Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Sådär, fick hem mitt järnmärke för några veckor sen men har inte hunnit uppdatera. En billig uppgradering, stort tack till M__B för tipset och instruktioner!

Först tar man förstås loss grillen. Peta loss emblemet (stavarna sitter fast i emblemet) och såga sedan av stavarna.
Bild

Eftersom järnmärket är placerat i en större plasthållare på de nyare grillarna så måste man ha något som täcker baksidan, annars ser man rätt igenom. Jag tog lite svart aluminiumplåt från jobbet och klippte till lite hastigt för att täcka baksidan. Gjorde även två hål för att få igenom de stora clipsen. Det sitter clips runtom på järnmärket men de sågade jag bort och behöll enbart de två större i mitten.
Bild

För att få emblemet att sitta ordentligt så gjorde jag även två hål i hållaren för det lilla, gamla emblemet.
Långt ifrån snyggt utfört men det kommer ju ändå täckas över och huvudsaken är att det nya emblemet sitter på plats.
Bild

Och såhär går det om man har för bråttom och inte mäter två gånger. Limmade ihop den avsågade biten med resten och visst sitter det som berget men vid nära håll så ser man skåran så den staven ska bytas såfort jag får tag på en ny.
Bild

Gapa stort!
Bild

Limmade ihop järnmärket med aluminiumbrickan.
Bild

Tada.wav! (Applåder till er som kan er Windows-historik)
Bild

Den hamnade liiiiiite ur linje, men är nu korrigerad och 100% rak.
Bild
Bild

En förbaskat billig mod, Volvo tog ca 280kr för märket medan de tar en bit över 2000 för hela grillen. Jag gillar den nya grillen väldigt mycket att det nog skulle vara värt det, men det är fan mycket pengar för en såpass liten detalj. Så detta får duga tills vidare!

Härnäst?
Letar fortfarande efter en lösning till att täcka hålen i taket som stripping av rails ger mig.
Fick ett grymt tips om att använda sånahär:
http://www.ebay.com/itm/1-Black-Plastic ... 415adb0a51

Men då hålet i sig är 105mm x 25mm så fungerar inte måtten på de plastbrickor jag hittat. Var i kontakt med en storsäljare av sådana och kollade om han hade något med mina mått men icke sa nicke. Så det är bara att börja om på ruta ett igen. Eller har ni några idéer?
Problemet är att jag då måste åka dit, såg ett par förra året på bildelsbasen från JB och va sugen på att köpa men de ville inte skicka eftersom de går så lätt sönder. Och med brickor så är det enklare och går hundra gånger snabbare att sätta tillbaka railsen vid behov. :)
En fråga: Är de tvunget att vara någon form av metall-grej som täcker hålet i järnmärket lr går det med andra material som står emot väta? Tänkte nåt mer lättarbetat.. Det blir väl inte jättevarmt just vid emblemet? Eller skulle någon form av lite tunnare plast smälta? :)
Jag vet att M__B som jag fick tipset av använde sig av mörkt plexiglas så det finns ju en uppsjö av material att välja av egentligen, jag lyckades inte hitta färdigtonat plexi och insåg dagen därpå att vi hade svart plåt på jobbet som jag helt enkelt norpade lite av. :)
Beställde en OBDII-dongel idag, förra veckan när jag rullade in på Bromma Blocks-parkeringen så la motorn plötsligt av samtidigt som hela instrumentbrädan sken upp med alla dess lampor. Stannade, startade om bilen och allt var frid och fröjd, som om inget hänt. Då berättade sambon att detta hänt henne en gång också i garaget så det känns ganska angeläget om att ta reda på felet innan det sker ute på motorvägen i hög hastighet.
Nu när det skedde så var vi tack och lov på en parkering och var nog inte ens över 10km/h så ingen skada skedd, peppar peppar.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 50

Hur exakt gör du?

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]