Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Skoja inte... :lol:
Finns en hel del att göra inför lack. Men, fixa för lack är lågt prioriterat. Hinner jag inte det i vinter, så blir det nästa vinter istället.
Först och främst ska nya motorn renoveras lite med nya packningar, kamdrev/kedja, fördelarlock mm mm. Vet inte om det behövs, men det är lika bra att göra det, medans motorn är lös. För när den väl sitter på plats vill jag inte upptäcka att det läcker i nån packning/packbox. Dessutom kostar det jag behöver till motorn bara 2500 kr, så de tär bara slanta upp och se glad ut. :D
Sen ska inredningen fixas.
Alltså, bilen ska vara körduglig först och främst. :D

Men jo, det var lite kyligt i garaget i lördags. Men det var ju i alla fall 3-4 plusgrader, så det funkade trots allt. :D
Han som äger garaget har inte fått värmaren levererad ännu, så det är bara bita ihop och se glad ut. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
fixa för lack är lågt prioriterat. Hinner jag inte det i vinter, så blir det nästa vinter istället.
Du har ju hela våren på dig :lol: :lol:
av Addekarlsson
Jo, det är långt innan bilen ska ut. Men tiden går fort oxå, när jag inte kan vara i garaget varje kväll. Mest helger jag kan vara där.
Har en hund hemma som vill ha lite omvårdnad med, och en sambo som jobbar långa dagar, samt har körövningar (sjungalåtagapaskrika) 2 gånger i veckan.

Men skam den som ger sig. :wink:

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Sen uppdatering.... Men bättre sent än aldrig säger dom ju... :lol:

I lördags vart det bara några få bilder, för det vart inte så mycket gjort.
Rev ner bromsarna bak, och insåg att det var bara beställa mer saker till bromsarna. :lol:
Nya bromscylindrar, bromsrör med nipplar, renoveringssats till oken fram mm mm. Av hela bromssytemet kommer bara huvudbromscylindern, 2 ok samt 1 skiva vara kvar. Allt annat byts nu.
Hade lixom bara bra broms på ett hjul av 4, och halvklen bromsverkan på ytterligare ett. Bak var totalt bromslös, vilket jag iofs redan visste. :lol:

Konstaterade i alla fall att trummorna bak är ganska stora. Påminner lite om kyrkklockor nästan. :wink:

Nu under veckan så ska motorn lyftas ur, för den är såld. Väntar bara på paket från Biltema, eftersom dom klantade sig. En bekant var till sundsvall och köpte en åt mig, men killarna på lagret tog bara fram en kartong av två. Så jag har bara en halv motorlyft just nu. :lol:
Dom skulle omgående skicka nästa kartong med delar med bussgods, så det borde trilla ner i byn idag eller i morrn.

Den vilda jakten på bromsskiva, som jag i annan tråd sagt varit funnen, är igång igen. Dom gick bet på att få fram en bromsskiva. Så jag får leta vidare....
HAr ni tips på vart jag kan få tag på en så hör av er omgående. Har lite lätt panik över denna bromsskiva, som stoppar en hel del för mig. :)

Som vanligt, länken till bilderna ligger i första inlägget. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
Det var inte igår bromsvätskan byttes va :wink:
Har bilen gått på vägarna tidigare utan bromsar och underhåll kan man ju då undra :roll:
av Addekarlsson
grammse skrev:Det var inte igår bromsvätskan byttes va :wink:
Har bilen gått på vägarna tidigare utan bromsar och underhåll kan man ju då undra :roll:
Nah, det var garanterat inte igår bromsvätskan byttes. Såg ut som sämre begagnad motorolja nästan....
Men nu blir det åtgärdat i alla fall. :wink:
Men ajg är ärligt talat inte förvånad heller. Bilen har gått på raggen, och inte blivit ompysslad, bara körd.... Slut på såna tilltag nu.
Brainded skrev:Adde: En fågel viskade något om besök av en tapetserare också...;) Lite info om hur detta gick?

mvh
Anders
Tapetseraren/sadelmakaren kom på besök igår eftermiddag, efter en dags försening. :lol:
Några priser känner jag ännu inte till, för hon gatt kolla pris på den vinyl som ska användas. Inredningen är ju lite åt det ljusblå hållet, med metallicinslag på nått sätt. Svårt att förklara, och omöjligt att fånga på bild.
Hur som haver, hon skulle kolla vad den vinylen kostade, för den fanns att tillgå i alla fall.
Sen ska hon räkna lite och komma med en prisuppgift på ett ungefär.
Är vi överens om det priset, så ska hon ta hem sofforna till verkstan och plocka ner dom, för en noggrannare bedömning.
För ryggstödet på framsoffan var illa tilltygat. En massa fjädrar som var av. :???:
Baksoffan var totalt söndertrasad i ramen, men den var inga som helst bekymmer att fixa, eftersom den är öppen från baksidan.

Så vi får se vad hon säger när hon ringt mig igen. Men hon var absolut beredd att anta uppdraget, och lovade att hon sett värre soffor än mina. :D

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Jaha ja, då var ytterligare en dag i garaget avverkad.
Vad har hänt idag då? Jo, det ska jag tala om för er.
Idag vart jänken motorlös.
Kom igång sent pga tröttmössa som sov länge idag. Ja, jag var kriminellt trött idag. Sov till 10. :shock:
Så efter 11 nångång kom jag och polaren till garaget, där vi började montera ihop motorlyften.
När det var klart, så for jag runt lite och skaffade sopborste och termos, samt gjorde kaffe att ta till garaget. Kallt där än så länge, för värmaren som ska in har inte kommit ännu. Så det var ca 3 plusgrader när vi kom dit. :D

Nåja, efter kaffe, så lossades motorkuddarna.
Sen lossades växellådsbalken, och den var ju såååååå liten. Når till hakan på polaren, och han är väl ca 175-180 cm. :D
Sen var det bara börja lyfta.
Som ni minns, så var jag lite nervös för kardan, som är svetsad i knutkorsen. Nu visade det sig att det var inga bekymmer. Kardan gled ut så fint ur lådan, för den var splinsad där, och bara påträdd. Smack, så rann en massa olja ur lådan. :oops:
Kanske skulle tömt lådan först.... Nåja, too late for that....

Motor ur, med låda. Funkade hur gött som helst. Våga gilla biltemas motorlyft säger jag bara. Klockren både på att hissa och sänka. Det gick utmärkt att verkligen smyga åt båda håll.
Enda som saknas, är 2 handtag på stolpen, så man får nått vettigt att dra ut eländet med. Men annars var den underbar. 4 av 5 möjliga ger jag den. Handtag på stolpen hade gett 5 av 5.

Sen när motorn var ur, så pillade vi lite fläkt och värmepaket. Fläkten går, men rasslade illa. Smorde upp den med cykelolja, som kryper lätt och har klistrande effekt. Sen gick fläkten bra igen. :D
Konstaterar att ett nytt värmepaket behövs, för att kunna riva ut eländet som kommer från en 240. Men det ska lösas under vintern. :D

Sen river vi lös torkarmotorn, och tar hem den för undersökning. Den funkade nämligen bara på en hastighet. Visade sig att torkarmotorn funkar fullt ut, bara man kopplar alla kablar som ska vara där. :D

Bilderna där jag ser mycket förbryllad ut med en plastbricka med 5 spiraler på är för eget komihåg och taredapå, för den tjofräsen vet vi inte riktigt exakt vad den är till för. Men det har med det helautomatiska fläktsystemet att göra, så mycket vet vi. Men vilken funktion är vi inte riktigt överens om.

Som avslutningsbild fångades jag och garageägaren i flykten, när vi bar på ett skåp, som skulle hem till honom.

Så nu är det snart slut på rivning av bil. Vad som är kvar att riva nu, det är dörrsidor, så jag får försöka få till dom lite, samt när jag ska börja skära loss rostig plåt.
Ja just, ska riva ner tanken oxå, för att göra ren den. Men det är lixom petitesser i det stora hela. :lol:

Just nu väntar jag på alla saker jag beställt till bromssystemet, så jag får börja fixa bromsarna ordentligt. Dock inte fått tag på en bromsskiva ännu, så jag kanske åker på att försöka svara den skadade ändå, mot min vilja.

Så väntar jag på att nya motorn och lådan ska komma oxå, så jag får riva motorn och renovera den lite.
Så ska ramen skrapas, borstas, tvättas och målas, fram till torpeden. Bakåt skiter jag i nu i vinter, för jag kommer ha nog att göra ändå om jag ska få ut bilen i vår.
Ska ha lite att göra nästa vinter med, och då blir det ramen bakåt. Bara lossa karossen och lyfta en sida i taget, för att slippa lyfta ramen helt.

Men nej, nu ska jag ge mig. Vart mycket skrift nu. Nog med skrift, fram med bilderna. :lol:
Bilder finns som vanligt på http://adde.myftp.org/olds döpta till datum då bilderna är tagna.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Fluffen
Var det inte nån som skulle låna en 4300 och lyfta med. :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Addekarlsson skrev:
Bilderna där jag ser mycket förbryllad ut med en plastbricka med 5 spiraler på är för eget komihåg och taredapå, för den tjofräsen vet vi inte riktigt exakt vad den är till för. Men det har med det helautomatiska fläktsystemet att göra, så mycket vet vi. Men vilken funktion är vi inte riktigt överens om.

Det är väl ett fläkt motstånd :???: . De brukar se ut så där. Iallafall på de jappsen jag har bytt på :wink:
Uppdatering går inte in?

Får upp meddelande att det är en uppdat[…]

Byte inre styrled

Hej, Samlar mod att byta en glappande styrled, l&[…]

Går det att ta bort gastanken och byta till […]

Bakaxelutväxling V70II

Aha! visst ja..den... :-D