Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Lucif3r skrev:Härmapa ;)
SBergdahl skrev:Varför inte montera in USB-uttag direkt och skita i cigguttaget som mellanhand?
Kan ju alltid köpa en USB-adapter för cigguttagen, en liten som inte sticker ut nått. Då har man ju båda alternativen :) Jag kör med sån i mitt handsfack, och tycker det blev väldigt bra. Sen behövs ju faktiskt en adapter i vilket fall, eftersom cigguttaget/bilen är 12V och USB är 5V :P
Finns gott om kompletta uttag med inbyggd omvandlare som kan fällas in så att det bara blir två USB-uttag i valfri panel så slipper man en lös pryl till.

Men visst, det är mångsidigt på ett annat sätt med cigguttag.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det blir nog två cigguttag då jag har fm-sändaren och jag lär även förmodligen köpa en liten sådan där 12v kupévärmare och smacka fast på instrumentbrädan, för nu blir jag snart galen på att man inte kan köra bilen i regn utan att den ska imma igen hela tiden. Det får bli ett test helt enkelt och se hur effektiv den är. :D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
DayDreamer skrev:Det blir nog två cigguttag då jag har fm-sändaren och jag lär även förmodligen köpa en liten sådan där 12v kupévärmare och smacka fast på instrumentbrädan, för nu blir jag snart galen på att man inte kan köra bilen i regn utan att den ska imma igen hela tiden. Det får bli ett test helt enkelt och se hur effektiv den är. :D
Antar att du kollat att dräneringar och så? Låter ju riktigt suspekt med imman.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Det blir nog två cigguttag då jag har fm-sändaren och jag lär även förmodligen köpa en liten sådan där 12v kupévärmare och smacka fast på instrumentbrädan, för nu blir jag snart galen på att man inte kan köra bilen i regn utan att den ska imma igen hela tiden. Det får bli ett test helt enkelt och se hur effektiv den är. :D

Om du har något som ska vara ikopplat istortsett hela tiden(gps, och fmsändaren antar jag) så kan du ju alltid gömma dom cigguttagen, t ex bakom handsfacket, eller ovanpå om du inte har airbag.
Onödigt och fult att ha massa kablar synliga om dom ändå aldrig kopplas ur :)

Hur har du tänkt att göra med själva strömmatningen? Orginalkablaget till cigguttagen pallar ju inte speciellt mycket.
Jag gjorde ju som så att jag drog en 2.5mm2 direkt från batteriet(avsäkrad! viktigt) till ett relä i kupen, vidare till dom nya uttagen, och tog sen styrspänning till reläet från orginal cigguttagen. Då har man tillräckligt med ström :-)-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja jag får se hur jag gör fm-sändaren måste jag ju komma åt för att kunna byta frekvens ibland.

Kommer att ta strömmen ifrån det där gula kontaktstycket där extraljusknappskablaget är inkopplat, den är redan avsäkrad med 20A och det är konstans spänning på den :) Annars får jag göra som dig och dra in en ny grov ledning direkt ifrån b+, vart satte du minus någonstans?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jord tog jag från någon bult som sitter skruvad i karossen, brevid handsfacket. Var ju som gjord för att användas :P satt redan några orginaljord där också, men vad dom gick till kollade jag aldrig upp. Möjligt att det är till fläkten och/eller dörren.

Tänk dock på att ta till lite extra kabel, så du kan ta ur handsfacket utan att behöva riva instrumentpanelen bara för att koppla ur cigguttagen :P Jag gjorde det misstaget, så det är precis på millimetern att jag kan få ur det och komma åt att koppla ur uttaget :P

Sen ligger även handsfacket väldigt nära fläktpaketet, så beroende på hur stora, "långa"(inkl. kablarna/skorna), dina cigguttag är så är det möjligt att du måste montera dom på vänster vägg, precis där jag har mitt, för att få plats med det. Ha det rakt bakåt var bara att tokglömma för min del, fanns inte en suck att få plats med det.
Höger sida är också väldigt trång och överlag opraktisk när man ska ur med handsfacket igen. Uppåt, "taket", går om man inte har airbag, men då skulle det vara tämligen omöjligt att få ur handsfacket igen utan att riva instrumentbrädan :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har inte börjat än, har inte ens köpt grejerna :lol: det får nog bli under julhelgen. :)
  • 1
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 252

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!