Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Provar man med ett batteri så bör man vara försiktig, för även med ett enstaka 1.5V batteri tar det inte många sekunder DC-ström för att spolen ska brinna upp.
9V är inget jag rekommenderar att använda öht, det är på tok för hög spänning även för "dutt", speciellt för 17-18år gamla inte-speciellt-hög-kvalitets-högtalare.

... Men det går ju inte förneka att det är riktigt spännande att koppla in en subwoofer direkt till vägguttaget :wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har båda högtalare den nyare är trasig och den äldre ser hel ut. Men ok ska ohm mäta den och kanske prov detta den med ett 1,5 voltsbatteri.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Var in till BRL och dom konstaterade att högtalaren var bränd därav att den var så stumm. Dom tyckte att centerhögtalaren var onödig och föreslog istället att jag skulle köpa ett bättre ljudsystem för framdörrana. Om den vore onödig så tror jag nog att Volvo inte skulle ha satt en där från första början.

Sen på stod han att det skulle gå att ta en 4ohm högtalare istället för original som är på 8 ohm. Jag vet inte ja :???:
Användarvisningsbild
av Bonden1989
Du har visst haft lite otur med högtalare du... :???:

Både du och jag strävar ju rätt så mycket för att det ska vara original, så centerhögtalaren är ju ett fint tillägg. Inte alls onödig! :wink:

Låter bara som att han vill lura på dig ett dyrare system... :roll:

Annars får du montera dit en GPS i hålet istället.
Nygärde bildemontering här i Kalmar har en komplett på bildelsbasen. De lämnar även 50% rabatt på hela lagret nu, eftersom de avvecklar verksamheten.
Kanske går att få den till ett billigt pris... :wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja jag har tyvärr det.

Ska kolla med BRL hemma ifall dom vill vara mer hjälpsamma. Ja rti hade ju varit trevligt också, det verkar vara ännu svårare att hitta på skroten.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok men nu när man har en så vill man ju ha en fungerande. :D

Någon som vet om jag kan gå på en 4ohm högtalare istället för en 8ohm? Jag antar att förstärkaren lär få jobba ganska mycket hårdare med en 4ohm? Men förstärkaren är ju bar på 1X25Watt till centern så det kanske inte spelar någon större roll?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Går du ner till 4ohm så blir belastningen istortsett dubbelt så hög, så det är ingen bra idé att göra på ett system avsett för 8ohm.
Igen, biltillverkare är knappast experter på billjud(änn mindre för 15+ år sedan) och kostar knappast på slutsteg som pallar 1, 2, 4 osv ohm när det ska användas med 8ohm högtalare.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det finns ju för f*n inga 8 ohm högtalare att få tag på :evil: hm om man skulle ta och sätta i två mindre högtalare typ 2,5 och serie koppla dom då skulle det ju funka, annars så får jag väl montera på ett motstånd på 4ohm, funka skulle det göra sa dom i ljudbutiken men ljudet lär väl inte bli något bra.

Undrar ja om V70N eller någon annan volvo modell kan ha 5,25 högtalare i centern, eller någon annanstans :???: Om man skulle kunna sno därifrån :)

Kanske ska starta en ny tråd i ljud avdelningen på detta forum och ställa frågan där ??:-/ jaja jag väntar ett tag och ser om jag får något svar först här :D

Antar att förstärkaren i radion lär brinna upp om jag sätter på en 4 ohms högtalare då.
  • 1
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 252

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90