Nu var det riktigt riktigt länge sen som jag skrev nått här, så nu är det dags att berätta lite om bilen igen. :D
I dagsläget ser det ut enligt följande:
Motorn och växellådan pissar olja, problemen med skenladd kvarstår, bränsleläckage nånstans, men inget vi kan spåra. Elen till stolarna strular massor, bakrutevärmningen funkar inte. Står jag på tomgång mer än ca 30 sekunder, så genereras en felkod. Troligen lambdasonden som börjar ge upp. Hade samma fel på min förra 740 med B234F, och när vi bytte lambda på den, så försvann detta problem.
Var på besiktning den 10/2-06, och lyckades av nån anledning få bilen godkänd, hur det nu gick till. Dock så påpekade besiktningskillen följande:
Oljeläckage motor/växellåda, droppar.
Styrväxeldamask vänster, trasig.
Spindelled, båda sidor, glapp.
Spindelled, båda sidor, tätning trasig.
Styrled, båda sidor, tätning trasig.
Stödlagerhållare kardan, fastsättning trasig. Alltså, stödlagergummit som är trasigt. Detta uppkom pga växellådskudden som var av. Då fick stödlagret ta mycket stryk när hela drivlinan "vek" sig vid gaspådrag. Växellådskudden är numera bytt i alla fall. :D
Några av dessa saker står som bra att veta på besiktningspappret.
Resten ska tas i sommar (troligen), när det är lite bättre väder att stå ute och skruva.
Dock vet jag inte om jag ska renovera motorn som sitter i nu (B204FT), eller om jag ska turbokonvertera en B234F istället. Blir lite mer hk bara på det, och det är dessutom inget som syns heller, om man inte börjar kolla motornr ordentligt. Siktar på att få ut mellan 450-500 hk ur en B234FT, när allt är klart med chippning mm. :D
Jag räknar med att lägga mellan 50 000 och 80 000 kr på drivlina och väghållning innan jag är klar. Sen ska karossen och inredningen fräschas till oxå, men det är ett senare problem det.
Så i sommar (troligen) kommer denna bil ställas av för en tid, medans jag pillar och fixar med den. Jag hoppas kunan ta den i trafik till vintern igen, om allt går som det ska. Dock ska det då bli spännande att se hur det går att köra med dessa hk, om jag når dit alltså. Motgångar har man ju stött på förr, och lär ju göra även denna gång.
Men trots alla fel som är nu, så går bilen som ett skållat troll. 250 hk skenladd edition, det är skoj det. :lol: 1.0 bars laddtryck redan från 2300 rpm. Växlar man ner till trean då, så får man hålla i ratten ordentligt, så man inte sladdar av vägen. Men skoj är det som sagt. Förutom när man ska göra en omkörning. Inte så kul att köra om alla på ställ hela tiden. :lol:
Men jag hoppas jag får bukt på detta skenladd, för då blir det itne lika svårt att hantera bilen i halka. För när laddtrycket kommer nu, då smäller det bara till så har jag 1.0 bars laddtryck. Men över det går den inte numera, förutom när de tär omkring -20 ute. Då vet man aldrig vad som händer. Har en graderad laddtrycksmätare, som går till 1.5 bar. Den slår nålen i botten på när det är riktigt kallt i alla fall. :D Men då är det inte kul, för då spikar det fint...
Men men, det ska bli ordning på bilen till slut.
Men ja, det var väl lite kort info just nu det.
Ja men just, det höll jag på att glömma.
Håller på att mickla med "angel eyes" oxå. Alltså hemmagjorda saker, som inte ska sitta i lysena. Däremot ska jag nog sätta en ram i grillen med detta, samt eventuellt lite fotbelysning av modellen "angel eyes".
Till detta har jag använt mig av följande:
10 mm plexistav som jag värmt med varmluftspistol och format som jag vill ha det.
Dremmel med liten kapskiva, som jag "jackat" plexistaven med, så det blivit små jack på ena sidan bara.
2 st 5 mm lysdioder för 12v med motstånd som jag borrat in i kortändarna på plexistaven.
Sen lyser det så fint så. :D
Har inga bilder på detta ännu, för jag har lekt med detta idag bara, och inte monterat nått ännu. Men jag ska försöka skriva ihop en FAQ om detta när jag gör det seriöst. Dagens lek var bara för att testa och se hur det skulle bli. Ska se om jag kan ta lite snabba tillfälliga kort senare ikväll på den ring jag gjorde idag, bara så ni får se hur det ser ut.
Plexistaven är köpt genom lokal glasmästare, och kostade 100 kr per meter.
Lysdioderna med motstånd kommer från
http://www.sweled.net som jag tycker är klockren att handla av.
Återkommer med mer senare igen. :D
Mvh/ Adde