Först tar man förstås loss grillen. Peta loss emblemet (stavarna sitter fast i emblemet) och såga sedan av stavarna.

Eftersom järnmärket är placerat i en större plasthållare på de nyare grillarna så måste man ha något som täcker baksidan, annars ser man rätt igenom. Jag tog lite svart aluminiumplåt från jobbet och klippte till lite hastigt för att täcka baksidan. Gjorde även två hål för att få igenom de stora clipsen. Det sitter clips runtom på järnmärket men de sågade jag bort och behöll enbart de två större i mitten.

För att få emblemet att sitta ordentligt så gjorde jag även två hål i hållaren för det lilla, gamla emblemet.
Långt ifrån snyggt utfört men det kommer ju ändå täckas över och huvudsaken är att det nya emblemet sitter på plats.

Och såhär går det om man har för bråttom och inte mäter två gånger. Limmade ihop den avsågade biten med resten och visst sitter det som berget men vid nära håll så ser man skåran så den staven ska bytas såfort jag får tag på en ny.

Gapa stort!

Limmade ihop järnmärket med aluminiumbrickan.

Tada.wav! (Applåder till er som kan er Windows-historik)

Den hamnade liiiiiite ur linje, men är nu korrigerad och 100% rak.

En förbaskat billig mod, Volvo tog ca 280kr för märket medan de tar en bit över 2000 för hela grillen. Jag gillar den nya grillen väldigt mycket att det nog skulle vara värt det, men det är fan mycket pengar för en såpass liten detalj. Så detta får duga tills vidare!
Härnäst?
Letar fortfarande efter en lösning till att täcka hålen i taket som stripping av rails ger mig.
Fick ett grymt tips om att använda sånahär:
http://www.ebay.com/itm/1-Black-Plastic ... 415adb0a51
Men då hålet i sig är 105mm x 25mm så fungerar inte måtten på de plastbrickor jag hittat. Var i kontakt med en storsäljare av sådana och kollade om han hade något med mina mått men icke sa nicke. Så det är bara att börja om på ruta ett igen. Eller har ni några idéer?