Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Det är inte omöjligt att elektroniken som sköter batteriladdningen är trasig. Det finns säkert felfall med trasiga komponenter som inte genererar felkoder, exempelvis för att "batteri laddas" inte är ett feltillstånd i sig. Sådant har jag haft erfarenhet av i mitt arbete (bland annat har jag skrivit mjukvara till en batteriladdarkrets för li-jon batterier). Jäkla skitfel som kan vara omöjliga att hitta utan att mäta spänningar på kretskorten och ha detaljkunskaper, elscheman osv...

Men det är väl troligt att själva batteriet är kass. Batterier som slutar fungera är inte direkt ovanligt även bland relativt nya batterier.
Kollat med ELM. Under 12v när man bara står, sedan blir det typ 12,8-13,x när man ligger på motorvägen. Så visst laddar den säkert. Men det är absolut en risk! Jag orkar bara inte lämna in den för mer felsökning nu. Jag testar med nytt batteri så får vi se hur den beter sig.
En grej som gjorde mig lite orolig var att spänningen sjönk när jag drog på fler förbrukare. Dubbel stolsvärme, full AC, defroster på rutorna osv. fick spänningen att droppa med ~0,5V. En ordentligt dimensionerad generator borde ju klara att leverera såpass med ström att inget spänningsfall behövde ske... Men som sagt, vi får se :| Känns aldrig kul när man inte känner sig helt trygg med bilen. Min gamla hink var jag alltid 100% säker på att den skulle starta i vilket väder som helst vad som än hände. Börjar sakna den bilen mer och mer nu när jag har tusen miljoner prylar som kan krångla.
Börjar känna mig som en sån där gubbe som gnäller på forumen som jag alltid tyckt är fåniga, men nu börjar jag faktiskt inse att det kan vara en rejäl nackdel med för mycket utrustning. Kanske hade man känt sig tryggare med en helt naken bil där inget kan krångla.
Bokat tid för felsökning nu! Varit bortrest länge, första lediga tiden var 20 jan. Det har varit mycket småkrångel med bilen så nu vill jag att de verkligen uppdaterar ALLT. Det är ju en extremt tidig bil så jag kan köpa att ett antal grejer är lite sisådär med mjukvaran. Bett dem titta på laddregulatorn, larmet och keyless. Det är så jäkla trist med småskiten för bilen överlag är så sjukt trevlig :(
Så... Nu har den varit på felsökning!
Larmet var mycket riktigt trasigt, rörelsesensorn i kupen var FUBAR. För första gången på bilia fick jag en mek som verkligen tog sig tid att förstå vad som krånglat och kollade upp på stående fot om det fanns nån ny mjukvara som kunde påverka det, och när det fanns det så bad jag om en total CAN-uppdatering så fick jag både det och diverse annat, kostade bara dryga tusenlappen så det kändes skönt att få -allt- på en gång eftersom det är en så tidigt tillverkad bil. Felet på larmet gick att avhjälpa redan idag och han tog sig även tid att kolla med säljaren om vi kunde goodwilla en del av detta, och det gick!
Med andra ord tack till både en riktigt seriös mek och säljare. Vet ej om de vill "hängas ut" med namn så jag gör dem ej googlingsbara, men B*lal på verkstan segeltorp och Cl*s på bilia täby är bra personer som jag varmt kan rekommendera om ni ska ha med Bilia att göra. Känns riktigt skönt att slippa oron för småskit nu ett tag och jag hoppas den rullar så bra hela 2015 som den faktiskt gör när den funkat!
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 31

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]