Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Fluffen skrev:Var det inte nån som skulle låna en 4300 och lyfta med. :roll: :wink:
Jäjä, nu ska vi inte vara såna. :P :D
Ska låna den och bära motorn från bussgods till garaget i alla fall. :wink:
grammse skrev:
Addekarlsson skrev:
Bilderna där jag ser mycket förbryllad ut med en plastbricka med 5 spiraler på är för eget komihåg och taredapå, för den tjofräsen vet vi inte riktigt exakt vad den är till för. Men det har med det helautomatiska fläktsystemet att göra, så mycket vet vi. Men vilken funktion är vi inte riktigt överens om.

Det är väl ett fläkt motstånd :???: . De brukar se ut så där. Iallafall på de jappsen jag har bytt på :wink:
Jo, men vilken funktion, eftersom det endast finns 2 fläktmotstånd till.... :D
Därav den totala förvirringen gällande detta motstånd. :wink:

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Måste bara berätta vad som kom igår....
Har legat förkyld med feber sen i söndags natt, så igår (29/11) var första arbetsdagen för mig. Vart tvungen att jobba pga bokslutsrevision, där jag svarar för bokföringen. Vore det inte för denna revision, så hade jag nog fortfarande legat i soffan och glott på teve, utträkad till max.
Att vara sjuk med jobbig feber är inte kul, men gårdagen vart sååå mycket bättre när jag fick ett telefonsamtal. :D

Bussgods ringde, och var väldigt förbryllade över vad det var för monster som kommit på en pall. :lol:
Weeeeeeeee! Min nya motor! Med låda och lite annat lull lull! :D
En mycket vacker skapelse, som jag dock bara sett genom plast ännu.
En go liten Olds 455 big block med en th400 låda. :twisted: :D

Gjorde dock inget med paketet, för jag hade nästan 39 graders feber, och min vilotemp ligger på ca 36,5 grader. Så ja, ni förstår hur jag mådde. :roll:
Så jag ringde efter traktor bara, som bar iväg pallen till garaget. Sen for jag hem och la mig igen. Men det var svårt att lägga sig med vetskapen om vad som står i garaget. :lol:

Men ikväll... Ikväll ska det undersökas vad som kommit. Ska leta reda på motornummer, för att koda av vad det är för motor exakt. För med en riktigt stor tur, så är det inte bara en Olds 455, utan en Olds 455 rocket. Det skulle absolut inte göra ont, för det innebär ca 45 Hk och ca 50 Nm till. :D
Men nu tror jag inte jag har sån tur, även om jag hoppas.
Så ska det bli kul att se vad det är mer på pallen, för det har jag ingen aning om. :D
Ska passa på att ta ner motorstativet till garaget och montera ihop det ikväll oxå, för att eventuellt rigga upp motorn för närmare inspektion i morrn lördag. Men detta beror på om köparen av gamla motorn ställt ner en vagn, så jag får lasta gamla motorn. Annars är motorlyften upptagen, och då blir det ingen riggning av nya motorn.

Ska även ringa Norrlands Custom idag, för dom har skickat fel bromsslangar till oken fram. Finns risk att jag fått fel bromscylindrar till trummorna bak oxå, men det måste jag undersöka först.
Behöver även komplettera med mera bromsrör. Förstår inte hur dom tänkt sig att 7,4 meter bromsrör ska räcka till en hel bil, när jag ska byta alla bromsrör. :roll:
Enligt mina beräkningar, så kommer det gå ca 10 meter bromsrör. Och det är troligen snålt räknat bara det. Sanningen ligger nog snarare på 11-12 meter innan det är färdigt.

Så, det var mycket text om lite onödigt vetande. :lol:
Men jag är så glad just nu, att motorn äntligen kommit, så jag bara gatt skriva av mig lite. :wink:

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Efter kvällens äventyr i garaget, så kan jag nu meddela att biltemas motorstativ är för litet för en olds 455 big block. :lol:
Finns inte en chans att lyckas rigga upp motorn i stativet, om jag inte gör om lite. Antingen genom att göra nya, längre fästarmar, eller göra en adapterplatta. Inget av alternativen lockar mig, om jag ska vara ärlig.
Så nu ska jag kika på alternativa lösningar, så jag får börja renovera upp motorn lite. troligen blir det motorn på ett bord istället.

Bilder är tagna under kvällen, men kommer inte upp på sedvanlig länk förrns tidigast i morrn lördag. Vi for hem efter bedrövelsen med stativet, så det vart ingen kameratömning i min dator idag.

Men motorn är stor, den är riktigt stor. Men 7,4 liter ska väl ta lite plats med antar jag. :D

Nu ska tröttmössa sova.... Klockan mitt i natten nu.

På återseende!

