Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
De kostade 213,75 kr/st på Volvo. Fanns inte på Meca där jag annars brukar handla de mesta reservdelarna till bilen.

Men det vanligaste är nog egentligen att man bara sätter dit bromssköldarna utan att behandla dem. Om jag lämnat in bilen för detta så hade de nog inte behandlat utan att man särskilt hade bett om det. Men jag tyckte det att nu när det ändå är så lätt att göra så är det ju lika bra. Nu håller de säkert hela bilens livslängd :)

Idag när jag släppt på ilskan mot den icke fungerande momentnyckeln så upptäckte jag funktionen att man kunde trycka på de där fyrkantsfästet man sätter hylsan på så att den gick över till andra sidan. Alltså hade jag ju kunnat dra hjullagret med rätt moment ändå. :evil: Det är ju visserligen ändå fel på den så garantin på 10 år skall utnyttjas.

miklis: Tack! Det finns fler bilder på målningen av bromsarna tidigare i tråden om du inte redan sett detta.

grammse: nu citerade jag minsann inte nåt inlägg. :wink:
Användarvisningsbild
av bjompa
Ja skulle behöva byta mina sköldar oxå.. iaf på ena sidan... där är de kex. Drygt..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja de är ju inte så svåra att byta men det tar ju lite tid.
Hjul ska bort.
Lossa bromsok.
Lossa skivan (brukar sitta så in i he_vete)
Ta bort kåpan för centrummuttern.
Lossa navet
Lossa ABS givaren
och till sist lossa bultarna till skölden, (dessa satt ganska hårt fast på min)

Enligt Haynes så måste man ju ha en ny centrummutter vid demontering av navet, fast vet ej om det behövs. Momentnyckel bör man nog ha i alla fall.

Är ena sidan "kex" så är nog snart andra sidan det också :wink: Så det kan ju vara bra att köpa till båda sidor när man ändå håller på.
Användarvisningsbild
av bjompa
Tomas88 skrev:Ja de är ju inte så svåra att byta men det tar ju lite tid.
Hjul ska bort.
Lossa bromsok.
Lossa navet
Lossa ABS givaren

Enligt Haynes så måste man ju ha en ny centrummutter vid demontering av navet, fast vet ej om det behövs. Momentnyckel bör man nog ha i alla fall.

Är ena sidan "kex" så är nog snart andra sidan det också :wink: Så det kan ju vara bra att köpa till båda sidor när man ändå håller på.
Jepp jepp, skivorna sitter nog inte så farligt än då dom vart bytta i början av sommaren.
Muttern ja... va ska volvo ha för en sån då? eller ett par kanske man ska säga...??

Jo ja har väl tänkt ja ska byta båda två men de roliga är att de är bara på ena sidan de är rostigt, måste vara för att ljuddämparen sitter där å samlar på sej en massa skit.. Andra sidan är riktigt fin..
Användarvisningsbild
av bjompa
miklis skrev:Aye, såg det. har ögat igenom både din o bjompas tråd riktigt noggrant hihi
De gör du rätt i då de inte finns så många vettiga å kvallitetsmedvetna människor här som kör X40 :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Tomas88
bjompa skrev:
miklis skrev:Aye, såg det. har ögat igenom både din o bjompas tråd riktigt noggrant hihi
De gör du rätt i då de inte finns så många vettiga å kvallitetsmedvetna människor här som kör X40 :mrgreen:
Ha ha. Ja men nu är vi ju minst tre i alla fall. :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
bjompa skrev:
Tomas88 skrev:Ja de är ju inte så svåra att byta men det tar ju lite tid.
Hjul ska bort.
Lossa bromsok.
Lossa navet
Lossa ABS givaren

Jepp jepp, skivorna sitter nog inte så farligt än då dom vart bytta i början av sommaren.
Muttern ja... va ska volvo ha för en sån då? eller ett par kanske man ska säga...??

Jo ja har väl tänkt ja ska byta båda två men de roliga är att de är bara på ena sidan de är rostigt, måste vara för att ljuddämparen sitter där å samlar på sej en massa skit.. Andra sidan är riktigt fin..
Jasså då var det inte bara på min bil som skölden var sämre på högersidan. Min vänstra (ej bytt än) är ju faktiskt hel, eller inga hål i den i alla fall. Annars så tycker man ju att den som sitter nära ljuddämparen borde vara bättre eftersom den borde torka snabbare pga värmen.

Vet inte vad ett par centrummuttrar kostar. Det följde ju med mutter när jag köpte mina nav. Funderar själv på om jag behöver ny mutter när jag lossar navet. På vänstersidan har jag ju bara bytt navet och inte skölden. Skit att man inte kom på att bromssköldarna skulle bytas lite tidigare innan jag bytte navet (hjullagret).
Användarvisningsbild
av bjompa
Hehe.. ja de är ju bara lite drygt när man kommer på att man skulle bytt nått i efterhand :lol:
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 137

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]