Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

verktygen kostar mer än vad hela din repration komer att kosta, så inte ska du köpa dom. Hyra tror jag inte heller går att göra
Det var nästan de jag vågade gissa på, sådan utrustning köper man inte om man inte är bilmek. eller rallyåkare :lol: Att ha det i hobbygaraget, känns väldigt överskattat!

Du hade tillgång till sån utrustning sa du Carman? Är du villig att hjälpa till, såvida du bor i närheten? :) Naturligtvis betalar jag för mig...
Jag bor i närheten, men vi får bara jobba med släktens bilar ( vi är många anstälda i konsern o alla kan inte skilj på vad som är att hjälpa nån, mot att ta jobb från företaget. så dom har blivit hårda på att vi bara får jobba med familjans bilar...)
To bad! Men på sätt och vis förstår jag ledningens syn på det, det ser ju inge vidare ut om alla anställda tar dit bilar privat och håvar in svarta pengar... Men sen är det som du säger, i vissa lägen handlar det ju inte om att tjäna pengar utan att helt enkelt vara en hjälpande hand. Tjänster ger ju gentjänster så att säga :)

Men tack ändå, kanske får jag anlita dig privat som konsult under arbetets gång då? :wink:
Har checkat prismarknaden för relevanta Golfar, och nu har dom sjunkit ganska mycket! Så mer och mer ställer jag mig frågan om det överhuvudtaget är försvarbart ekonomiskt att lägga ner en enda minuts jobb på denna bil?

Nu hittar man en liknande bil för 30, och ungefärlig budget på reparationen landar minst på 15 och där är inget jobb medräknat, om jag skulle räkna min egna tid i pengar! Mer och mer, verkar det försvarbart att köpa en liknande Golf, riva min befintliga och plocka av allt av värde och på så vis ha mycket reservdelar på lager... I längden lär jag tjäna på det, att köpa in reservdelar brukar annars bli kostsamt. För som ren och skuren bruks/pendlar bil, är Golfen outstanding både ekonomiskt och rent funktionellt.

Skadan är redan skedd, och kanske får jag helt enkelt acceptera att allt mitt jobb på bilen är fullständigt förgäves! Även om det svider när jag tänker på det...

Kan de lägre priserna ha med marknadsekonomin i övrigt att göra, på en så pass gammal bil och "små" summor? Jag menar då att efter den värsta hysterin kring ekonomikrisen lagt sig, kommer priserna klättra upp lite igen?
Priser på bruksbilar är extremt ovanligt att de skulle helt plötsligt börja öka i värde. Snarare är det nog så att priserna kommer att sjunka lite långsammare framöver bara.

Kan inte annat än tycka synd om dig med tanke på allt du råkat ut för. Lärdomen till nästa bil blir väl att alltid ha helförsäkring. Det blir kanske lite dyrare men man sover bättre om nätterna. Hoppas allt löser sig för dig
:roll: tja, det finns inte mycket att säga! En lärdom har det minsann varit, men jag blir inte överdrivet försiktig för det... Allt hänger ju på marknadsvärdet tycker jag, om det är lönt att helförsäkra som ungdom eller inte! Men självklart var det idiotiskt av mig, att plocka ut en nyservad/reparerad bil utan helförsäkring från scratch :x

Hur som hellst, That's Life! Full av lärdomar och utmaningar... Golfen har minsann vart en utmaning, men mer och mer övergår den också till historia. Men jag har inte vart dum nog att sälja av den, då en krockad bil alltid säljs för underpris pga. det totala skicket! Ser jag till varje dels värde, kan jag få in en del pengar på det... Och för att vinna något på detta, gör jag nog smartast i att köpa en annan Golf med samma motor och färg, så har jag bra mycket delar att plocka av vid reparationer!
En mycket tragisk men ändå inspirerande tråd... säkert något du kan se tillbaks på och känna dig ganska nöjd med alla dina nya lärdommar senare i livet.
Är imponerad över att du ändå tagit allt så bra och gjort ett så bra jobb. Krockade själv med en liten ren för ett par år sedan. Hade precis som du köpt min första "riktiga" bil, hade bara halvförsäkring men var väl inte lika insatt som dig på att fixa plåtskador.
Det fick svida i både själ och plånbok, men man fick lära sig ganska mycket under resans gång.

Fördelen med att köra på en ren (om man nu ska leta fördelar) är att den glider rätt bra över bilen... om man har lika mycket tur i oturen som jag hade. Så det enda jag behövde rikta var huven och ena skärmen. Sen fick jag även byta lite smådetaljer som lykta, grill och backspegel som den tyckte sig behöva ha med sig på färden över bilen...

