i världen var det åka-in-i-väggen, nuförtiden drar spärren av effekten redan innan man nått gränsen. hastighetsmätaren visar alltid för mycket, med 5% fel är ju 220 på mätaren bara 209 km/h, 210 gränsen är ju bara för att man ska kunna utrusta bilen med billiga H-däck på vissa marknader.

Var i Tyskland nyss och det är så irriterande med Skoda som trycker en ur filen hela tiden, de toppar ju 248 km/h. Önskar varje gång att jag haft en T6 utan toppfartspärr istället för min D5:a Polestar med spärr :-(O)

Bild
#1111357
Schmoyoho skrev:Ehrm... menade förstås in i spärren på 210 då mätaren visade 220. Vet inte var jag fick mätaren ut från. Fast nog gör väl en T6 säkert 260 om den inte varit spärrad.
Det lär den göra, ju högre varv desto mer effekt. TIll skillnad mot motorer drivna av lastbilsbränsle :)
#1111382
MartinS skrev:Jag har haft 225km/h på mätaren i min XC60 och då drog den fortfarande hårt, men jag släppte av. Någon åkafortspärr märkte jag inte av vid 210 som den "skall" ha...

Men det är ganska ointressant, det är väldigt sällan jag behöver åka över 200km/h, redan där börjar det låta från panoramataket och det är lite för fort för biltypen, oavsett väg...
Mätaren visar mer än pappret min är spärrad 230 men visar 242 på mätaren
#1111445
Jag har en V8 som jag aldrig kört över 230-något, spärrad till 250. Har dock större däck på min bil än specat så min mätare visar exakt rätt, borde visa 250 om bilen gör det dvs med marginal för att se om jag kommer över det. Med 4C känns det ganska odramatiskt, det tröttsamma är bara hur bilen skumpar runt efter 200. Ingen väg är riktigt nog rak, lång och bilfri för att man ska orka se nålen kryyypa uppåt efter 230. Iallafall inte i mina trakter, bättre vägar söderut.

Går det att ta bort bara spärren på något sätt eller är det bara via trimfirmorna? Om jag någon gång ska masa mig upp i 250 vill jag ju hellre se hur långt över jag kommer.

MartinS: Såg just tråden, om en D5 klarar 231 borde väl en t6 P* klara 260-270 tycker man med 84 hk fler. Hade också gärna velat veta hur mycket skillnad en T6 P* 14 extra hk gör mot en V8 i toppfart.
#1111490
Schmoyoho skrev:
MartinS: Såg just tråden, om en D5 klarar 231 borde väl en t6 P* klara 260-270 tycker man med 84 hk fler.
Det är inte 84hk vi pratar om här. Den avgörande skillnaden är effektskillnaden mellan motorerna vid de varvtal man har i de höga hastigheterna.

T6:orna har ju 315-330hk tillgängligt ända upp till 6000varv-ish. Medans D5:orna levererar max vid 4000varv-isch. Jag vet att brorsans S80 D5 MY11 kroknar redan i 180km/h då man redan där går över varvtalet där motorn levererar mest.
Så vid typ 220km/h kanske D5:an bara levererar 165hk (gissning, jag har inget diagram tillgängligt), medans T6:an kan ha 330hk tillgängligt. Alltså dubbla effekten...
#1111502
MartinS skrev:
Schmoyoho skrev:
MartinS: Såg just tråden, om en D5 klarar 231 borde väl en t6 P* klara 260-270 tycker man med 84 hk fler.
Det är inte 84hk vi pratar om här. Den avgörande skillnaden är effektskillnaden mellan motorerna vid de varvtal man har i de höga hastigheterna.

T6:orna har ju 315-330hk tillgängligt ända upp till 6000varv-ish. Medans D5:orna levererar max vid 4000varv-isch. Jag vet att brorsans S80 D5 MY11 kroknar redan i 180km/h då man redan där går över varvtalet där motorn levererar mest.
Så vid typ 220km/h kanske D5:an bara levererar 165hk (gissning, jag har inget diagram tillgängligt), medans T6:an kan ha 330hk tillgängligt. Alltså dubbla effekten...
Njae... En 5-cyl D5 i en XC70 AWD har sitt effektmax vid 200-220 km/h i orignal och med trim 220-240 km/h

En T6a har effektmax är vid ca 280 km/h original och 300 km/h vid trim, bra synd att strypa ned den då redan vid 210...

Bild
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 69

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]