Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Sewe, nu när du säger det har du nog rätt ang. OT! :lol:
Men stort tack för feedbacken, det är skoj med uppskattning och en av sakerna som gör detta forum så bra! Det snålas aldrig med beröm, och givetvis försöker jag själv backa upp er andra så gott jag kan :)

Sorry Grammse, misstolkning av mig... :oops:
metalHJ skrev:
CarMan skrev:bältet & bältes sträckaren på förarsidan åker du på att byta, deta är ditaljer som förbrukas.
vissa bilar har även SRS styrenheter om förbrukas vid en kolision/ när en enhet löstut.

när det gäller riktning så brukar man alltid rikta de krokiga delarna, för att få medsig "oskadad" påt längre in, då den når korekt läge. sen skär man bort o byter d skadade delarna.

eftersom tvärbalken är intrckt 40 cm så har rambalkarna dragits in motvarandra. Drar du ut tvärbalken, så kommer rambena nå en någolunda rätt position. först så tar du bort tvärbalken. sen får du mäta så rambena erkligen har rätt position, & eventuelt finjustera lite. sen är det färdigt för att svetsa dit en ny tvärbalk
Tvärbalken på Golfen sitter bara bultad direkt! Så för att hitta rätt läge på ramsnokarna, åker jag bara till skroten och raggar tag på en ny tvärbalk som garanterat har rätt mått. Justerar jag sen efter denna, så kommer rambenen hamna i rätt läge.

Då är frågan om jag ska lämna in bilen på datakontroll efter reparationen, så dom får kolla upp styrenheten till SRS systemet...
Ja rent teoretiskt kan du göra så. men vad ska du dra i, utan att skada rambena? det normala är att man dra i den skadade plåten som ändå ska skrotas
Då bultar jag fast dragjärn i bulthålen till tvärbalken (Då änden där jängen är placerade ändå ska bytas, gör det inget om jag skadar denna del) Kruxet i detta läge är att jag förmodligen inte kommer kunna hålla kvar bilen stumt, utan när jag sätter igång och drar ut benen kommer hela bilen följa med. Hur många kilos kraft tror du går åt, för att räta benen?

Alternativet är att spänna upp hydraul anordning mellan benen för att få dom till rätta, då benen blir mothåll för varandra...
Ja det är lite svårt o svara på, då jag inte sett skadan mer än på kortet & inte vet ad du har tillgång till för verktyg.

men det funkar säkert att stycka isät bena så som du beskrev, förutsatt att dom är lika intryckta & vill rätasig lika mycke
Kruxet är att dom inte är intryckta lika mycket! Ena ville ge sig lite mer än de andra och behöver mer riktjobb, men till en början kan jag börja med räta isär dom på tvären för att se hur dom beter sig... Sticker ena iväg för mycket, får jag avsluta och istället rikta längs med benen så att säga! Frågan är om jag kommer klara detta på egen hand, utan special utrustning... Jag har inte någon verkstad anpassad för enbart rikt och karossjobb.

Men vi får se, löser jag det inte själv lämnar jag bort riktjobbet.

En snabb fråga, hur tror du att du hade gått tillväga Carman?
Jag hade dragit i tvärbalken, sen tagit bort den o finjusterat rambena.

jag har ju tillgång till rätt utrustning, så det är svårt att koma på nått bra en amatör kan andvända
Det kan bli knivigt och dra i tvärbalken, då jag har på känn att den kommer knäckas då den är kraftigt vikt i mitten! Vecket gör ju att den är väldigt försvagad, och kommer nog inte hålla för kraften som behövs för att dra ut rambenen... Naturligtvis kommer jag testa detta först! Med lite flyt går det som du säger 8)

Vad för utrustning menar du behövs för att annars rikta benen? Riktbänk?
riktbänk behövs inte för en så liten skada, räcker med en dragriktare. Finns ju olika vadiannter, alt från sånna man fäster på lyften, o sen säkrar bilen i lyften. till lösa men "provisoriskt" städer mot lämpligt stäle på bilen
Dessa verktyg du pratar om, vart finns de att köpa? Eller kanske finns att hyra till och med? Då jag bara ska använda det en gång, känns det ju inte lönt att köpa nytt :???:

Det skulle nästan vara bra att komma iväg till någon sån återförsäljare och bolla lite idéer till en bra lösning...
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]