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Dagens skruvning har bara inneburit katastrof, eller nått...
Tagit hela dan bara att få dit bromsdetaljer bak, båda sidor.
På tok för många delar som ska monteras ihop samtidigt, med 8764358374 miljarder fjädrar och annat jox. Hade man haft 4 armar till, samt 3 leder mer på varje arm, då hade det varit en baggis.
Nu var det ingen baggis....

Fjädrarna var så kraftiga, så med en normalstor polygrip klarade man knappt hålla dom i utsträckt läge.
En fjäder var så jobbig, så den tappade jag, och då slog jag så klart skallen i ett plåthörn, så det gick hål i skallen. Det gjorde/gör ont.... Finfin bula där i morrn, det kan jag lova. :lol:

Men till slut så satt sakerna där i alla fall. Bara trummorna kvar bak nu. Men dom får vara tills jag rengjort dom och målat dom.
Så ska det dras nya bromsrör hela vägen bak till båda hjulen. Men det blir senare. Måste skaffa en rullbräda först, så jag kan åka runt under bilen utan problem. :D

Inga bilder idag, för jag var själv i garaget, och har ingen kamera. Men det blir nog bilder på dom monterade bakbromsarna så småning om tror jag.

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Fortsätter väl min enmanskonversation då. :wink:
Helgens garagebesök innebar inte så överdrivet mycket i skruvning.

Tänkte hänga upp motorn i stativet, men det sket sig. Fick inte tag på bultar som passade tumgänga. Så den står fortfarande på lyften bara.
Men jag plockade lös lite saker ändå. Allt löst som slangar, rör mm. Bensinpump, förgasare, grenrör, remskiva och vibrationsdämparen åkte oxå.

Så nu börjar motorn vara hyffsat ren på saker inför stativmontering.
Har idag beställt en renoveringssats till förgasarn oxå. 405 kr kostar en sån.
Det är en Rochester quadrajet med beteckning 17056257, vilka satt på motorer från -75.
Så har jag tagit reda på ordentligt nu oxå. Hade lite strul att koda av vilken motor det egenligen är som jag köpt. Kan bero på att jag kollade på årsmodeller från -70.
Det går ju lixom inte, när motorn är från -68. :lol:
Men, att motorn är gammal är i detta fallet enbart positivt! :D
För Olds 455 kom -68, och då med en enda variant. Det är nämligen så att motorn jag nu har, är en Olds 455 Rocket, på hör och häpna, hela 390 hk och 700+ Nm. :D
Är ju avsevärt mycket bättre än jag vågat hoppas på.
Så mitt mål nu är att landa kring 450 hk, när motorn är monterad och klar. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
motorn såg lite "kladdig" ut :wink: eller är det för att förhindra rost :D
Seriöst! ska du blasska av maskin eller kör du på raggarmetoden "skit ut skit in" :lol: :lol: :lol: :lol:
av Addekarlsson
Den är rostskyddad under förvaring bara. :wink: :lol:
Och jag tycker inte den är såååå kladdig, för att vara 39 år gammal, med okänt antal mil på nacken. :D

Bara jag fått upp motorn i stativet, så ska den fräschas till.
Toppar ska lyftas, oljetråg rivas och lite så där.
Ska nämligen byta alla packningar och packboxar i motorn. Det enda jag inte kommer göra, är lyfta ur vevaxeln för ramlagersbyte, heller inte dra ur kammen, för kamlagerbyte.
Alltså, under förutsättning att jag inte upptäcker en katastrof när jag lossar topparna och oljetråget.

Men en mindre renovering av motorn ska det bli, med inslipning av ventiler, byte av ventiltätningar och så där. Då ingår ju självklart en tvättning av blocket, och eventuellt en ommålning av blocket, i samma färg som är nu. Det vill säga blåmetallic.

Raggarmetoden kommer tillämpas på så mycket annat, så motorn, som är en ganska väsentlig del i bilens driftsystem, kommer få lite kärlek. :wink:

Mvh/ Adde
Det står still just nu, totalt still.
Dels har leverantören av reservdelar schabblat bort mina delar, och jag har bara väntat sen december på dessa saker. Sen så har jag brytit med min före detta sambo, flyttat till en annan tjej, och försöker sälja mitt hus.

Så det är lite omställningar i livet just nu, då jag numera bor med en tjej som har 4 barn oxå. :wink:

Men inom kort ska jag väl komma igång igen hoppas ajg, så jag kanske hinner få ut bilen i sommar.

Mvh/ Adde
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag svetsat fast reparationen, fast jag s[…]

Vad är det för fläckar?

@Bilblind ,Är det hos en bilhandlare. Ett ti[…]

Volvo s70 1998 problem med luften

När bytte du bränslefilter sist, glö[…]

Fick indikationer från en bilmekaniker att v[…]