Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1078151
Lillarapunzel skrev:Dålig jämförelse. Skulle ALDRIG rida en häst som inte var 100% okej!
Okej, vi vänder på det. Att du fortfarande ens funderar på att starta bilen, trots 20 sidor nästan uteslutande av medlemmar som ber dig inte göra det, är att jämföra med att någon av oss övriga totalt hästokunniga skulle sko om en polle med skruvdragare. Föreställ dig om någon av oss sedan kommit till ett hästforum när hästen av all misskötsel börjar må dåligt och står inför en snar och omedelbar död, för att sedan vrida och vända alla väldigt raka och enkla svar till "njä men jag ska ändå bara skritta lite och det är ju så dyrt med veterinärer så vi får se hur vi gör".
Lillarapunzel skrev:Tack! Men nu sen i tisdags har den bara stått, och ska endast gå de 5 km till verkstaden.
Kan inte minnas om någon nämnde det men jag tror det är en dålig idé att starta bilen. Tänkte jag säger det ifall det inte kommit upp tidigare i tråden.
av Lillarapunzel
#1078158
Schmoyoho skrev:
Lillarapunzel skrev:Dålig jämförelse. Skulle ALDRIG rida en häst som inte var 100% okej!
Okej, vi vänder på det. Att du fortfarande ens funderar på att starta bilen, trots 20 sidor nästan uteslutande av medlemmar som ber dig inte göra det, är att jämföra med att någon av oss övriga totalt hästokunniga skulle sko om en polle med skruvdragare. Föreställ dig om någon av oss sedan kommit till ett hästforum när hästen av all misskötsel börjar må dåligt och står inför en snar och omedelbar död, för att sedan vrida och vända alla väldigt raka och enkla svar till "njä men jag ska ändå bara skritta lite och det är ju så dyrt med veterinärer så vi får se hur vi gör".
Lillarapunzel skrev:Tack! Men nu sen i tisdags har den bara stått, och ska endast gå de 5 km till verkstaden.
Kan inte minnas om någon nämnde det men jag tror det är en dålig idé att starta bilen. Tänkte jag säger det ifall det inte kommit upp tidigare i tråden.
Hahahahahaha "sko om en pålle med skruvdragare" jag dör! (R) (R) (R)
Fast det är ju skillnad på en häst och en bil också. Med en häst direktreglerar man ju via försäkringen direkt, bara fyll i ett papper innan behandlingen ens påbörjats och betala självrisken, sen tar försäkringen resten.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1078170
Snel hest :P Tänk på att det även bor hästar i motorn på bilen är det ok att göra som dom inte mår något bra? :wink:
Sko om en häst med skruvdragare :shock: Vad är det för löjligheter :wink: vinkelslipen och mutterknackaren är det som ger :-)-) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1078212
Schmoyoho skrev:Lucif3r: Du har ju en liten 2.0 manuell medan blå är en robust 2.3 (2.5?) ;) Och så automat på det som sagt. Tycker inte 1,5 l/mil låter så absurt högt, men isf om det är med släp. Skulle gissa att den inte är så noga servad i övrigt iallafall. Dåligt servad, automat, släp. 1,5 l/mil. Eller?
Till skillnad mot moderna småmotorer så drar gamla 2.0or som min minst lika mycket som en 2.3 T5. Om något så drar den MER, då den saknar bottenvridet dom större volymerna har, så jag måste förlita mig på turbon betydligt mer än större volymer(=högre förbrukning). Och man behöver överlag ligga på lite högre rpm än motsvarande 2.3T5 pga. utväxlingen.

