Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Brainded skrev:15papp inkl lack?
Jag vill bli presenterad för din lackerare, har lite grejjer som behöver fixas ;)
Den killen är super att ha o göra med, han gjorde verkligen ett toppenjobb sist med bilen! :-)-) Björkviks lack, ligger här hemma i Katrineholm... Sist gjorde jag pris på 6000:- och då lackades: vä. framdörr, vä. framskärm, stötfångare, vänster tröskel samt A-stolpen och B-stolpen. Och lacken blev superbt bra, det går inte att se att dessa delar skulle vara nylackade när man jämför mot andra delar på bilen. Så han blandade en färg som verkligen smälte rakt in i befintliga lacken.
nu kan jag inte golfarna. men jag undrar om du verkligen får rikta rambena, ytter ändarna måste nog bytas, efter det att du dragit dom raka.

När det gäller krock kuddarna så ska dom inte utlösas fören krock kraften är så stor att du riskerar att slå huvet i ratten. En krock kudde är väldigt hård, så den vill du inte möta i onödan, dock så är ratten hårdare.
desutom ska föraren skydas från att först köra på vilt & om han efter det åker av vgen så ska kudden finnas kvar om den behövs när du träfar ett träd. (väldigt vanligt att folk tror det är fel på systemen när kuddarna inte löstut)

du br dock kolla om bältes sträckarna löst ut ! systemen är så smarta så dom drar olika saker vid olika tillfällen allt smäler inte samtidigt, inte ens förar & passagerar kudde smäller samtidigt (det är ju olika långt till islags yten, då det är tidsförskutningar.)
lite OT men kul att du tog dig modet att äntlingen starta en tråd på garaget :wink:
men blir det ingen tråd om volvon??
snyggt jobb med golfen :-)-) inte visste jag du var en sådan klippa på plåtrep mm. 8)
CarMan skrev:nu kan jag inte golfarna. men jag undrar om du verkligen får rikta rambena, ytter ändarna måste nog bytas, efter det att du dragit dom raka.

När det gäller krock kuddarna så ska dom inte utlösas fören krock kraften är så stor att du riskerar att slå huvet i ratten. En krock kudde är väldigt hård, så den vill du inte möta i onödan, dock så är ratten hårdare.
desutom ska föraren skydas från att först köra på vilt & om han efter det åker av vgen så ska kudden finnas kvar om den behövs när du träfar ett träd. (väldigt vanligt att folk tror det är fel på systemen när kuddarna inte löstut)

du br dock kolla om bältes sträckarna löst ut ! systemen är så smarta så dom drar olika saker vid olika tillfällen allt smäler inte samtidigt, inte ens förar & passagerar kudde smäller samtidigt (det är ju olika långt till islags yten, då det är tidsförskutningar.)
Bältesträckaren på förarsidan har löst ut, då bältet inte vill gå tillbaka! Någon annan säkerhetsdetalj ur systemet har inte lösts ut... Hur blir det med systemet i framtiden, måste jag gå in och byta bältessträckaren, eller är det något elektroniskt som "bara" nollställs och bältet går tillbaka?

Vad det gäller ramsnokarna, så finns det bara synliga skador längst fram. Och de verkar inte vara några förskjutningar någonstans med ögat att döma. Så min idé var att klippa den yttersta biten på dom, och skära dän hela från donatorbil och helsvetsa på min bil. Men du tror alltså att jag bör rikta dom innan jag gör något annat?
Grammse skrev:lite OT men kul att du tog dig modet att äntlingen starta en tråd på garaget :wink:
snyggt jobb med golfen :-)-) inte visste jag du var en sådan klippa på plåtrep mm. 8)
Varför är det OT egentligen? Jag läste reglerna innan, och det finns inget som säger att man inte får lägga in andra bilmärken än Volvo här :wink: Och samtidigt är det ju Golfen som vart mitt huvudsakliga projekt, därmed blir den också den mest intressanta läsningen. Volvon var till en början en temporär lösning, men efter tiden att jag åkte i den blev jag så såld på Volvo att jag beslutat mig för att satsa på volvo framöver... Men innan dess, ska Golfen ur världen och då ni vart så bra här :-)-) chansade jag på att göra en omfattande tråd om Golfen!

