Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Nu ska man ju inte dra på för stora växlar men: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=110827

Hur som. Filar på om man kan sätta V70II:s bagagehållare i V50:n. Vet inte om man kan göra det alls eller om det kan bli bra. Vad tror du?

Alltså dessa som finns på bild här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=110811
Lucif3r: Så är det ju. ;)
Har mycket hemma som jag kan sätta igång med men där är det snarare tiden som sätter käppar i hjulet..

Micce: Hoppsan. Ja, kan såklart vara helt oskyldigt men baserat på... ptja, vad ska vi kalla det, erfarenhet? Så är det ju sällan r-designprylarna säljs utan det är snarare originalprylarna som säljs eftersom personen i fråga byter upp sig till just r-design. Nåväl. Vi får hoppas att det är cool fiol och en helt ärlig annons. :)

Kan kan man säkert göra, frågan är hurpass stort ingrepp det är?
Eller har V50 något liknande som tillval?
Jag lever, bilen lever!
Plötsligt dyker det upp objekt eller folk som hör av sig då de snubblat över något som kanske kan vara av mitt intresse.
Idag monterades sportratten (så nära r-design jag kunde komma till ett bra pris, tack Micce1980!) och även en brandsläckare i bagaget. Har länge funderat på att ha en i bilen och när jag för några dagar sen besökte Jula så var det "rea" på enkilos-släckare. Perfekt tänkte jag!

Jag lovade Micce massor av bilder från bytet men det fanns egentligen inte så mycket att fota, speciellt inte då ljuset i garaget är horribelt.
Men jag tänkte ändå summera lite hastigt, jag använde mig av P210's beskrivning som hittas här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=106896
och Volvos egna instruktioner.

Det tog lite längre tid än jag hoppats men det var svårt att veta om mejseln som man tryckt in bakpå ratten låg rätt eller ej. Ett par svordomar senare och snilleblixten att jag bara kan kolla på ersättningsratten, så lyckades jag. Airbagen hoppar loss ytterst lite så det var lätt att missa. Jag tror ärligt talat att den var loss någon minut innan jag insåg det och kunde fortsätta på andra sidan.
Sedan började jag skruva loss tutkransen och andra prylar, helt i onödan. Det fanns ju redan på ersättningsratten. Ett klokt beslut vore förstås kanske att lägga över det gamla i den nya så man vet att sakerna fungerar men jag chansade. Tog sedan en liten provtur och testade knappar samt tuta - fungerade felfritt. Peppar peppar!

Fantastiskt skön ratt att hålla i, det är definitivt värt uppdateringen. Enda negativa (som förmodligen är en vanesak) är att när bilen rätar upp sig efter en sväng så brukar jag på toppen av ratten "släpa" ena handen tills ratten är i rätt läge igen. Detta gick trögare nu då ytan är lite strävare och har ett par kanter (alu-delen etc). Trots detta så är jag toknöjd och vänjer jag mig inte så kommer jag garanterat kunna leva med det.
Bild

Så, brandsläckaren!
Jag har tidigare sett en amerikan montera en tvåkilos under framsidan av sittdynan på framstolen i sin före detta S40N, smart lösning tyckte jag!
Detta innebar dock lite mer material än jag hade hemma och även att borra i två befintliga fästen, inte helt sugen på det kände jag. Vet av tidigare erfarenhet att golvbrunnen inte är ett optimalt arbetsställe. Så jag snodde den vinnande idén av Fokuserad här på forumet och gjorde mitt likadant.
Där kan ju inte släckaren ligga och skräpa.
Bild

Fram med skruvdragaren.
Bild

Material.
Bild

Hållare på plats, har du tjocka armar/korvfingrar så är det näst intill omöjligt att få in handen från luckan upp till hjulhuset. Jag som har kanske, strax under "normalstora" nävar och "normalsmala" armar är fortfarande öm. Att lirka in ett spärrskaft till muttrarna ska vi inte tala om. Men det gick!
Bild

Slutresultat. Ja, det är skitigt. Prova att hålla ett bagageutrymme rent som vid minst hälften av körningarna har en barnvagn däri. ;)
Bild

Riktigt nöjd med resultatet, inte lika lättillgängligt som under passagerarstolen men förhoppningsvis kommer jag aldrig behöva använda släckaren.

Imorgon (förutsatt att Posten gör sitt jobb) så kommer denna lille rackare och lär monteras på stört!
Bild

Och häromveckan träffade jag återigen Fokuserad och en annan V50-fantast, tvätt och fotografering stod på schemat. Här är lite av mina bilder, en gnutta redigerade i Photoshop:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var nog allt för denna gång. Näst på tur står att dra kablar till instegsbelysningen för baksätet men jag väntar på att Posten ska leverera lite hållare osv.
Keep the good work up, nu är den grillchips jag först såg här tillbaka :lol: Lite invänjning sen kan man säkert inte vara utan R-ratt, lite tough love i början. :)

Vart hittade du knoppen och vad kostar den?
Förövrigt, har ni bildat V50 klubb? :wink:

Samt hur många KG är brandsläckaren på?
Hahaha ja, det har blivit lite för mycket med forumtrådar och generell forumnärvaro både här, garaget.org och swedespeed.com. Det i kombination med mycket annat, ptja, jag får vara glad om jag hinner med såna skruvstunder med bilen som jag hade idag. :D
Jag körde Bromma-Barkarby på "invigningen" av ratten, hemresan var en fröjd. Ser mest fram emot att få på sommarpuckarna nu så man kan ratta lite mer "aggressivt" och få nyttja ratten till fullo!

Knoppen fanns på Blocket, var en kille som sålde både en 5-växlad och en 6-växlad. Annonsen hade legat ute i en timme eller två när jag fick tipset, messade på en gång och inom 10min hade jag honom på kroken. 250 riksdaler + frakt så 300 totalt. En bra affär, får ju ny damask på köpet. :lol:

V50-klubb vette tusan men det är en hel drös med V50-nördar som hänger i min tråd på garaget, en del är bosatta här i Sthlm så vi har setts ett par gånger på GDS-hallen en bit härifrån. :D

Edit:
Brandsläckaren är på 1kg pulver, så det är inte mycket men om olyckan skulle vara framme så hoppas jag att den räcker i ett första skede eller åtminstone bromsa branden en aning.
300kr är ju taget, riktigt bra köp.

Får ta tag i brandsläckarhistorien nu... Har sagt det ett tag nu :roll: Nu kan du passa på att fylla på denna tråd då hehe..
Monterade tillbaka min standard ratt nu inför försäljning och FAN vilken skillnad det blev, original ratten känns, tja jag vet inte vad man ska säga, som att hålla i ett cykeldäck? Så alla som funderar på att uppgradera till sportratten gör det!!

Är det någon som kanske har en original plåt liggandes så man kan få se lite mått och tillverka en egen hållare att sätta en brandsläckare så som Volvo gjort original?
Det kan jag tänka mig! Efter långköraren idag så är jag mer än nöjd med bytet till sportratt, nu skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till den vanliga.
grillchips skrev:Det kan jag tänka mig! Efter långköraren idag så är jag mer än nöjd med bytet till sportratt, nu skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till den vanliga.

Sitter det inte en "svängdämpare" i ratten då?? Och det är därför den inte går tillbaka lika lätt? Kom att tänka på det nu, du har inga bilder på hur ratten såg ut utan kudde och signalring??
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 50
Beställa ny V90 T6 recharge

Lounge-paketet som innehåller ventilerad nap[…]

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]

CTEK Laddare (connect kabel)

@NiklasXC70 , Jag gjorde så här https:[…]