_lucifer_ skrev:En mycket tragisk men ändå inspirerande tråd... säkert något du kan se tillbaks på och känna dig ganska nöjd med alla dina nya lärdommar senare i livet.
Är imponerad över att du ändå tagit allt så bra och gjort ett så bra jobb. Krockade själv med en liten ren för ett par år sedan. Hade precis som du köpt min första "riktiga" bil, hade bara halvförsäkring men var väl inte lika insatt som dig på att fixa plåtskador.
Det fick svida i både själ och plånbok, men man fick lära sig ganska mycket under resans gång.
Fördelen med att köra på en ren (om man nu ska leta fördelar) är att den glider rätt bra över bilen... om man har lika mycket tur i oturen som jag hade. Så det enda jag behövde rikta var huven och ena skärmen. Sen fick jag även byta lite smådetaljer som lykta, grill och backspegel som den tyckte sig behöva ha med sig på färden över bilen...
Appropå läget, köpa en likvärdig och ha kvar gammelbilen som reservdelsbil?!
Ja, har man platts att förvara, konservera delarna på ett vettigt sätt så lär du ju ha hyfsat billiga reparationskostnader ett tag framöver. Sen kanske du kan sälja av en del delar och få in lite pengar den vägen.
Sen vet man ju aldrig om, när och hur många av reservdelarna du någonsin kommer få användning av... :???:
Bästa är kanske om du hittar en likvärdig bil för väldigt lite pengar som har hel font som du bara kan plocka rakt av delar från.
Tja, olyckorna är ett faktum! Det känns lönlöst att bittert se tillbaka på det inträffade och se mig själv som en "utvald" som skulle bestraffas av någon märklig anledning :roll: Men ibland funderar man om någon högre makt ville mig något ont... ??:-/
Det sög energin ur ljuset för bilintresset, och jag la utvecklingen på hyllan över sommaren/hösten för att ta tillvara på semestertider och andra nöjen för att på något vis gå vidare med glädjen i behåll! Nu är det istället finanskris och lågkonjunktur, ev. hänger jobbet löst till då jag jobbar inom bygg/anläggning. Dock inget varsel på våran avdelning inom företaget än, men med tanke på hur alla byggjobb tvärstannar och varslen spöregnar verkar det bara vara en tidsfråga, då i särklass för oss unga. Jag får helt enkelt försöka se fram emot ett gott nytt år, men frågan är hur gott det kommande året ser ut att bli med en beräknad skyhög arbetslöshet :?:
Kul att du kunde se lite inspiration från tråden iaf. :) För när jag väl satte fart med bilen första gången brann jag av energi/engagemang för projektet och det gav mig personligen mycket inspiration! Så även om jag lärde mig en sur läxa av att inte helförsäkra, fick jag en lärdom dels inom bilreparationer och dels hur man ska lägga upp kommande projekt. En bra planeringen kan göra det hela 10 ggr smidigare!
När krisen lägger sig lite och man kanske kan känna sig lite mera trygg i tillvaron igen, kommer jag nog kolla efter en snarlik Golf och helt enkelt ha min nuvarande som reservdelsbil då okrockade liknande golfar sjunkit så mycket i pris känns de lönlöst att lägga ner ytterligare energi på denna. Det finns mycket maskinella delar att plocka, och precis som du säger kommer jag kunna spara många tusenlappar genom att försöka lagerhålla delarna för framtida reparationer. I det läget kommer Volvon garageras och ses som en glad hobbybil, då den redan räddat en jävlig situation för mig! Därför älskar jag de äldre Volvo bilarna, de är så obeskrivligt pålitliga. Även om sexan har lite mera sjukdomar än fyran, kan jag lätt överleva de bekymmer jag haft med Volvon. I gengäld får man tillbaka mycket körglädje

-)
Hur vart det med din renolycka då? Kalaset slutade ganska humant ändå kanske, trots att du lämnade bort jobbet?
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)