Nu har jag rivit isär bromsoket ett par gånger och senast tog jag ur kolven som kärvade värst och slipade av den värsta rosten i hopp om att få den att fungera så pass att jag hinner ragga upp ett par bättre ok. Det fungerade ett tag sen blev fälgen varm igen.
Idag tröttnade jag totalt och tog ur bägge kolvarna på högersidan

Ett litet hål i dammtätningen jag vet
Sen skulle jag ta ur oket på andra sidan och känna hur tungt/lätt det skulle gå för att fungera och då blev det renovering av bägge sidorna.
Gissa vilka kolvar som satt i det ej kärvande oket. En ledtråd: använder ni minsta lilla sunda förnuft gissar ni fel :roll:
När jag pumpade ut kolvarna lite så fick jag inte in dom igen så jag fick på beläggen och det var ju kanske inte så undra på. Mer fundersam är jag däremot på hur fan bromsen kunde fungera och inte ligga på på den sidan :???:
Dammtätningen är det bara slamsor kvar av och de är fyllda med grus och sand....
MEN då tyckte min kompis att jag skulle kolla om det var samma kolvar i Bendixoken jag hade liggandes och jodå, det skiljer lite i utseende och en mm på höjden annars är dom lika

Två kolvar lyckades jag rädda så jag fick ihop högersidan igen men då glömde jag strypa slagarna när kolvarna var ur så nu lär jag lufta hela systemet när det rann ur lite för mycket bromsolja :evil:
Kan ju vara ett bra tips för flera som har rostiga ok att Bendix och tvåkolvs Girligt har kolvar som går att byta mellan oken 8) Bendix till höger