Min T5a har gått igenom flertalet 'reparationer' så att säga, bl.a. har elfläkten fixats(kablaget var av). Med den trasig så stänger bilen av bränsle-justeringen och kör på statiska värden(=slöseri med bränsle). Mina kammar har stått 1 kugg fel, stiften har inte varit i någon höjdar-kondition, samt tändkablarna skulle ha bytts för 10 år sedan typ.
Med alla dom felen så drog den ändå inte mer vid tung belastning - dock drog den mer på landsväg med ett snitt på 0.85. Så ja, en dåligt servad motor med små "skitfel" påverkar givetvis bränsleförbrukningen, men inte så kopiöst som TS.
TS bil borde därför inte dra mer än 1.3 med släp, 1.4 max om man inte har en susning hur man kör med kärra och inte kan planera sin körning för 5 öre(vilket TS säkerligen inte kan ännu, då denne är för ung och saknar den erfarenheten)

Jämförelsevis kan jag meddela att min gamla traktor-motor(B230FB, sugis, 2.3l, 130hk) i gamla 945an drog ungefär lika mycket som min T5a, lite mer kanske då man fick gasa mer för att den skulle orka dra riktigt tunga släp uppför.
Samma motor drog även mer på landsväg än T5an(snitt på 0.8-0.85, jämnfört med 0.7-0.75 på T5an).
TS har bara en 144hk 10V, vilket inte är så stor skillnad mot gamla B230FB rent prestandamässigt. Den extra cylindern och 2 extra ventiler gör inte mycket, mer än att låta fint :-)-)


TS, du nämnde att man inte kan räkna med en felfri bil för 8k, nej det är sant, det kan man inte. Småfel som min hade är helt normalt, saker som halv-taskig inredning, kanske halv-dåliga dämpare, någon styrled, hjullager som behöver bytas, något litet oljeläckage osv, dvs ej livs-viktiga slitage delar är sånna saker man får räkna med.
Men för 8k så ska man åtminstonde förvänta sig en motor som inte kommer rasa precis när som helst. 85x70 ligger så otroligt lågt i pris att det finns mycket bättre exemplar för samma, eller mindre, pengar som denna halv-döda skrotbil. Och ja, jag räknar en bil som har en motor som kan rasa när som helst för skrotbil, oavsett om den är rostfri osv eller inte.

Schmoyoho: Dina jämnförelser är klockrena :) Synd att dom inte når hela vägen fram bara.... :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1078217
Tyvärr finns det ju vissa på blocket som tror att dom kan få ut vad som helst för dessa bilar (S/V70) oavsett skick :roll: Jag gav ju som sagt 9000 för min bil och jag hade ju en jäkla tur med styrboxen som bara behövde lödas om lite plus byte av bakre lambdasond och en styrled. Det var allt jag behövde göra för att få bilen igenom besiktningen.
av Lillarapunzel
#1078227
DayDreamer skrev:Snel hest :P Tänk på att det även bor hästar i motorn på bilen är det ok att göra som dom inte mår något bra? :wink:
Sko om en häst med skruvdragare :shock: Vad är det för löjligheter :wink: vinkelslipen och mutterknackaren är det som ger :-)-) :mrgreen:
Hahahaha! Du och dina vinkelslipar :mrgreen:
av Lillarapunzel
#1078228
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:Lucif3r: Du har ju en liten 2.0 manuell medan blå är en robust 2.3 (2.5?) ;) Och så automat på det som sagt. Tycker inte 1,5 l/mil låter så absurt högt, men isf om det är med släp. Skulle gissa att den inte är så noga servad i övrigt iallafall. Dåligt servad, automat, släp. 1,5 l/mil. Eller?
Till skillnad mot moderna småmotorer så drar gamla 2.0or som min minst lika mycket som en 2.3 T5. Om något så drar den MER, då den saknar bottenvridet dom större volymerna har, så jag måste förlita mig på turbon betydligt mer än större volymer(=högre förbrukning). Och man behöver överlag ligga på lite högre rpm än motsvarande 2.3T5 pga. utväxlingen.

