Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1357077
Hmm ja etanol i sig är nog ingen fara men det kanske är någon annan ingrediens i bränslet som inte klarat sig lika bra. För den borde väl inte spika av vatten i bränslet?

Jag tror inte det har med ventilerna att göra för det lät inte ur ventilkåpan när jag öppnade oljelocket. Men nu har vi kört ett par dagar utan missljud .
#1357137
frasse4 skrev: sön 05 jan 2020, 08:53 Hmm ja etanol i sig är nog ingen fara men det kanske är någon annan ingrediens i bränslet som inte klarat sig lika bra. För den borde väl inte spika av vatten i bränslet?

Jag tror inte det har med ventilerna att göra för det lät inte ur ventilkåpan när jag öppnade oljelocket. Men nu har vi kört ett par dagar utan missljud Bild.
Jag vet inte exakt vad som händer med gammal bensin. Men min bensintrimmer gick inte alls att starta på bensin som stått över vintern! Jag har alltid trott att det här med gammal bensin är trams, men den startade direkt på färsk alkylatbensin. Sedan dess tror jag på det..

Kan det vara så att de flyktigaste och mest lättantändliga kolvätena avdunstar med tiden? Det är ju väldigt sällan man har helt täta tankar och ett öppet kärl med bensin avger stora mängder ångor. Det känner man ju bara man tankar..
#1357142
Bensin håller inte många månader nu för tiden. E20 är ju mest bensin, likt sveriges bensin(vi har väl lite lägre blandning dock, E10 eller något sånt tror jag).
Inget utav dom går att jämnföra med E85, som ändå är 85% sprit och inte ynka 10-20%.

Det märks väldigt tydligt på trädgårdsredskap som t ex ska startas efter vintern på samma bensin som den ställdes undan med... Det kan bli ett riktigt gympass ibland :P (nej jag har inge lyx som elstart på mina maskiner...)
Jag har börjat med att köra slut, eller nästan slut, på bränslet i bl.a. gräsklipparen innan den ställs undan, och den bensin jag har kvar i dunkarna häller jag i bilen(förutom den oljeblandande till t ex trimmern, även om den skulle fungera också så känns det inte rätt), och så fixar jag ny fräsh bensin i dunkarna när t ex klipparen ska fram igen :)
Det gör en skrämmande stor skillnad faktiskt, just vid den där första starten.

Samma princip gäller givetvis även bilar som står en längre tid. Och t ex en 940 är ju inte direkt sofistikerad i sitt styrsystem. Oktanbooster kan säkert hjälpa en del, men grundproblemet(kass bensin) försvinner ju inte för det. Känns bättre att försöka ha lite bensin kvar i tanken, och spä på en 10l dunk med fräsh bensin innan första starten istället, och sen åka raka spåret till macken och fylla tanken.
#1357145
Lucif3r skrev: sön 05 jan 2020, 16:00 Bensin håller inte många månader nu för tiden. E20 är ju mest bensin, likt sveriges bensin(vi har väl lite lägre blandning dock, E10 eller något sånt tror jag).
Inget utav dom går att jämnföra med E85, som ändå är 85% sprit och inte ynka 10-20%.

Det märks väldigt tydligt på trädgårdsredskap som t ex ska startas efter vintern på samma bensin som den ställdes undan med... Det kan bli ett riktigt gympass ibland :P (nej jag har inge lyx som elstart på mina maskiner...)
Jag har börjat med att köra slut, eller nästan slut, på bränslet i bl.a. gräsklipparen innan den ställs undan, och den bensin jag har kvar i dunkarna häller jag i bilen(förutom den oljeblandande till t ex trimmern, även om den skulle fungera också så känns det inte rätt), och så fixar jag ny fräsh bensin i dunkarna när t ex klipparen ska fram igen :)
Det gör en skrämmande stor skillnad faktiskt, just vid den där första starten.

Samma princip gäller givetvis även bilar som står en längre tid. Och t ex en 940 är ju inte direkt sofistikerad i sitt styrsystem. Oktanbooster kan säkert hjälpa en del, men grundproblemet(kass bensin) försvinner ju inte för det. Känns bättre att försöka ha lite bensin kvar i tanken, och spä på en 10l dunk med fräsh bensin innan första starten istället, och sen åka raka spåret till macken och fylla tanken.
Jag kör alltid på alkylatbensin i mina trädgårdsredskap. Den klarar sig mycket längre av nån anledning. Antagligen saknar den de flyktigaste delarna eftersom den knappt luktar.

Kan ju vara ett alternativ även i en bil man ställer undan en längre tid. Två dunkar alkylatbensin i en halvtom tank gör nog susen.
#1357265
Lucif3r skrev: sön 05 jan 2020, 18:15 Ja det är sant, iaf om bilen står där det är fuktigt eller risk för fukt, t ex kallgarage eller rent av ute. Står den i varmgarage skyddad från fukt så är risken väldigt liten att det blir så pass mycket kondens att det skulle ha någon negativ inverkan.
Det är väl dock helt annan luftfuktighet i Thailand? I ett varmgarage i Sverige har man oftast värme på, vilket hjälper till att torka ur dessutom.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 36
XC70 magnetkoppling

Konstaterat att det är själva magnetspol[…]

En VVT-enhet kostar väl runt 4k och resten &a[…]

Kör du bara på Essingeleden så pa[…]

Invändigt pyssel V50 idag, dammsugning och sk[…]