Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Där ser man! Jag antog att den var skruvad. Ska bli intressant. Finns det en plugg torde den ju sitta på lägsta punkten så jag får väl chansa på att de inte gått över till endast sugbart.
av Lövet
Jag tror utvecklingen går åt andra hållet. Allt fler bilar saknar oljestick och har bara givare så då finns inget att suga ur längre = pluggen måste vara kvar.
av Eirike93
Det är inte så att nyare bilar har insatsfilter och man därmed suger ur oljan därigenom?
Användarvisningsbild
av crumpets
Tror inte det, blir nog jobbigt att leda slangen genom så mycket kringelkrokar på vägen. Vettigast låter ju egentligen plugg.
Användarvisningsbild
av crumpets
Då var bilen hämtad! Men kunde knappt provköra pga det usla väglaget och att det var mitt i rusningstid. Greppet med 195-breddare och antingen slask, snö eller grusbelagd asfalt lämnar MYCKET att önska... Vet inte om man ska vara tacksam eller ledsen över att bilen kändes precis som vanligt i D-läget. Då cruisar man oftast kring 1000-1300 varv där det inte tillkom något direkt ytterligare vrid så för att skjuta iväg måste den göra en rätt seg nerväxling till tvåan. Med sportläget i så man alltid far iväg från 1700rpm gick det nåt för%)) bra men som sagt tyvärr mest en massa hjulspinn så jag har ingen uppfattning om hur den kommer uppföra sig vid lite vettigare underlag.
F.ö. inga felkoder vid uthämtning och inga felkoder efter provkörning med både högt och lågt momentuttag. Förvisso vore det ju extremt klantigt av dem att göra en så kass mjukvara att den triggade felkoder men jag är misstänksamt lagd :) Inga regenereringar triggade heller.
crumpets skrev:Daydreamer med PPC3(kanske alla ppc?) får du de nya ECU-mjukvarorna fast med trimmet tillagt så efter service är det bara att uppdatera PPC:n på hemsidan och trycka i trimmet på nytt :) Så det har ju gått lite framåt där, känns riktigt smidigt.
Det gäller bara i tre år, sedan måste man betala årsavgift för att få ner uppdateringarna. Så var det för ett par år sedan iaf när en polare behövde uppdatera sin PPC efter att bilen varit på verkstaden.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det ser ut som att du har rätt, men det är väl tveksamt hur mycket uppdateringar det egentligen kommer efter 5 år till motorstyr. Femman börjar ju redan pensioneras i V40 så jag har svårt att tänka mig att de putsar mycket mer på den kalibreringen. Har man en sprak ny motor är det dock en nackdel jag hade varit lite fundersam inför.
Användarvisningsbild
av crumpets
Idag fick jag min olja och begav mig till GDS för att byta den. Tji fick jag! Filterinsatsen krävde ju en enorm hylsnyckel :shock: Vet nån hur många milimeter? Mina räckte inte och inte ens hallens egna största räckte.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har gjort det misstaget förr... 8) Men då var det på bil med bottenmonterat filter så det kostade ett extra byte... Motorn blev väl ren i alla fall.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 31
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]