Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
tackar tackar.

jag tror nog att jag blev stoppad bara för att Morapolisen har så tråkigt en vanlig vardagkväll så dom får lov att stoppa första bästa bil för att få något att göra.

Och så har jag hittat mig en b23e som ska i bilen. Dock utan insprut, blir att ta förgasarn från b21an.
Slänger nog på brytarlöst tändsystem på samma gång också så jag slipper krånglande brytare i framtiden.
Update om det kommer såfort jag hämtat motorn. :wink: Med lite tur så blir det motorbyte i helgen.
har haft fullt upp enda sen jag vaknade vid 12-tiden igår.
Börja med att åka och hämta en b23e, vilket gick bra, verkar va i bra skick å så. Fast tror jag stukat eller sträckt något i handleden när vi lyfte upp skiten på ett 1m högt flak. Så kan det gå.
Sen så var det full fart upp till verkstan, fick lov att köra 240in ca 1mil dit, tog ju sin tid eftersom den gick som en påse hundskit.
Så fort man kom in i verkstan var det bara att börja skruva ur b21an, och det tog ju sin tid. När den väl var ur så fick jag reda på vart det läckte olja, packboxen vid vevaxeln fram läckte som ett såll.
Så efter det så var det bara att skruva av allt användbart från b21an som var värt att spara. Tog ju också sin tid.
Sen så tog jag och lyfte ner b23an från flaket och började skruva av allt som inte skulle vara kvar på den, såsom komplett sprut, konstiga soppapumpar och fan vet allt.
Plugga igen EGR och lite andra konstiga onödiga elgrejer som inte behövs. Sen var det ju det här med att täta spridarhålen i toppen, men vi löste det med nå gummipluggar i original spridarfästena. Får väl se hur det fungerar sen när motorn är igång. Så just nu står motorn nästan klar att lyftas i bilen. Ska bara lyckas centrera lamellen på något vis, och komma på hurfan jag ska koppla in det brytarlösa tändsystemet... ungefär så har dagen sett ut, och halva natten, klockan är runt 4 på morgonen nu och kom hem från verkstan för ungefär en timme sen. Är lagom trött :wink:
Nog skrivet, ni kan väl få ett par kassa mobilbilder bara för att jag glömde digitalkameran hemma.

Bild
Min bil kan flyga.

Bild
Ett stycke b23e

Bild
Så som allt ser ut just nu, gamla b21an närmast, b23an på pallen, och bilen i luften.

Nog för just nu, kommer väl mer bilder och jobbig text imorgon (idag). :roll:
sådär ja, lagom halvjobbig helg.
Men nu är det gjort, motorn är bytt och den går skapligt bra :wink:
Efter många svordommar och ryggont så gick det för sig.
Var lite pilligt att få igång det brytarlösa tändsystemet, men det gick tillslut.
Men den fick för sig att bara vilja tända då tändningen är igång, men inte när man drar runt startmotorn. Men det får man leva med.
Och den gick lite för varm på vägen hem från verkstaden.. så tror att termostaten har hängt sig, eftersom den stått ett tag.
Orkar inte skriva nå mer, låter bilderna tala. :wink:

Bild
Inpassning av motor.

Bild
Så tätade vi spridarhålen, pressade i nå gummipluggar i fästena.

Bild
Där satt den!

Bild
Bilen nere på marken igen, och jävlar vad jag stökar till.

Bild
Efter några timmars montering av diverse grejer så var det dags att provstarta.

Bild
Klar att åka hem.

Känns skönt att ha bytt motor. Och dessutom satt i brytarlöst tändsystem, så man slipper krånglande brytare.
Och somsagt, bilen ska besiktas senast den sista den här månaden så lär nog hända en del framöver. :wink:

Över and ut!
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]