Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dahlen
liten förbrukningsinfo. tankat fullt efter ca 15 mils åka.

första tankningen så hamnade förbrukningen på 1.2 och då var det mycket start och stopp körning. mycket tätort med. hade även dom gamla däcken på näst intill hela tiden.

andra tankningen hamnade det på 0.94 och då var det bara landsväg och motorväg. pendlandes mellan 90/120
Användarvisningsbild
av päpplet
det var ju inte så farligt, gamla 240 med b21/23a brukar ju kunna hinka i sig ofattbara mängder bensin annars. Minns våran gamla röda upprostade 245a som alltid drog minst 2 liter milen och brände säkringar :lol:
Användarvisningsbild
av dahlen
jo jag tycker det med :) sålänge jag försöker hålla mig under litern så är jag nöjd :) men funderar lite på att byta motor i den :) antingen någon diesel eller något med mer effekt 8)
Användarvisningsbild
av dahlen
är just en d24tic jag tänkt mig om det blir någon diesel :) kollar förfullt efter någon för rätt pris :)

har lite startsvårigheter ibland när motorn är varm. har den stått en stund så blir den tjurig och segstartad. och 2 gånger har den valt att inte vilja starta alls. men väntar man ett tag till och sedan testar igen hoppar den igång. någon som vet vad det kan vara? motorn går runt men tänder inte till. luktar även soppa när man försöker.
har kollat brytarspetsarna och det stämde.

det jag har i huvudet är att tändspolen går varm? och inte orkar ge tillräcklig gnista. någon som kan styrka min teori eller ge andra förslag?
Användarvisningsbild
av Ståhl
Om jag inte minns helt fel så sitter tändspolen på avgassidan på domdär, då kan det mycket väl vara så att den blir för varm. Flytta den till andra sidan av motorrummet :wink:

Skulle även kollat efter tjuvluft på insugssidan, då metall vidgar sig när det blir varmt.
Sen kan det ju även vara att förgasaren inte är helt frisk heller. :wink:

Och när det gäller dieselmotorer, så tycker jag absolut att du ska slänga i en d24. Givetvis med turbo.
Borde väl inte vara så jättesvårt att få tag på en sån i brukbart skick. :wink:
Användarvisningsbild
av dahlen
jag tänkte ta med mig en tändspole som jag provar byta till när bilen vägrar att starta, budgetlösning om man inte har mät verktyg ;)

provade byta insugs och förgasarpackning idag med :)

den gamla insugspackningen var inte vacker, förgasarpackningen var finare men tänkte att jag byter den med :)

förgasare lös. såg här att den packningen såg fin ut :)
Bild

insuget lös, denna packning är inte vacker :shock:
Bild

gjorde rent bakom packningarna och skruvade ihop det igen :)

sen tog jag tag i att byta motorkudde.. lyckades köra sönder ena igår :roll: var ett j*vla krångel att försöka få under någonting att lyfta motorn med. tillslut så hittade jag några gamla plattor jag körde upp bilen på.
Bild

men det sket sig med. domkraften var förkort istället för att kunna lyfta motorn. provade ta bort några plattor men det gick inte ändå.. så sprang runt på tomten för att hitta någonting att kunna lyfta motorn med. hittade tillslut 2 gamla halvruttna sågbockar och en stege. med hjälp av ett spännband så gick det att lyfta 8)
(bilden är tagen av sambon som tyckte jag hade konstiga idéer :roll: )
Bild
Bild

en vacker motorkudde.... :evil:
Bild

lådan slår nog inte i kardantunneln längre ;)
Bild

sen har jag en fundering. sitter någon sorts kontakt uppe vid topplocket. någon som kan ha en fundering vad det är för något?
Bild
Användarvisningsbild
av dahlen
jo men jag provade spruta 5-56 runt insuget men inte en tillstymmelse att det läckte. dock hörs ett litet pysande ljud både då och nu. men vet inte om det är från luftburken eller nått annat :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
230fk går snålt

Ja då borde det ju vara LMM, den ska ju ha k[…]

Jag söker komplette spridarhållere for […]

Så var den här sagan slut efter ca 18 m[…]

Spolarmotor fram