Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ja, det är definitivt ett alternativ. Först och främst ska jag testa toning så jag slipper se den hemska gula färgen från ringarna. Vill ju få det att smälta in mer.

Ringarna är ett gäng såna här:
http://www.ebay.com/itm/2x-80mm-White-9 ... ad&vxp=mtr
Brainy: Har du några idéer på vad för motstånd jag ska skaffa? Helt novis när det kommer till detta men att få ihop allt är inga problem.

Och: besiktning avklarad, blankt papper. SKÖNT!
Funderar faktiskt på det också, det verkar nästan enklast. Googlade lite och visst finns info om att dämpa LED med motstånd, men inte mycket jag förstår av det..
Du har väl specarna på LED-slingorna så du vet hur mycket de är specade för i effekt? Annars koppla in en multimeter och mät strömmen. Då får du fram effekten eftersom P = UI, och dom sitter på U=12 V. Sen vill du att de ska lysa hälften så starkt, gissningsvis halva effekten. Då vill du ha en resistor som droppar spänningen U/2 så halverar du P över slingan. R = U/2I isf alltså 6 V delat på strömmen får du ut ett värde i Ohm.

Tänkte jag rätt nu :D Potentialvandring, det var ett tag sen.
Hoho, det där var hebreiska för mig, även om jag förstod mer än det jag läst mig till tidigare. :D
Det lutar åt att beställa hem en sånhär eftersom motstånden tydligen kan generera ganska mycket hetta:
http://www.amazon.com/Dimmer-Controller ... B0083FC4ZI

Liten och smidig, kan gömmas under mugghållarna och justering sker enkelt via dosa. :)

Edit: Specarna som anges är enbart att de drivs på 12V, inget angett för W etc. Har en multimeter men den förstår jag mig inte riktigt på, den nivån är det liksom. :D Har mest använt den till att avgöra om det är spänning eller ej vid olika tillfällen, haha!
Vad jag försöker säga är att om du kopplar en resistor i serie med slingan som har samma motstånd som själva slingan, så fördelar sig effekten lika över motståndet och slingan. Du bränner lika mycket energi över slingan då som över motståndet, och slingan lyser hälften så starkt. Kanske vill du ha ett effektmotstånd, men det beror på hur hög strömmen är. Så om du bara mäter strömmen med din multimeter kan du enkelt räkna ut hur stort motstånd du ska ha för att få den att lysa hälften så starkt.

För att mäta strömmen med multimetern måste du bryta kretsen och låta strömmen gå igenom multimetern istället. Googla så hittar du tutorials :)
Du grillchips, jag kapar tråden för en fråga till dig. Jag hittade precis kategorin på bildelsbasen jag letat efter i en månad nu, och inte trodde fanns. "Bakluckehandtag". :lol:

Men det är dåligt med kromlister. Är det speciellt för r-design eller vad beror det på? Eller är de bara lika eftertraktade som MY11-grillen och att man därför måste hålla sidan under ständig uppsikt?
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 50

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt