Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#758728
Borde de inte gå att koppla in sig på belysningen vid fötterna ??

Väntar spänt på resultat.. kanske vore något i min med isåfall ! 8)
#758730
Smart! Alla förslag är jädrigt välkomna för som sagt, jag har inte en aning!
Men det ska jag helt klart kolla upp!
#758862
Det gör ju fasen inte det märkligt nog. Sitter inte ens reflexer där..
Men det hade gjort det hela klart enklare, men alltid är det nåt som ska jävlas. ;)

KIkade lite på opAs tips gällande instegsbelysningen och det lutar åt det, problemet är bara att komma åt genomföringen till dörren utan att behöva demontera hela instrumentpanelen..
#759278
OKEJ! Jag har som vanligt lite frågor men dessa bör inte vara några problem för er mekare där ute.
Notera: Jag ska ej göra detta på egen hand, får hjälp av farsgubben som är gammal bilmekaniker så han vet vad som ska göras men då jag kommer behöva åka 35 mil för att utföra allting så vill jag fan inte behöva skita i något då jag antingen inte har 100% rätt verktyg eller rätt instruktioner.

1: Bromsklossarna runt om ska bytas. Vad behöver jag för verktyg? Att tänka på? Köras in på specifikt sätt (ej raceklossar)?

2: Bilen ska som bekant ÄNTLIGEN sänkas. Volvos egna instruktioner har femtiotusen moment men när man kikar trådar exempelvis här då folk sänkt bilen så verkar det vara easy peasy. Verktyg, att tänka på osv?

3: Måla bromsoken ska göras, liten pensel har jag fått som tips. En stålborste eller liknande att göra rent oken med antar jag?

4: Jag tänkte ju sätta lamporna jag fick hem häromdagen (bild ovan) i dörrarna, fler och fler tips säger att jag ska koppla in mig på instegsbelysningen på vardera sida och det låter som en bra idé. Dels är det enkelt att komma åt och dels tänds de precis som jag vill. Nackdelen är att det är förbannat trångt att mata upp kabeln till genomföringen till dörren utan att behöva demontera fan och hans moster. Tips? Ståltråd och mata från dörren in till bilen istället för tvärtom?
OCH! Kan jag använda mig av en såndär strömtjuv? Har läst lite och en hel del verkar inte rekommendera att använda såna men om jag förstått det rätt så är det mest att de blir dåliga med tiden pga fukt osv men där jag ska placera dom kommer det ju aldrig komma någon fukt, peppar peppar.


Så, jag tror det var allt. Ska bli JÄVLIGT intressant att se om man hinner med allting. Om allt går väl så ska vi försöka hinna byta vevhuspackningen också pga oljeläckaget men det verkar vara ganska enkelt.
#759388
1. Vet inte vad för verktyg som behövs på din, men generellt sett så trycker man in kolven/arna en bit, lossar oket från okhållaren, tar bort dom gamla beläggen, dit med nya, dit med oket på hållaren igen och skruva fast.
På 85x70 lossar man på 2 glidpinnar för att få bort oket fram, bak sitter det 2 sprintar man knackar ur och sen plockar bort beläggen med oken på plats.
Jag kan nästan garantera att du inte har som det är på bakoken på 85x70 dock, det är en väldig gammal modell som funnits sedan iaf 740-tiden, kanske t om 240...

2. Det är alltid bäst att dra med moment. Du behöver iaf en fjäderspännare, resten av verktygen du behöver bör du se om du lossar ett hjul.

3. Det duger bra, kanske lite t-röd att avfetta med också innan målningen.

4. Använd inte strömtjuvar. Det är inte värt det. Då är det bättre att du klipper kabeln och sätter riktiga kabelskor istället.
Hur du ska bära dig åt med själva dragningen av kabeln har jag ingen aning om dock...
#759596
Tack för tipsen Lucif3r!

Strömtjuvar verkar ju klart enklast men som sagt, du och många andra tycker inte att det är någon bra idé rent generellt verkar det som. Det får nog bli kabelskor som du säger, lite mer trixande och lite mer tidsåtgång men det är lika bra att det blir rätt och bra från början.

Fick en hel del tips av en amerikan på ett annat forum som hade lite insyn kring instrumentpanelen, dörrsidorna osv och nu är jag helt på det klara med vad som ska göras för att få det att fungera smidigt med demontering, montage och återmontering. Hoppas LED:arna lever upp till förväntningarna. :D
#759894
Problemet med strömtjuvar är ju det att dom klipper av ledare, vilket försvagar kabeln.
Och då i en bil som faktiskt vibrerar och skakar rätt mycket så är oddsen relativt stor att kabeln helt enkelt går av efter en tid.
Då är det ju bättre att klämma på ett par riktiga kabelskor istället, som (om korrekt klämt) troligen aldrig någonsin kommer vibrera/skaka loss :wink:
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 50

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]