Appropå läget, köpa en likvärdig och ha kvar gammelbilen som reservdelsbil?!
Ja, har man platts att förvara, konservera delarna på ett vettigt sätt så lär du ju ha hyfsat billiga reparationskostnader ett tag framöver. Sen kanske du kan sälja av en del delar och få in lite pengar den vägen.
Sen vet man ju aldrig om, när och hur många av reservdelarna du någonsin kommer få användning av... :???:
Bästa är kanske om du hittar en likvärdig bil för väldigt lite pengar som har hel font som du bara kan plocka rakt av delar från.
_lucifer_ skrev:En mycket tragisk men ändå inspirerande tråd... säkert något du kan se tillbaks på och känna dig ganska nöjd med alla dina nya lärdommar senare i livet.
Är imponerad över att du ändå tagit allt så bra och gjort ett så bra jobb. Krockade själv med en liten ren för ett par år sedan. Hade precis som du köpt min första "riktiga" bil, hade bara halvförsäkring men var väl inte lika insatt som dig på att fixa plåtskador.
Det fick svida i både själ och plånbok, men man fick lära sig ganska mycket under resans gång.

Fördelen med att köra på en ren (om man nu ska leta fördelar) är att den glider rätt bra över bilen... om man har lika mycket tur i oturen som jag hade. Så det enda jag behövde rikta var huven och ena skärmen. Sen fick jag även byta lite smådetaljer som lykta, grill och backspegel som den tyckte sig behöva ha med sig på färden över bilen...

Appropå läget, köpa en likvärdig och ha kvar gammelbilen som reservdelsbil?!
Ja, har man platts att förvara, konservera delarna på ett vettigt sätt så lär du ju ha hyfsat billiga reparationskostnader ett tag framöver. Sen kanske du kan sälja av en del delar och få in lite pengar den vägen.
Sen vet man ju aldrig om, när och hur många av reservdelarna du någonsin kommer få användning av... :???:
Bästa är kanske om du hittar en likvärdig bil för väldigt lite pengar som har hel font som du bara kan plocka rakt av delar från.
Tja, olyckorna är ett faktum! Det känns lönlöst att bittert se tillbaka på det inträffade och se mig själv som en "utvald" som skulle bestraffas av någon märklig anledning :roll: Men ibland funderar man om någon högre makt ville mig något ont... ??:-/

Det sög energin ur ljuset för bilintresset, och jag la utvecklingen på hyllan över sommaren/hösten för att ta tillvara på semestertider och andra nöjen för att på något vis gå vidare med glädjen i behåll! Nu är det istället finanskris och lågkonjunktur, ev. hänger jobbet löst till då jag jobbar inom bygg/anläggning. Dock inget varsel på våran avdelning inom företaget än, men med tanke på hur alla byggjobb tvärstannar och varslen spöregnar verkar det bara vara en tidsfråga, då i särklass för oss unga. Jag får helt enkelt försöka se fram emot ett gott nytt år, men frågan är hur gott det kommande året ser ut att bli med en beräknad skyhög arbetslöshet :?:

Kul att du kunde se lite inspiration från tråden iaf. :) För när jag väl satte fart med bilen första gången brann jag av energi/engagemang för projektet och det gav mig personligen mycket inspiration! Så även om jag lärde mig en sur läxa av att inte helförsäkra, fick jag en lärdom dels inom bilreparationer och dels hur man ska lägga upp kommande projekt. En bra planeringen kan göra det hela 10 ggr smidigare!

När krisen lägger sig lite och man kanske kan känna sig lite mera trygg i tillvaron igen, kommer jag nog kolla efter en snarlik Golf och helt enkelt ha min nuvarande som reservdelsbil då okrockade liknande golfar sjunkit så mycket i pris känns de lönlöst att lägga ner ytterligare energi på denna. Det finns mycket maskinella delar att plocka, och precis som du säger kommer jag kunna spara många tusenlappar genom att försöka lagerhålla delarna för framtida reparationer. I det läget kommer Volvon garageras och ses som en glad hobbybil, då den redan räddat en jävlig situation för mig! Därför älskar jag de äldre Volvo bilarna, de är så obeskrivligt pålitliga. Även om sexan har lite mera sjukdomar än fyran, kan jag lätt överleva de bekymmer jag haft med Volvon. I gengäld får man tillbaka mycket körglädje :-)-)

Hur vart det med din renolycka då? Kalaset slutade ganska humant ändå kanske, trots att du lämnade bort jobbet?
Fick ett bud på bilen idag, och nappade således på det! Mer och mer inser jag min förlorade gnista för just den bilen och all skit som har varit med den bilen har helt enkelt genererat att slag i stora plexus och hur jag än vänder på det lyckas jag inte komma fram till någon rättvis lösning för min egen vinning. Allt mycket begrundat på de sänkta marknadsvärdet på relevanta Golfar... Jag får helt enkelt lära mig av ett riktigt bakslag, och vara mer vaksam nästa gång jag sätter tänderna i ett projekt.

Some times, life sucks! :(
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]