Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Japp C30robban, en vinge som ska lämnas för målning och lackering efter mellandagarna. Hade lite funderingar på att bara måla den plastsvart (matcha rails och stötfångare) men efter lite photoshoppande är det nog ändå ruby red pearl metallic som gäller.

En uppdatering kring förbrukning också, då jag börjat skriva upp och mäta vid pumpen efter spörsmål från intresserade här i tråden.

Har kört 49,2 mil varav typ hälften på landsväg/motortrafikled och andra halvan i stadstrafik. Medelhastighet 50 km/h och färddatorförbrukning på 1,13 liter/mil. Bensinvärmaren har körts ett tiotalet gånger olika länge. Nu kunde jag klämma ner 62,6 liter, vilket ger en förbrukning på 1,27 liter/mil. Dock är ju detta bara en mätning; jag kanske fick i mer bensin i 70-literstanken den här gången med denna pumpen vilket i så fall skulle höja förbrukningssiffran något.

40 km till tom tank stod det nu och då, om jag räknar rätt så säger datorn att det är cirka 4,5 liter kvar i tanken. I verkligheten är det då 7,4 liter kvar i 70-literstanken. Alltså när datorn säger att tanken är tom så är det ändå 2,9 liter kvar i tanken. Men den siffran är ju rätt så osäker den också.

To be continued...
av Schmoyoho
Färddatorn tar väl inte bensinvärmaren med i beräkningen så skillnaden i förbrukning i datorn vs vid pump borde väl bli det som du bränt med värmaren. I ditt fall blir det bara 1,4 dl vilket jag har svårt att tro om du kört den ett tiotal gånger :shock: Frågan är ju då om färddatorn visar helt fel eller om jag tänker fel eller om dina 1,4 dl räckt till ett tiotal uppvärmningar?
Användarvisningsbild
av xerent
Hur räknar du då? :) Om vi antar att färddatorn räknar rätt på förbrukningen som går till själva motorn (1,13 l/mil) och att mätningen vid pumpen stämmer (1,27 l/mil), och att antal körda mil är samma (49,2 mil). Då blir skillnaden (1,27-1,13)*49,2 = 6,88 liter som är det som har gått till bensinvärmaren. Dela med tio så får du 6,89 deciliter per körning av värmaren. Verkar rimligt om jag hade kört värmaren en timme åt gången, men jag snittar nog på 20 minuter... så jag tror det är en kombination av att jag fick i mer bensin i tanken vid denna pumpen än vid den förra, samt att färddatorn räknar lite för lågt.

Här är för övrigt bilden jag gjorde på hur det kunde se ut med vinge målad svart matt. Jag blev alltså inte övertygad.
Bild
av Schmoyoho
hahaha vänta man kan alltså inte ta (l/km) minus (l/km) och få ut svaret i liter? :D ... :o ... :shock: ... :oops:

Såg förresten på någon bild ovan att du har ljus inredning men svarta säten? Måste vara en ganska unik kombination. Svart+svart, ljus+ljus och svart+ljus har jag sett ganska många gånger, men aldrig omvänt. Kikade tidigare i tråden och ser ut som att du har svarta dörrsidor också, yes? Om ja så kanske du skulle kunna ta någon bild på det? :o

Är personligen inte mycket för vinge men svart tyckte jag inte var snyggt. Däremot känns det som det börjat bli populärt (iaf här på forumet, 2 st på ganska kort tid) att montera MY14-silverlisten på bakluckan. Det i kombination med nya emblemen tycker skulle vara något att satsa på (antar du har de gamla/mindre emblemen om du har en 09:a. XC70 och motorbeteckning+AWD står med något större bokstäver numera).
xerent skrev:Det är mörkbrun klädsel, som denna. Fast jag har valnöt träinlägg och träratt. Kan ta lite bilder om du vill?
http://m.blocket.se/uppsala/Volvo_XC70_ ... m?ca=5&w=3

Facelift kanske det blir nån gång framöver men då lyfter jag nog hela exteriören till MY14 eller MY15 (lister, emblem, bakljus, grill, reflexer, varselljuskåpor samtidigt :grin:
Glömde att jag bara tittar på s80 på blocket => liten marknad <=> få bilar => få kombinationer. Du behöver inte ta bilder... eller möjligtvis på ratten. Är helt kär i den ratten. Den nyare ratten är väl... ja, nyare. Ser modernare ut också men den som du har (med trä om jag minns rätt i skrivande stund?) ser så mycket smäckrare på något vis.

Tänkte föreslå facelift-detaljer också men vågade inte gå all-in med massor av förslag bara sådär... typ. Har f.ö sett någon som plastidip:at sin XC70 till en My14 genom att täcka över halva silverlisten runt reflexerna bak resp listen runt dimljusen fram. Såg förvånansvärt bra ut och lurade mitt ändå vältränade öga om jag får säga det själv... ifall du inte ville vänta :roll:
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 39

Jag plockade bort plastskydden för trösk[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?