Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Det är då man går och hämtar mutterknackaren :D

Nä... Det är då man kastar verktyget i golvet och går och tjurar i ett hörn :lol:
Haha ja det får mig att tänka på skolan :P
Bonden1989 skrev:
DayDreamer skrev:Hehe jo tack har hänt många gånger att hylsan slinter på muttern/bulten och man har slagit i knogarna :x Det är då man går och hämtar mutterknackaren :D
Mutterknackaren brukar inte alltid hjälpa den heller. Sen kan det ju bero på att min kompressor inte är så stor... :roll:

Det effektivaste brukar vara att sätta ett långt järnrör på nyckeln eller hyls-skaftet och ställa sig på det. :wink:
Bultarna på traktorer och maskiner kan ju sitta lite hårt...
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Det är då man går och hämtar mutterknackaren :D

Nä... Det är då man kastar verktyget i golvet och går och tjurar i ett hörn :lol:
Tyvärr känner jag igen mig allt för mycket där. Har vid flertalet gånger kastat verktyg i golvet och svordomarna har flugit. :roll:
Det ska dock mycket till, innan jag blir så arg! :wink:
Sen beror det ju på hur stark mutterknackaren är jag köpte en för över tusen kronor och den har ett vridmoment på 800 Nm och det räcker till gått och väl :)

Kommer fakstiskt ihåg när jag gick i skola och någon bult/mutter satt fast och någon slant då hörde man svordomar i verkstaden plus att det kom en å annan Hylsa, blocknyckel flygandes tror till och med att en sopborste kom flygandes en gång :roll: :)
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:tror till och med att en sopborste kom flygandes en gång :roll: :)

Den var väl ivrig och komma iväg till Blåkulla :mrgreen:
Ja det var väl så det var :P :lol:
Inte hänt mycket på bilen på sistone. Går sin dagliga vända mellan gården och bostaden. :)

Har inte orkat bry mig om de där torx-skruvarna heller. Att man sen kör fullt vårbruk också, gör inte att man har mer tid... :roll:

Har också upptäckt ett nytt problem på bilen, som dock är snabbt och billigt åtgärdat. Nämligen termostatbyte.
Har ett tag tyckt att bilen drar lite väl mycket soppa och att det inte blir någon riktig värme i kupén.
Igår kväll var jag iväg och hämtade en pizza och när jag kom hem efter ungefär 30 minuter körning så låg temp-mätaren bara på tredje strecket. Det tycker jag är lite lågt. :roll:

Termostaten byter jag dock själv. Har gjort det på traktorer ett par gånger och det har gått smidigt och snabbt. Enligt Haynes-boken så går det rätt snabbt på bilen också.
Termostaten kostar ju inte så mycket precis... :wink:

Tittade i min pärm med kvitton till bilen och termostaten bytes senast den 17 december 2003. 8) Hängt med ett tag alltså...
Byttes då till en kostnad av 1058,90:- :shock: Billigt och bra! :lol:
Bonden1989 skrev:Inte hänt mycket på bilen på sistone. Går sin dagliga vända mellan gården och bostaden. :)

Har inte orkat bry mig om de där torx-skruvarna heller. Att man sen kör fullt vårbruk också, gör inte att man har mer tid... :roll:

Har också upptäckt ett nytt problem på bilen, som dock är snabbt och billigt åtgärdat. Nämligen termostatbyte.
Har ett tag tyckt att bilen drar lite väl mycket soppa och att det inte blir någon riktig värme i kupén.
Igår kväll var jag iväg och hämtade en pizza och när jag kom hem efter ungefär 30 minuter körning så låg temp-mätaren bara på tredje strecket. Det tycker jag är lite lågt. :roll:

Termostaten byter jag dock själv. Har gjort det på traktorer ett par gånger och det har gått smidigt och snabbt. Enligt Haynes-boken så går det rätt snabbt på bilen också.
Termostaten kostar ju inte så mycket precis... :wink:

Tittade i min pärm med kvitton till bilen och termostaten bytes senast den 17 december 2003. 8) Hängt med ett tag alltså...
Byttes då till en kostnad av 1058,90:- :shock: Billigt och bra! :lol:
Ja tredje strecket är lite väl lågt :roll: bytte termostat för ett tag sedan på min och vilken skillnad det blev på värme. Köp ingen Biltema termostat rena skiten kosta på en original istället den kostar ungefär 250kr hos Volvo :) Det är ju som sagt bara att släppa på torx skruven till termostaten och så får det kylarvatten rinna ut som behöver ut.

Jag gjorde som så att jag tog loss den lilla slangen på expansionskärlet och la den över fronten ner i en balja, det blev en typ av hävert så det var bara att låta det rinna tills det sluta sen var det bara att ta en liten skål och ha under den övrekylarslangen till kylaren.
Hej på er!

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade här. Kan ju ha att gör med att det inte hänt så mycket med bilen... :roll:

Nu ikväll har jag dock äntligen monterat ratten i bilen!
Gjorde det själv av ren snålhet, om jag ska vara riktigt ärlig. Försöker hålla i varje krona nu. De växer ju inte precis på träd!... :roll:

Det var inte så svårt som jag trodde och följer man bara de beskrivningar som finns att tillgå, så går det lätt. Har ju dock respekt för krockkudden, så den har man inte i näven längre än nödvändigt!

Kände att jag fick lov att gå ut och montera den i bilen nu, när DayDreamer hunnit ifatt mig med sin trä-inredning. :wink: :lol:
Blev riktigt snyggt faktiskt! Jag är helnöjd!

Här kommer 2 bilder.
Foto0194.jpg
Trä-ratten
Foto0194.jpg (684.35 KiB) Visad 314 gånger
Foto0192.jpg
Komplett trä-inredning
Foto0192.jpg (609.71 KiB) Visad 319 gånger
Vingen är dock inte monterad än. Har inte haft tid eller ork att bråka med de sönder dragna torx-skruvarna... :evil:
Frågade du nått vad Volvo ville ha för att montera ratten?

Ja nog har jag knappat in på dig med träinredningen har bara ratten kvar nu som jag ska försöka att hitta.
Tycker att du ska försöka att få tag på samma radio som jag har lyxradion SC-901 den kommer att göra sig grymt bra mot träinredningen :D

Den där träinredningen gör sig väldigt bra mot både ljus inredning som mörkinredning. Såg en bil på skroten som hade mörk inredning mot det mörka träet (Även kallat för golv då mönstret på minner mig om det) och det var väl ingen höjdare direkt.

Min vinge sitter bara fast med dubbelhäftande tejp på ena sidan fick jag se häromdagen :shock:
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 55
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]