Min T5a har gått igenom flertalet 'reparationer' så att säga, bl.a. har elfläkten fixats(kablaget var av). Med den trasig så stänger bilen av bränsle-justeringen och kör på statiska värden(=slöseri med bränsle). Mina kammar har stått 1 kugg fel, stiften har inte varit i någon höjdar-kondition, samt tändkablarna skulle ha bytts för 10 år sedan typ.
Med alla dom felen så drog den ändå inte mer vid tung belastning - dock drog den mer på landsväg med ett snitt på 0.85. Så ja, en dåligt servad motor med små "skitfel" påverkar givetvis bränsleförbrukningen, men inte så kopiöst som TS.
TS bil borde därför inte dra mer än 1.3 med släp, 1.4 max om man inte har en susning hur man kör med kärra och inte kan planera sin körning för 5 öre(vilket TS säkerligen inte kan ännu, då denne är för ung och saknar den erfarenheten)

Jämförelsevis kan jag meddela att min gamla traktor-motor(B230FB, sugis, 2.3l, 130hk) i gamla 945an drog ungefär lika mycket som min T5a, lite mer kanske då man fick gasa mer för att den skulle orka dra riktigt tunga släp uppför.
Samma motor drog även mer på landsväg än T5an(snitt på 0.8-0.85, jämnfört med 0.7-0.75 på T5an).
TS har bara en 144hk 10V, vilket inte är så stor skillnad mot gamla B230FB rent prestandamässigt. Den extra cylindern och 2 extra ventiler gör inte mycket, mer än att låta fint :-)-)


TS, du nämnde att man inte kan räkna med en felfri bil för 8k, nej det är sant, det kan man inte. Småfel som min hade är helt normalt, saker som halv-taskig inredning, kanske halv-dåliga dämpare, någon styrled, hjullager som behöver bytas, något litet oljeläckage osv, dvs ej livs-viktiga slitage delar är sånna saker man får räkna med.
Men för 8k så ska man åtminstonde förvänta sig en motor som inte kommer rasa precis när som helst. 85x70 ligger så otroligt lågt i pris att det finns mycket bättre exemplar för samma, eller mindre, pengar som denna halv-döda skrotbil. Och ja, jag räknar en bil som har en motor som kan rasa när som helst för skrotbil, oavsett om den är rostfri osv eller inte.

Schmoyoho: Dina jämnförelser är klockrena :) Synd att dom inte når hela vägen fram bara.... :roll:
Well..Från allra första början låg Blå ute för 20 000 kr. Då var den dessutom obesiktigad. :roll:
Så jämfört med det fick vi ju den väldigt billigt! Och kalla den för gudsskull inte skrotbil!! (N)
Skrotbilar är sådana som min gamla 940, som fick hämtas på bilsläp för att bränslerelät hade havererat. Men appropå kamremmar. Den hade aldrig fått kamremmen bytt. När bränserelät havererade hade den gått 17 097 mil. Kamremmen var fortfarande fullt fungerande. Så förstår egentligen inte hur 850 kan vara så känsliga...
av Lillarapunzel
#1078232
DayDreamer skrev:Tyvärr finns det ju vissa på blocket som tror att dom kan få ut vad som helst för dessa bilar (S/V70) oavsett skick :roll: Jag gav ju som sagt 9000 för min bil och jag hade ju en jäkla tur med styrboxen som bara behövde lödas om lite plus byte av bakre lambdasond och en styrled. Det var allt jag behövde göra för att få bilen igenom besiktningen.
Ja...Blå låg ju ute för 20 000 kr först. Sen sänkte de till 15 000 kr typ. Sen prutade pappa till 8. Om jag inte missminner mig :mrgreen:
Så för det priset fick vi ju ändå mycket bil!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1078235
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:Snel hest :P Tänk på att det även bor hästar i motorn på bilen är det ok att göra som dom inte mår något bra? :wink:
Sko om en häst med skruvdragare :shock: Vad är det för löjligheter :wink: vinkelslipen och mutterknackaren är det som ger :-)-) :mrgreen:
Hahahaha! Du och dina vinkelslipar :mrgreen:
Ja dom är ju skitbra ju :mrgreen:
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 159

Hej! Någon som kan ge tips om vad som &aum[…]

Tysta sommardäck V90

Kört ca 500 mil denna sommaren genom Europa[…]

Ett annat sätt är att se det som param[…]

Sista semesterdagen firades med blankt på […]