- ons 18 maj 2016, 17:07
Men oj! Visste inte att det kunde vara så allvarligt! :-O)
Nu skrämmer du ju livet ur mig pojk!!
Nja, startmotorn lät annorlunda ja. Men det var mer att det "rasslade"/"hackade" om den, samt att bilen gick extremt orent första metrarna innan den "tog sig".
Nej, nu ska den bara gå de 5 km det är till Bilia:n, när någon nu får tummen ur att boka tid... Annars bor tydligen en av mekanikerna väldigt nära mig, undra om man kan knacka på och fråga om han kan göra det "privat" så vi slipper köra Blå? :roll: :mrgreen:
DayDreamer skrev:Haha nej, men lilla gulliga du då!Lillarapunzel skrev:Är fortfarande rädd speciellt efter det som hände igår med bilen din tror inte att jag vågar att kika in här något merDayDreamer skrev:Det där låter inget bra risken finns nu att någon rulle till kamremen har skärt ihop därav det höga skrikande ljudet som blir och risken kan vara att kamremmen har kuggat några kugg för dig i samban med att den skar ihop. Har du otur så kan kolvar och ventiler tagit skada nu.Oj, ser nu att jag inte såg ditt inlägg från igårkväll förrän nu. Konstigt ?:-/
Men jag kan lova dig att den dagen (om den nu mot allförmodan kommer!) kamremmen verkligen går av på Blå, så kommer jag skriva ut det tydligt Så du behöver inte vara rädd, haha!![]()
Men va? ??:-/
Hur skulle någonting kunnat ta skada redan nu? Att något är fel är ju uppenbart, men tagit skada? Då borde väl bilen stannat eller något, tycker man ju? Visst, den var ju svårstartad, och den gick inte fräscht i 100 km/h, men frånsett från alla ljud och nyss nämnda gick den ju ändå helt okej i hastigheterna 80 km/h och neråt...![]()
![]()
Ja eftersom du säger att det är ett öronbedövande ljud så antar jag att spännrullen eller löprullen har skurit och kamremmen slirar där på. Du har en jävla tur att inte remmen har gått av tack vare det eller kuggat över helt, men förmodligen så kuggade den några kugg då rullen skar eftersom att det blev tvärstopp. Följden av en kuggad rem brukar vara svårstartad och tappa orken på högre varv. Sen är ju frågan hur många varva den kan ha kuggat ett varv går bra men två varv brukar sluta med skador på ventiler och kolvar vilket förklarar också att den är svårstartas och har tappat kraften. Kommer du ihåg om det startmotorn låt något annorlunda när bilen var svårstartad som typ att den snurrade snabbar?
Nu får du absolut inte starta bilen något mer få då utmanar du verkligen ödet.

Men oj! Visste inte att det kunde vara så allvarligt! :-O)
Nu skrämmer du ju livet ur mig pojk!!
Nja, startmotorn lät annorlunda ja. Men det var mer att det "rasslade"/"hackade" om den, samt att bilen gick extremt orent första metrarna innan den "tog sig".
Nej, nu ska den bara gå de 5 km det är till Bilia:n, när någon nu får tummen ur att boka tid... Annars bor tydligen en av mekanikerna väldigt nära mig, undra om man kan knacka på och fråga om han kan göra det "privat" så vi slipper köra Blå? :roll: :mrgreen: