Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Mmm.. nu är allt som det ska igen. Batterimätaren full och rätt siffror... Märklig bugg.. Dom måste misslyckats med nån uppdatering eller nått..
En (dum?) fråga kring laddkablar och stolpar.

Volvon klarar att max ta emot 16A enfas, men många typ2 stolpar har 32A trefas. Grillar man något om man laddar bilen i de stolparna eller är det bara så att bilen bara tar tillvara som sitt "eget" max?

Ser tex att evconnect har flera specningar på sina kablar men att enbart typ2 enfas 16A passar till v60.

Som det kanske märkt är ellära inte min starka sida. =)
Man grillar inget.. Typ2 är "smart" och pratar mellan stolpe och bil. Bilen kan inte ta emot mer än 16A och gör inte det heller.
Även om man har en 32A-specad typ2-kabel får man bara 16A till bilen.

Enda gången man kan "bränna nått" (och då enbart säkring i stolpen) är om man kopplar in schuko-kabeln i ett uttag som inte klarar 13A. Den kabeln man får med bilen alltså. T.ex finns det ibland motorvärmaruttag man kan ladda i, men dom har oftast bara en 10A-säkring, vilket betyder att du kan lösa ut den om du laddar med 13A. Då ställer man ner den till 10A... Kollar man bredvid uttaget sitter ofta säkringen där, står det C10 på den är det 10A som gäller. :)

Jag köpte den här från Evconnect:
http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-230v-16a

Med rabattkod kunde man få 10% rabatt, tror den fortfarande funkar:
EVC10special
Nej jag testade inte innan men ville ha det så tyst det går..
Fixade toningen efteråt på JLS Bilvård i Gävle... samtidigt som lackskydd och foilering av front och insteg samt lastskydd. :)
Yes, gött att det finns en tråd om denna bil! :)

Jag beställde en V60 D5 Twin Engine via företaget för några veckor sedan, har fått beräknad leverans vecka 30 - sitter lite på nålar nu alltså, riktigt jobbig väntan! :D

Undrar lite angående laddningen.
- Kabeln man får med från Volvo har Schuko-kontakt i ena änden. Någon som har tips på lämplig adapter till kontakt "Typ 2" eller liknande, vilket jag har fått för mig är den vanligare kontakttypen för elbilar.
Finns inga adaptrar.. Du får köpa en typ2-kabel. Jag köpte från evconnect.. Sök på forumet efter evconnect rabattkod så bör du hitta en med 10% rabatt. Jag är via telefonen nu o hinner inte leta upp den. :)
joel80 skrev:Finns inga adaptrar.. Du får köpa en typ2-kabel. Jag köpte från evconnect.. Sök på forumet efter evconnect rabattkod så bör du hitta en med 10% rabatt. Jag är via telefonen nu o hinner inte leta upp den. :)
Ah, missade detta trots att jag läste igenom tråden "noga", det fanns bara en sida bakåt :) Fantastiskt tips, tack så mycket!

Ser att du har haft din bil ett tag nu, skulle du kunna lista några snabba fördelar och nackdelar som du har märkt under tiden du haft bilen? Pratade förra veckan med en ägare som haft en D5:a i närmare två år och fick många bra synpunkter, men det är bra med så mycket information som möjligt :) En grejer som den här användaren störde sig lite på är att bilen "by default" inte startar i Pure-läget utan i Hybrid-läget, så att man alltid måste trycka på knappen manuellt varje gång man kör iväg. Känns ju klart som en mindre sak och är väl en ren vana, men jag kan inte riktigt se varför man inte skulle vilja starta i Pure-läget jämt? Känns som att det är en mjukvaru-uppdatering som Volvo skulle kunna fixa på sikt alltså.
Enda nackdelen jag hittat är att man blivit en förbrukningstaliban och kör med ett ägg under gasfoten för att inte dieseln skall starta :) iofs så tycker frun att jag kör mycket lugnare och mjukare nuförtiden. Annars ser jag bara fördelar, och jag kommer aldrig mer att köpa en bil som inte är hybrid/elektrisk någonsin.

Jag ser inget problem med att bilen startar i hybridläget, sällan jag använde pure faktiskt. Använder power betydligt oftare, t.ex vid snabba omkörningar, då är den underbar och döljer den sega automatlådans växlingar.

Jag har också en evconnect typ2 kabel :) och en hembyggd adapter för CEE -> Schuko
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 32

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]