Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av garinge
DayDreamer skrev:Vet inte vart oljan tar vägen, inget synligt läckage och inga rökmoln, avgasvärdena är fina också.
Den förbränns säkert, om du har kraftig förbrukning dvs att kolvringarna släpper igenom stora mängder = rökmoln bakom i fin färg..
men om det förbränns EN droppe per motorvarv, så blir det snabbt många droppar men kanske minimalt med rök, katten "rensar" nog bort det mesta...

Läcker det inte nånstans, så förbränns det i motorn, så enkelt är det :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
robinb3rgsten skrev:Haha 240 går o köra utan olja på stickan med . Men börjar olje lampan blinka i svängarna är de dags o fylla på [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]
Sådär har jag kört min första 850 också.. Det var inte det den dog av :)
Användarvisningsbild
av frasse4
När vevhusventilationen var tät på min 960 drog den 1 liter olja på 100 mil. Rök inte så det märktes om man inte låg och pungade på länge. Det var dock lite svårt att få igenom besiktningen, men efter att besiktningsmannen kört runt huset några varv som en biltjuv gick det. Dessutom fick ju bromsarna sig en genomgång också :).

Hur mycket olja drar den?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
garinge skrev:
DayDreamer skrev:Vet inte vart oljan tar vägen, inget synligt läckage och inga rökmoln, avgasvärdena är fina också.
Den förbränns säkert, om du har kraftig förbrukning dvs att kolvringarna släpper igenom stora mängder = rökmoln bakom i fin färg..
men om det förbränns EN droppe per motorvarv, så blir det snabbt många droppar men kanske minimalt med rök, katten "rensar" nog bort det mesta...

Läcker det inte nånstans, så förbränns det i motorn, så enkelt är det :)
Ja katten renar ett tag tills den dör av all olja samt att jag tror inte att avgasvärdena skulle ligga på 0 som dom gör nu, Hc brukar vara den som sticker iväg snabbast när olja förbränns. Skit samma det är inga mängder den tar, får väl hälla i tjockare olja vid nästa olje byte. Eller så lämmnar jag in den till volvo och riskerar ett motorhaveri istället :roll:
frasse4 skrev:När vevhusventilationen var tät på min 960 drog den 1 liter olja på 100 mil. Rök inte så det märktes om man inte låg och pungade på länge. Det var dock lite svårt att få igenom besiktningen, men efter att besiktningsmannen kört runt huset några varv som en biltjuv gick det. Dessutom fick ju bromsarna sig en genomgång också :).

Hur mycket olja drar den?
Ingen aning, kommer inte ihåg när jag fyllde på senast. men 1 liter olja räckte inte ens för att komma upp på min markeringen på stickan, får väl ta och köpa ytterligare 1 liter och hälla i, sen så ska jag skriva ner exakta datumet och mil tal.
Användarvisningsbild
av garinge
DayDreamer skrev:Ingen aning, kommer inte ihåg när jag fyllde på senast. men 1 liter olja räckte inte ens för att komma upp på min markeringen på stickan, får väl ta och köpa ytterligare 1 liter och hälla i, sen så ska jag skriva ner exakta datumet och mil tal.
Då har du haft rejält lite med olja i motorn, hoppas den inte tagit skada... man ska regelbundet kolla oljenivån, så man vet att man är safe :)
Om bilen drar olja så köp en 4liters dunk, så har du (blir billigare med) så kan du få rätt nivå på stickan :)

Jag kollar 1ggr/veckan, dock kör jag knappt med bilen längre då jag numera jobbar och har lastbilen hemma, men glor varje lördag :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag brukar försöka komma ihåg att dra upp stickan med ett par hundra mils mellanrum åtminstone. I praktiken blir det snarast före varje längre bilresa. Sen finns olja alltid lätt tillgänglig om det skulle behövas.

Men den där bilen är ju knappt inkörd. Den borde inte dra märkbart med olja. Men om du inte minns när du fyllde senast är det väl ett bra ställe att börja på som du beskriver, att lägga det på minnet och jämföra ett tag framåt när du vet hur långt du kört sen sist :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
garinge skrev:
DayDreamer skrev:Ingen aning, kommer inte ihåg när jag fyllde på senast. men 1 liter olja räckte inte ens för att komma upp på min markeringen på stickan, får väl ta och köpa ytterligare 1 liter och hälla i, sen så ska jag skriva ner exakta datumet och mil tal.
Då har du haft rejält lite med olja i motorn, hoppas den inte tagit skada... man ska regelbundet kolla oljenivån, så man vet att man är safe :)
Om bilen drar olja så köp en 4liters dunk, så har du (blir billigare med) så kan du få rätt nivå på stickan :)

Jag kollar 1ggr/veckan, dock kör jag knappt med bilen längre då jag numera jobbar och har lastbilen hemma, men glor varje lördag :)
Ja ungefär 3,7 liter kvar i motorn av max volymen på 5,7 liter. Nu var det ju olja kvar på stickan har kört en annan bil (samma motor) som inte hade en droppe olja kvar på stickan den gick hur fint som helst. Så länge det är olja kvar på stickan så känner jag mig inte orolig men när stickan kommer upp torr så börjar man att svettas lite. Tror inte motorn tagit någon skada då jag vet en annan som körde med lysande oljelampa i 2-3 veckor den sista veckan så började vevlagren att knacka :shock:
SBergdahl skrev:Jag brukar försöka komma ihåg att dra upp stickan med ett par hundra mils mellanrum åtminstone. I praktiken blir det snarast före varje längre bilresa. Sen finns olja alltid lätt tillgänglig om det skulle behövas.

Men den där bilen är ju knappt inkörd. Den borde inte dra märkbart med olja. Men om du inte minns när du fyllde senast är det väl ett bra ställe att börja på som du beskriver, att lägga det på minnet och jämföra ett tag framåt när du vet hur långt du kört sen sist :)
Det är ju en turbo motor och dom drar ju mer olja än en sugmotor, men ska som sagt skriva upp när jag fyller på den sista litern och se hur länge det tar innan jag får fylla på igen, innan jag uttalar mig om bilen tar olja eller ej. :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
DayDreamer skrev:
SBergdahl skrev:Jag brukar försöka komma ihåg att dra upp stickan med ett par hundra mils mellanrum åtminstone. I praktiken blir det snarast före varje längre bilresa. Sen finns olja alltid lätt tillgänglig om det skulle behövas.

Det är ju en turbo motor och dom drar ju mer olja än en sugmotor, men ska som sagt skriva upp när jag fyller på den sista litern och se hur länge det tar innan jag får fylla på igen, innan jag uttalar mig om bilen tar olja eller ej. :)
Min nuvarande är första bilen jag har med turbo så jag har inte så mycket att jämföra med men. Men den drar knappt något vad jag kan se. I somras försvann typ 3 dl när jag sträckkörde ner till Italien men sen dess har inget försvunnit så jag funderar på om det var resterna av den tunna "flushing oil" jag körde genom bilen när jag köpte den som försvann då eller nåt.

Första 850:n drog typ en liter på 1500 mil när den närmade sig 35000 mil. Lagom att serva när det nådde botten på stickan med andra ord :)
  • 1
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 252

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]