Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonden1989
Då var motorerna till torkarna borta. :) Var inte så mycket jobb egentligen. Inga bilder på jobbet dock... :roll:

Den på vänstersida lossade jag strålkastare och blinkers, sen skruvade jag bort motorn. Haynes ville att man ska lossa kylaren för att få loss den, men jag tyckte det lät jobbigt... :lol:
Lossade de två ytterbultarna på frontkorgen istället och drog den lite löst utåt. Motorn tog ju bara tag lite i kanten på kylaren, så detta var ett betydligt snabbare sätt.

Högersidan var något krångligare, men när jag tagit bort strålkastaren så upptäckte jag att en bit av frontkorgen var ursågad av någon tidigare ägare. :???: Snyggt var det inte heller... :roll:

Hur som helst så kunde jag där lyfta upp det röret med ledningar som ligger under strålkastaren. De var tydligen det den som sågat gjort med, då fästet var sprucket i ena änden. :roll:
När jag hade lyft upp den så var det "bara" att vika motorn åt höger och peta ut motorn. :)

Nu ska bara lim köpas till täckpluggarna, så ska dom dit! :wink:
Användarvisningsbild
av Bonden1989
Nu har jag min SC-901 i bilen igen! (B)

Vet egentligen inte vad det var med den, men jag har vissa misstankar.
Jag har ju haft den itu flera gånger och det kan vara så att något satt löst, men den har inte startat mellan gångerna.

Det jag mest tror på är att det är något med kassett-delen. Det var nämligen efter att jag fattat hur jag skulle få ut bandet manuellt, som den började funka. :???:
Vet inte hur troligt det är, men det är min teori. Har inte provat att sätta i ett band igen. Ska göra det sen, nu när jag vet hur man kan ta ut det lätt... :wink:

Är mest glad att den funkar igen! Nu måste jag ha dit c-högtalare och det också, så att inte Värmlänningen får så stort försprång! :wink: :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vad gött att den vill fungera igen :) mysko undrar vad det kan ha varit som gjorde att den inte funkade men det märker du väl igen ifall den lägger av. Ja nu får du att jobba ifatt mig :wink: det enda jag saknar nu är surroundboxen plus att jag måste byta högtalaren i centern men nu vet jag iaf vart jag kan köpa nya högtalare för en billig slant :D
Användarvisningsbild
av Bonden1989
Japp, riktigt skönt att den startade igen! :wink:
Jag fick tag på ett fäste till surroundboxen för ett tag sen, så den monterade jag dit igår kväll. Nu kan jag välja att köra på stereo, 3ch eller Pro Logic.
Kör den på Pro Logic nu och det är en jäkla skillnad på ljud, även utan c-högtalare. :D

Jag saknar för närvarande bara sladden mellan c-högt och stereo, men då det bara är 2 sladdar kanske jag drar det själv...
Utöver det så saknar jag den vita pluppen som brädan ska skruvas i under högtalaren, men den hoppas jag på att volvo kanske har... :roll:

Kommer kanske behöva leta reda på en ny högtalare till min med, då magnet trillat bort på min. De senare hade som sagt den fastskruvad istället. Har för mig att din också var utan magneten va?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror inte att c-högtalaren är aktiv i pro-logic läget :???: utan att det är först i 3ch läget :)
Ja sladden mellan radion och c-högtalaren går inte att köpa hos volvo längre men det går säkert att dra den på något bra vis, jag har ju en så jag kan hålla utkik på skroten efter en till dig med :) Ja vi får hoppas att volvo fortfarande har den där vita plast grejen.

Min högtalare var av ersattmodell alltså den efter din, så magneten är inte skruvad på min men däremot så har den ju spruckit istället. Men jag hörde mig för på BRL och dom sa (har inte kollat själv) att det var 5,25" högtalare och att det ska vara slim högtalare. dom ligger runt 500kr :)
Användarvisningsbild
av Bonden1989
DayDreamer skrev:Tror inte att c-högtalaren är aktiv i pro-logic läget :???: utan att det är först i 3ch läget :)
Ja sladden mellan radion och c-högtalaren går inte att köpa hos volvo längre men det går säkert att dra den på något bra vis, jag har ju en så jag kan hålla utkik på skroten efter en till dig med :) Ja vi får hoppas att volvo fortfarande har den där vita plast grejen.

