- sön 23 aug 2009, 04:12
Du har väl en T5-motor? (Röd tändkasett), kolvhaveri i dom är så ovanligt så att... ja det finns inte. Så att en kolv skulle ha gått åt pipan tror jag inte särskilt mycket på.
Varför skulle det då droppa olja under bilen? Har blocket slagit hål med? Varför sa dom då ingenting om det?
Nog för att motorn kan gå som en påse nötter på tomgång med sprucken kolv, men det hör till ovanligheterna... Normalt sett så dör motorn på tomgången med kolvhaveri...
Sen borde det inte bara ryka litegranna med en sprucken kolv, det borde ryka som ett diesellok med 40vagnar och taskigt inställd motor.
Jag hoppas verkligen att jag har rätt och att det "bara" är Turbon din som har gett med sig. Det vinande ljudet talar defintivt för det, om du inte har lagerras i motorn men det har dom ju inte sagt någonting om heller... samt att jag har svårt att se dom symptom du beskriver om det varit något sådant.
Lycka till, mycket tråkigt att läsa :(
Edit: Verkar vara Trionic 7 och svart tändkasett i viggen, där är kolvras betydligt vanligare. Men jag tycker fortfarande att det låter för långsökt med din symptombeskrivning. :???: