Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Kloge skrev:Om du inte har gjort det så är det noga med justeringen av kickdownwiren. Trots dess namn så gör den mer än kickdown då den styr systemtrycket i lådan
Justerat den har jag gjort , låg på negativt 3mm spel från början där det står 3mm på bilden, dvs kickdownwiern var hela tiden spänd då jag köpte bilen la mig på om jag mins rätt 1mm(fick siffran 0.25-1.0mm från 240 grönhäfte över aw lådor) efter justeringen men tänkte testa o skruva på den igen efter att ha läst Whites stora tråd om aw71 lådors hållbarhet.
Bild
Bild lånad från länken tidigare i tråden.

//Andreas
Det är jäkligt känsligt med justeringen av kickdownwiren, det är tiondelar som gör det. Jag har finjusterat min riktigt seriöst, jag har
bytt både gasrulle och dess länkage för att få allt glappfritt så att allt går att justera perfekt. Gasrullen ska inte börja dra i
kickdownwiren för än man hör att det klickar till i spjällägeskontakten, då har man wiren rätt justerad. I detta läge har jag ca 1,0mm
mellan stoppklumpen på wiren och nosen på höljet.

Har man wiren för spännd vill den gärna ligga kvar i växlarna på ganska högt varv innan den växlar upp, och så smäller den gärna i
växlarna. Är den för lös ligger den i hög växel och vill inte växla ner när man trampar på, samt att lådan slirar. Lådan ska växla så det
känns, men får INTE smälla i växlarna.
Jahopp fortsätter med bilder från handskfacket..

Här bakom handskfacket borrar jag in anslutningen i fläktpacket.
Bild

Bild underifrån.
Bild

Bild underifrån, här syns det att slangen sitter precis efter ac delen så vad man en har för temperatur inställt så får man kalluft så länge som acn jobbar :-)-) Tog och testade kylan direkt i slangen med en termometer o den låg efter ett tag på ca 4grader o ett tag gick den ner enda till 0.6grader :-O) :-)-) :mrgreen: för att sen ligga runt 2grader med temperatur vredet inställt på 20grader :D
Bild

Tyvär måste jag nog göra om isoleringen då det var asjobbigt att pressa dit handskfacket samt dra om slangen då den fick en knäck som stryper luften :(

Köpte mig en ny kyla i handskfacket ventil av en kompis till en saab 9.5 vilken man bara behöver borra ett hål o sen trycka i o montera slangen direkt bakpå, bild på den kommer nog senare när jag ska montera den i mammas 945a.

Nu ska jag bara göra klart handskfacket sen blir det till att återuppta projektet kyla i mittkonsolen som jag började med i gamla bilen men inte orkade slutföra då jag inte hittade någon ventil.

//Andreas
Här kommer lite allmänna bilder på skavanker.. (finns lite o göra)

Vänster bakdörr helt inbucklad, vänster förardörr inbucklad i bakkant, nästan ingen färg på förardörrens bakkant.
Bild

Repa vänsterbak skärmkant
Bild

Skrapad högerbak skärmkant.
Bild

Höger spegel, vänster ser ännu värre ut då foten är helt oxiderad.
Bild

Högerfram skärmkant
Bild

Huven är knäckt mellan spolarmunstyckena o tar i torkarplåten. Mörka fläcken i trädet är en buckla.
Bild

Rostblämmor efter stenskott ovanför rutan.
Bild

O tydligen har bilen varit krockad, krockdämparen har varit ihoptryckt se dekal. sen hittade jag glas i strålkastaren så det är tydligt att något har hänt. Dock hittade inte killen på volvo något om att bilen blivit lagad på volvo så troligen gjort av någon mindre firma.
Bild

//Andreas
Senast redigerad av 1 DandanRacing, redigerad totalt 0 gånger.
Var ju inte så mycke defekter på den ändå. Trist att den varit krockad, men det behöver ju inte betyda att något är fel på bilen. Dämparna är ju konstruerade att ge vika väldigt snabbt för att minimera skador i ram osv.
Dock är det lite skumt att dom inte böt krockdämparna... Det är ju engångs-produkter så att säga..
Fick en jäkla dipp i motivationen när jag fick reda på att hon varit taxi o hade lust att sälja av o lägga pengarna o tiden på 245an men tyvärr har inte 240in någon ac än och detta är ju bara en familje/vinterbil så tror jag behåller o fixar till henne endå..

Hittade äntligen dessa två skruvar, letat över allt där jag haft delar liggandes och så ligger de och rullar runt i bagaget :lol:
Bild

Så nu har jag äntligen plockat ihop dörren på dotterns sida.
Bild

Men upptäckte att dörren har drabbats av "sjukan" :roll:
Bild

Just ja passade på att dämpa bakdörrsidorna lite innan montering märkte faktigst skilnad då jag stänger dörren låter mer bastant nu :D
Bild

Skulle äntligen montera lastgaller i bilen men gallret jag fick av far från hans 945 som blev inlöst är tydligen till bilar med låg rygg i baksätet ??:-/ trodde alla 940 hade samma men känns ju faktigst skillnad när man åker ibak..
Bild

//Andreas
Äntligen plockat ihop mitt lättade styrservo(ca50%) till 240, får se när det blir montering måste blästra bärmarmarna och fjäderbenen och skaffa spindelleder men sen ska jag förhoppningsvis med lätthet kunna styra med pekfingret :D 8)

//Andreas
Dagens jobb bestod i att byta bromsslang och rör högerfram, passade på och måla oket rött men bara höger fram :lol:
Bild

Hittade min flaska med concept vista som varit borta en evighet så passade på att smörja in de bleka kofångarna.
Bild

Hittade en bild på isärtryckarverktyget jag snikrade ihop då jag bytte till slungdiff..
Bild

Någon som har tips på vad som kan vara fel med min elektriska höjdjustering av strålkastarna? Först dog den vänstra helt plötsligt en kväll sen gav jag mig på att felsöka och flyttade den vänstra till högra sidan men den fungerade endå inte. Sen mätte jag upp så jag fick lika värden på båda kontakterna i bilen och efter det testade jag den högra motorn i vänstra sidan och då dog den oxå :-(O)
Sen undrar jag om någon kan förklara ingående hur systemet fungerar? Efter att ha plockat isär motorn så gissar jag på att vredet ger en utspänning och sen försöker motorn komma till samma volt??

Skulle vara så skönt att få igång det igen då jag ofta kör med mycket last.

//Andreas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Det är förvånansvärt må[…]

Hörs ljudet inne i kupén under kö[…]

Bud från utländsk intressent för[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtag[…]