Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Fint blev det men jag undra om 2 sak.
1. Jag har inte sett att du har lämnat luft rören så att själva låda inte sprängs från tryck.
4 x 10" bassar för 60 liter Hmmm. Det blir jävla tryck i den.
2. Varför spånskiva istället mdf skiva?
jojjevg skrev:Fint blev det men jag undra om 2 sak.
1. Jag har inte sett att du har lämnat luft rören så att själva låda inte sprängs från tryck.
4 x 10" bassar för 60 liter Hmmm. Det blir jävla tryck i den.
om du läser rätt från början så skriver han att ska bygga en sluten låda, luftrör = basreflexlåda (portad låda)
Låda kommer inte att sprängas :-DD
kan vara så att dom bara behöver 15l st
Hur? jag köpte spånskiva.. helst ska det vara 22mm tjock spånskiva.. och så var det även i dethär fallet.
Jag använder ett program i datorn för att beräkna ut lådvolymen utifrån parametrarna på basarna. :wink:

det man i huvudsak behöver tänkta på när man bygger en baslåda är väll att få rätt volym i lådan för exakt dom basarna du skall använda.
Och att få det riktigt tät.. :wink:
Anledningen till att man använder spånskiva istället för mdf är för att mdf är inte lika "tät" i matrialet som spånskiva är.

Och somsagt, jag räknade ut att en sluten låda är bäst i mitt fall.. skulle jag vilja ha en bättre låda för just 4st GAS 10" basar så skulle jag fått lov att bygga en 3-kammars isobarisk låda och dom tar mycket mer plats än en vanlig sluten låda, så fick bli en sluten. Men jag är grymt nöjd över resultatet.
Det som är så bra med just 10" basar är att man får dendär "snärtbasen" istället för djupbas... eller ja, man får väll djupbas också..

och så måste jag tillägga att 70mm trallskruv är då det bästa att bygga baslåda med :lol:
Okej, jag fick nog mycket. Sorry att jag använda din tråd men du verkar göra bra jobb och jag vill gärna bygga en sån låda för att den ska inte tar så mycket plats som just denna som jag har. Och du förstår väl att man behöver info om detta.
Den enda som jag fortfarande inte förstå är vad som är skillnad med alla dem.
Slutenlåda, basreflexlåda, aktivlåda, passivlåda (H)
Jag är tacksam för hjälpen iaf.
keep it up. Good work :-)-)
Trevlig låda, synd att de inte va 12 tummare du hade för då hade du kunna fått en låda av mej anpassad för 4x12" mot ryggstödet i en 244.

Blir nog bra de där skulle ja tro.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 42

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]