Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Satan här händet det grejer 8) . Du skulle ha en fet bläster och dra av hela underredet.
Minns min första bil där hade någon svettsat på en fet 3 mm plåt rakt över rost hål i bakkant på tröskeln. Riktigt snyggt var det :-O) Syntes tydligt då man ej slipat ner alla punkter bara målat rakt över......
Nexus skrev:Satan här händet det grejer 8) . Du skulle ha en fet bläster och dra av hela underredet.
Minns min första bil där hade någon svettsat på en fet 3 mm plåt rakt över rost hål i bakkant på tröskeln. Riktigt snyggt var det :-O) Syntes tydligt då man ej slipat ner alla punkter bara målat rakt över......
Jaa man får inte ligga på latsidan! 8) Jag har dock en större punktbläster men har pratat med en lokal blästarare som ska ta emot bilen billigt och blästra rubbet förutsatt att jag transporterar den till honom :D
Usch det gör "ont" bara att läsa hur man kan göra något så dåligt och oengagerat på en bil :O
SA4AQS skrev:Blir dom delarna som var gulkromaterade, gulkromaterade igen?
Osäker på om detta, då jag haft svårigheter att hitta någon som säljer nya gulkromaterade delar...
Gulkromateringen är väl inget man kan göra själv? :)
SA4AQS skrev:Jo då det går och göra själv har sett att det finns kit att köpa från England eller så lämnar du det till ett företag som gör sånt här i Sverige plus en påse bullar.
Okej det kitet ska jag försöka leta efter på ebay, vet du något företag inom Södermanland med omnejd som kan tänkas gulkromatera? :)
Nu har jag vart passiv här på forumet de senaste 2 veckorna känner jag och det har hänt en del grejer runtom i verkstäderna så här ska Ni få en update med en hel del bilder (roligast med bilder 8) )

I min tidigare update så skrev jag och visa lite bilder på ett rosthål på en balk som jag tog tag i och nu finns det inte något fult äckligt rosthål längre, så här ser det ut!
Bild

När jag gjort klart balken så var det dags att tippa tillbaka bilen och påbörja den "nya" stolsramen och rostlagning.
Bild

Som Ni ser så har jag skurit bort det mesta av plåten runt själva stolfästena pga rostskador under plåten och jag ska köpa nya stolar och bygga en liten fyrkantsrör-ram till de nya fästena.
Bild

Här ser ni bättre på rosten som angripit i svetsfogarna mellan plåtarna...
Bild

Innan tvätt av motorn.
Bild

Motorn blev helt okej efter tvätten men det blir ändå en uppmålning. :)
Bild

Efter motortvätten så blev det dags att börja demontera toppen en vanlig 530 med M-kam. Får se om den bara fräschas upp med planing och MIRA-fräsning eller om vi ska försöka ge oss på något större för att lära oss när det ändå är en 530 som inte gör så mycket om den går åt helvete :P
Bild
Bild

Allting såg bra ut, inget som var trasigt eller förstört som tur var!
Bild
Bild

Vev, kolvar, stakar, vevlager, ramlager mm var i mycket bra skick! Puuh skönt, inget som måste köpas mer än packningar, skippar nya lager då det är skolprojekt, motorn får gå så långt den klarar med originallagren :)
Bild

Hoppas Ni gillar det jag gör och gör Ni det, kommentera gärna! :D
SA4AQS skrev:Det går ju och göra ett eget kit om man hittar ingredienserna.
Prova söka på gulktomatering på eniro eller nånting sånt.
Okej låter avancerat men intressant, ska kikas på! Tack :)
Nexus skrev:http://www.qimtek.se/profile/krom-tekni ... X1097.html
Tackar Nexus, riktigt bra att det dessutom ligger inom bilavstånd från Katrineholm! :D

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]