Jag överträffade mig själv när jag väl tog mig an Golfen ska jag understryka, till en början var jag väldigt skeptisk att jag skulle fixa det på egen hand... Men tack för Feedback :)
metalHJ skrev:
Grammse skrev:lite OT men kul att du tog dig modet att äntlingen starta en tråd på garaget :wink:
Varför är det OT egentligen? Jag läste reglerna innan, och det finns inget som säger att man inte får lägga in andra bilmärken än Volvo här :wink: Och samtidigt är det ju Golfen som vart mitt huvudsakliga projekt, därmed blir den också den mest intressanta läsningen. Volvon var till en början en temporär lösning, men efter tiden att jag åkte i den blev jag så såld på Volvo att jag beslutat mig för att satsa på volvo framöver... Men innan dess, ska Golfen ur världen och då ni vart så bra här :-)-) chansade jag på att göra en omfattande tråd om Golfen!

Jag överträffade mig själv när jag väl tog mig an Golfen ska jag understryka, till en början var jag väldigt skeptisk att jag skulle fixa det på egen hand... Men tack för Feedback :)
Jag fattade det som att den raden jag har fetstilat att den raden va lite offtopic inte att du hade lagt ut en Golf.

Måste tilläga att jag e grymt imponerad av dina kunskaper efter den första smällen, jävlar vilken jobb du gjorde :-)-)
bältet & bältes sträckaren på förarsidan åker du på att byta, deta är ditaljer som förbrukas.
vissa bilar har även SRS styrenheter om förbrukas vid en kolision/ när en enhet löstut.

när det gäller riktning så brukar man alltid rikta de krokiga delarna, för att få medsig "oskadad" påt längre in, då den når korekt läge. sen skär man bort o byter d skadade delarna.

eftersom tvärbalken är intrckt 40 cm så har rambalkarna dragits in motvarandra. Drar du ut tvärbalken, så kommer rambena nå en någolunda rätt position. först så tar du bort tvärbalken. sen får du mäta så rambena erkligen har rätt position, & eventuelt finjustera lite. sen är det färdigt för att svetsa dit en ny tvärbalk
Brainded skrev:Om det är värt att fixa den? Nog lär den väl gå att sälja för betydligt mer än 15k sen? Jag skulle mest fundera på om det är värt tiden och det kan du bara svara på själv!
Naturligtvis är värdet mycket högre än 15k i bilen! Runt en 45 är inte omöjligt för Golfen, men då måste jag också fixa ett snyggt jobb med krockskadan nu vilket egentligen inte ska bringa något större problem. Förra skadan var betydligt svårare att åtgärda, då plåtjobb många gånger kan vara väldigt knixigt. I nuläget är det i stort sett bara skruva av trasiga delar, ersätta med hela. Ramsnokarna tror jag inte ska bringa något större problem...

Det roliga är att både huven och båda framskärmar klarat sig utan någora som hellst skador!
CarMan skrev:bältet & bältes sträckaren på förarsidan åker du på att byta, deta är ditaljer som förbrukas.
vissa bilar har även SRS styrenheter om förbrukas vid en kolision/ när en enhet löstut.

när det gäller riktning så brukar man alltid rikta de krokiga delarna, för att få medsig "oskadad" påt längre in, då den når korekt läge. sen skär man bort o byter d skadade delarna.

eftersom tvärbalken är intrckt 40 cm så har rambalkarna dragits in motvarandra. Drar du ut tvärbalken, så kommer rambena nå en någolunda rätt position. först så tar du bort tvärbalken. sen får du mäta så rambena erkligen har rätt position, & eventuelt finjustera lite. sen är det färdigt för att svetsa dit en ny tvärbalk
Tvärbalken på Golfen sitter bara bultad direkt! Så för att hitta rätt läge på ramsnokarna, åker jag bara till skroten och raggar tag på en ny tvärbalk som garanterat har rätt mått. Justerar jag sen efter denna, så kommer rambenen hamna i rätt läge.

Då är frågan om jag ska lämna in bilen på datakontroll efter reparationen, så dom får kolla upp styrenheten till SRS systemet...
Service Peugeot 107 2007

Har nu fått iordning på äldsta ba[…]

Bil: V70, Classic -2000 Avtagbar dragkrok : &a[…]

Plockar upp denna tråd igen. Min trådl[…]

Vad jag förstått så är det s[…]