Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Någon som vet innan jag bränner förstärkaren :lol: eftersom att original centern är en 5,25 parallell kopplad med en diskant då borde väl ohm talet halverats till 4 ohm? Så då borde jag väl kunna ta en lämplig 4 ohm högtalare som är en 1-vägs och skippa diskanten? Eller är det inte så lätt? ?:-/
Användarvisningsbild
av frasse4
Mja grejen är att inpedansen varierar med frekvensen. Kondensatorn du är fungerar som ett hipass filter och klipper de lägre frekvenserna till diskanten. Så vid högre frekvenser är det säkert närmare 4 ohm (om diskanten också är 8 ohm).

Men är det fel på diskanten då? Du kan ju sätta den i serie med en 4 ohm högtalare. Men då måste du plocka bort kondensatorn.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vet inte det låter ju av diskanten men väldigt tyst möjligt att den är bränd :???: Låter betydligt mer av diskanten som jag har på den provisoriska högtalaren från en 850. Så som jag serie kopplar diskanten med högtalaren måste jag då även få tag i en diskant på 4 ohm eller kan jag köra med original på 8 ohm? Förstår mig inte riktigt på det här därför så konstiga idér och frågor :lol:
Användarvisningsbild
av frasse4
Du kan ju köra med 8 ohms diskanten då blir total impedans 12 ohm, så risken är att det blir väldigt låg volym. Kanske vore ett bättre alternativ tt köpa ett par 4 ohm högtalare och sätta i serie, så gömmer du den ena bakom instrumentpanelen [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES].
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja eller så köper jag på mig en 4 ohm diskant och kopplar in den i serie med högtalaren. För parallellkopplar jag en 8 ohm och en 4 ohm så lär jag få ett motstånd lägre än 4 ohm och det vill jag verkligen inte ha. Så det får nog bli så att jag lägger dom i serie. Sen hur ljudkvalitén blir är en annan femma :)
Användarvisningsbild
av frasse4
Nae 1/R1+1/R2=1/Rtot ger 2,66 ohm.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ska ta mig en funderare på hur jag ska göra med högtalaren, men iaf idag vart det en dag på skroten igen :D

Trä-ratt har inhandlats :) plus en massa andra godsaker som inte är jätte vanliga på dessa bilar. Mer om det imorgon då kommer det även bilder, försökte ta några bilder nu men det blev bara suddigt, bättre att ta i dagsljus så att det syns ordentligt :)
Användarvisningsbild
av Bonden1989
DayDreamer skrev:Ska ta mig en funderare på hur jag ska göra med högtalaren, men iaf idag vart det en dag på skroten igen :D

Trä-ratt har inhandlats :) plus en massa andra godsaker som inte är jätte vanliga på dessa bilar. Mer om det imorgon då kommer det även bilder, försökte ta några bilder nu men det blev bara suddigt, bättre att ta i dagsljus så att det syns ordentligt :)
Gratulerar till trä-ratten! :-)-)
Ska bli roligt att se vad du köpt för godsaker i övrigt. :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tackar :) Kan säga att det tog nästan en hel dag att gå på skroten var en massa kablar till det jag köpte som jag vart tvungen att demontera. Det bästa med dessa bilar är ju att det bara är plug and play :D
  • 1
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 252

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]