Min högtalare var av ersattmodell alltså den efter din, så magneten är inte skruvad på min men däremot så har den ju spruckit istället. Men jag hörde mig för på BRL och dom sa (har inte kollat själv) att det var 5,25" högtalare och att det ska vara slim högtalare. dom ligger runt 500kr :)
Låter konstigt. Det står ju pro-logic på högtalaren, men jag vet inte... :???:
Ja, får du syn på en sån sladd så plocka den. En annan har inte tid att gå på skroten och inte finns det några med självplock här heller...

Har skickat ett mail till liljas med grejerna jag behöver. Får se vad han svarar på måndag.

Du får berätta om det funkar med en sån högtalare när du testat! :wink:
Användarvisningsbild
av Bonden1989
Igår så var jag ner till Färjestaden och skickade iväg min gamla ratt till nya ägaren. :)
Har snart blivit av med mina grejer jag bytt nu. Bara stereo-sargen och höger blinkers kvar. :wink:

Jaja, och stereon förstås. Den behåller jag nog ett tag till bara för säkerhets skull. :wink:

Hur som helst så la extraljuset av på vägen hem. Hittade inget fel igår, men nu ikväll lokaliserade jag felet till jorden av rampen. Jag hade tagit en själborande skruv och dragit i karossen, men den hade inte fastnat riktigt. :roll:
Nu har jag jordat rampen i en av bultarna som håller framskärmen, så nu lyser den igen. :wink:

Har lite funderingar på att dra grövre sladdar till den. Nu är det 1,5 sladd dragen överallt och det är väl i minsta laget. :???: Tycker att 4 st 65w lampor ska lysa bättre än de gör nu.
Hur mycket tycker ni att jag ska gå upp? Kanske till 4?

Sen är väl frågan om elsystemet klarar det. När jag sätter på fläkten i bilen så ser man hur lyset försvagas både i inredning och strålkastare. Samma sak kan hända när jag kör upp rutorna ibland.
Kan ju vara en sån enkel sak som kablarna vid batteriet.

Får ta mig en titt på det sen... :)
Användarvisningsbild
av mikethebik
Bonden1989 skrev:
DayDreamer skrev:Tror inte att c-högtalaren är aktiv i pro-logic läget :???: utan att det är först i 3ch läget :)

Låter konstigt. Det står ju pro-logic på högtalaren, men jag vet inte... :???:
Ja, får du syn på en sån sladd så plocka den. En annan har inte tid att gå på skroten och inte finns det några med självplock här heller...

Har skickat ett mail till liljas med grejerna jag behöver. Får se vad han svarar på måndag.

Du får berätta om det funkar med en sån högtalare när du testat! :wink:
Kabeln mellan centern och stereon finns att få tag på från Genuine Classic Parts, http://www.gcp.se/katalog/modell/s70-v70/ du kan beställa från din Volvo-handlare, dock har den samma kontakt i bägge ändar, dvs högtalarsidan. Jag köpte en kabel därifrån och från skroten plockade jag några kontakter som passar i radion, den gröna lilla 5-poliga kontakten, den finns på olika ställen i både dörrar och instrumentbräda på olika Volvo-modeller. Jag plockade några stycken och valde någon av dem med rätt area på rätt anslutningar och skarvade ihop, funkar klockrent :D

Mike
Användarvisningsbild
av Bonden1989
mikethebik skrev: Kabeln mellan centern och stereon finns att få tag på från Genuine Classic Parts, http://www.gcp.se/katalog/modell/s70-v70/ du kan beställa från din Volvo-handlare, dock har den samma kontakt i bägge ändar, dvs högtalarsidan. Jag köpte en kabel därifrån och från skroten plockade jag några kontakter som passar i radion, den gröna lilla 5-poliga kontakten, den finns på olika ställen i både dörrar och instrumentbräda på olika Volvo-modeller. Jag plockade några stycken och valde någon av dem med rätt area på rätt anslutningar och skarvade ihop, funkar klockrent :D

Mike
Tackar för tipset! :-)-)
Hittade kabeln där för 113 kr. Dock är det artikelnummer som står för C70 och det kanske förklarar kontakten. De har även den distansmuttern jag behöver under högtalaren där. Den kostar hela 8 kr... :)

Ja, dom där gröna kontakterna finns överallt har jag sett... :wink:
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 55
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]