Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ingen fara, den är till för frågor! ;)
Kromlisten kommer från Summum-utrustade bilar och såna dräller det ju tyvärr inte av. Kan tänka mig att den är ganska eftertraktad då den inte kostade speciellt mycket. Är man på jakt så rekommenderar jag att kolla dagligen, gärna flera gånger. Vissa saker hinner bara ligga uppe nån timme emellanåt.
Fokuserad skrev: Men det är dåligt med kromlister. Är det speciellt för r-design eller vad beror det på? Eller är de bara lika eftertraktade som MY11-grillen och att man därför måste hålla sidan under ständig uppsikt?
Ett tips i ditt letande: Kromlist på bakluckehantaget satt även på V50 Classic (MY-12)
Återgår till ämnet - hur man dimmar ned en lysdiod;

LEDs går att dimma, men man måste göra det lite annorlunda än det man gör för att dimma likströmsglödlampor där man enkelt kan öka resistansen (motståndet/minska volttalet) med hjälp av en vridpotentiometer, vilket dessutom är energimässigt vidrigt eftersom energin som borde gett ljus istället går till värme. Andra moderna metoder finns dock idag men principen är enkel.

LEDs vill ha en konstant strömstyrka och börjar man ändra på motstånden i kretsen så blir det inte så bra. En 3V diod kanske behöver 2,5V innan den tänder upp, minskar man volttalet med en vridpotentiometer kommer den bara att slockna.

Därför måsta man pulsmodulera (PWM) för att dimma LEDs, vilket betyder att man skapar en pulsvåg med olika avstånd av korrekt ström (tex 3Volt i 10 millisekunder, paus i 4 millisekunder, 3Volt i 10 millisekunder osv) så att LED-lampan blinkar oerhört snabbt så att ögat uppfattar det som konstant ljus.
En diod tar ett par millisekunder på sig att nå full ljusstyrka, släcker man den innan detta skett når den aldrig full ljusstyrka. Detta ger en dimmereffekt. Det finns flera dimmers att köpa för lågvolstsslingor, vilket man kan sätta in efter en drivare av power-LEDs tex.

Undantag finns beroende på diodernas volttal, de är sällan på 12V utan oftast kopplade i serie med nån elektronik framför, testa driva en lös slinga med ett 9Voltsbatteri för att kolla om det gör någon skillnad.
grillchips skrev:Ingen fara, den är till för frågor! ;)
Kromlisten kommer från Summum-utrustade bilar och såna dräller det ju tyvärr inte av. Kan tänka mig att den är ganska eftertraktad då den inte kostade speciellt mycket. Är man på jakt så rekommenderar jag att kolla dagligen, gärna flera gånger. Vissa saker hinner bara ligga uppe nån timme emellanåt.
SvenB skrev:
Fokuserad skrev: Men det är dåligt med kromlister. Är det speciellt för r-design eller vad beror det på? Eller är de bara lika eftertraktade som MY11-grillen och att man därför måste hålla sidan under ständig uppsikt?
Ett tips i ditt letande: Kromlist på bakluckehantaget satt även på V50 Classic (MY-12)
Tack! Då har jag fått svar på mina frågor. Bara att sjukskriva sig och hänga på bildelsbasen ett tag framöver nu då. :)
SvenB: Så sant så, det hade jag glömt bort, bra input! :)

P210: Tack! Det där var väldigt pedagogiskt förklarat. När du ändå är på tråden, tror du en sånhär räcker för ändamålet?
http://www.amazon.com/gp/product/B007B5 ... d_i=507846

Jag vet att det finns andra i annat utförande och som ser lite mer "riktiga" ut men jag vill åt en smidig liten sak som jag kan gömma under mittkonsollen = får inte vara för stor men ska ändå vara lättillgänglig för justering, därav kontrollen.
Skönt, tack! :) Bra med reservplan där, Amazon vill ibland inte skeppa till Sverige.
grillchips skrev:SvenB: Så sant så, det hade jag glömt bort, bra input! :)
Om jag skall vara ärlig, och det ska man, så hade jag nog inte tänkt på det om jag inte hade haft en Classic själv. :|
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 50

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]