Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Du får ingen ombes. för kass sidoblinkers, men du blir beordrad att åtgärda felet snarast möjligt. Kommer inte ihåg exakta orden som stod, men ungefär så iaf.
Jaja snarast möjligt kan man tolka olika :wink: det ska iaf vara åtgärdat innan nästa besiktning annars blir det en tvåa :)
Bilen gick igenom besiktningen :-))))) fick en bra att veta på länkarmslagring höger bak den var på gränsen till att bli en ombesiktning på grund av den men jag klarade mig :D Jag åker på att byta den till nästa gång så jag hörde med Volvo vad dom skulle ha för den och jag 1700kr :shock: och jag åker på att byta den andra också :( jaja nu fick jag iaf svar på varför jag upplevt bakvagnen ostabil :)

Notera vilka bra avgasvärden jag har efter att jag har bytt det mesta och tätat alla läckage plus bytt alla gamla slangar :D Lambdan är lite hög men jag har ett litet avgas läckage precis innan ljuddämparen. Glömmer bort hela tiden men hög lambda är väl luftöverskott (mager blandning)?
Bild
Fint att den fick igenom, men det var ju riktigt kassa bromsvärden :mrgreen:
Jävla fina avgasvärden dock.. HC 0... Och jag som var så lycklig över mina 77 eller vad det nu var :lol:

Jag tror hög lambda är mager blandning.... Äh, jag kommer heller aldrig ihåg det där :P Har fortfarande inte ens fått riktig kläm på vad just hög HC beror på när alla andra värden är perfekta... :roll: Hög HC brukar i regel också betyda kassa lambda värden, vilket just min bil inte har(1.0 i år :P)

Det där med "snarast möjligt" är väl typ att om du blir stoppad i en flygande och dom ser att du fått nedslag på lampan, och fortfarande inte fixat den, så blir du tvungen att göra en "riktig" ombes. och ev. få böter. Jag tvivlar ju på att det skulle vara fallet om du t ex skulle bli stoppad på vägen hem ifrån besiktningen, men om det gått några dagar så...
Det var iaf så jag fattade det som lite grovt, men det var inget jag la på minnet eftersom jag skulle byta den direkt jag kom hem ändå.
Jag fick också 1,02 på lambdavärdet på besiktningen men har inga felkoder så jag har inte brytt mig. Antar det är knas på luftsidan då, typ luftmassemätare eller liknande? Har fått stiften bytta sedan dess men har inte besiktningen förrän till höst... så det blir ju intressant.
Lucif3r skrev:Fint att den fick igenom, men det var ju riktigt kassa bromsvärden :mrgreen:
Jävla fina avgasvärden dock.. HC 0... Och jag som var så lycklig över mina 77 eller vad det nu var :lol:

Jag tror hög lambda är mager blandning.... Äh, jag kommer heller aldrig ihåg det där :P Har fortfarande inte ens fått riktig kläm på vad just hög HC beror på när alla andra värden är perfekta... :roll: Hög HC brukar i regel också betyda kassa lambda värden, vilket just min bil inte har(1.0 i år :P)

Det där med "snarast möjligt" är väl typ att om du blir stoppad i en flygande och dom ser att du fått nedslag på lampan, och fortfarande inte fixat den, så blir du tvungen att göra en "riktig" ombes. och ev. få böter. Jag tvivlar ju på att det skulle vara fallet om du t ex skulle bli stoppad på vägen hem ifrån besiktningen, men om det gått några dagar så...
Det var iaf så jag fattade det som lite grovt, men det var inget jag la på minnet eftersom jag skulle byta den direkt jag kom hem ändå.
Ja dom var att väldigt ojämna men men man får väl vad man betalar för när det gäller bromsar :roll:
HC är kolväte.

Kolväten:
Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden. Kommer motor oljan med i förbräningen så stiger HC värdena också.
fanns blandannat här att läsa om det http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Ja det är samma som jag har hört om snarast möjligt och det står ju även på besiktnings protokollet att ägaren är ansvarig för att åtgärda felen fortast möjligt.
  • 1
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 252

Räknat ut att bilden under semestern har rul[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]