Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Tänk på hur ofta ni vill ha bilen polerad och lackförseglad.
Jag tänker att ja behöver inte ha bättre/dyrare skydd än nödvändigt.
Polering och lackförsegling på våren. Sen bättring av skyddet på hösten inför vintern. Ett lackskyddad lägger man lätt själv. Så ett skydd som håller fem år anser jag som onödigt. Ett par års hållbarhet brukar leverera under ett års tid.
En grundlig handtvätt lite då och då som avslutas med ett lager sprayvax eller liknande gör att bilen alltid är lätt att tvätta. Lägger sprayvaxet när ja torkar lacken torr, tar ingen tid alls!
Bara lite högtryckstvätt som Joel kör på fungerar då ypperligt.
av andersuw
Perra83 skrev:Tänk på hur ofta ni vill ha bilen polerad och lackförseglad.
Jag tänker att ja behöver inte ha bättre/dyrare skydd än nödvändigt.
Polering och lackförsegling på våren. Sen bättring av skyddet på hösten inför vintern. Ett lackskyddad lägger man lätt själv. Så ett skydd som håller fem år anser jag som onödigt. Ett par års hållbarhet brukar leverera under ett års tid.
En grundlig handtvätt lite då och då som avslutas med ett lager sprayvax eller liknande gör att bilen alltid är lätt att tvätta. Lägger sprayvaxet när ja torkar lacken torr, tar ingen tid alls!
Bara lite högtryckstvätt som Joel kör på fungerar då ypperligt.
Tack. Värt att tänka på.
Idag fick jag äntligen på stänkskydden fram..

Bort med dom små fåniga orginal..
Bild

och på med dom lite större.. även om dom också är rätt små. :)
Bild
(Fick nån konstig reflex i fälgarna från blixten.. dom har inte det där "glittret". :D

Ska också försöka fixa en liten accelerationsvideo med jämförelser snart.. Först enbart på el.. sen kanske i hybridläget och sen i power..
Men blir inte riktigt rättvist med dubbdäcken, det slirar lite och ger inte riktigt rätt skjuts, även om det inte är halt.

Men el-accelerationen påverkas inte så mycket tror jag.. så jag gjorde en första sån.. lite exklusivt för er här.. (den ligger inte offentligt än.. tänkte jag fixar alla i en innan jag lägger upp det "på riktigt". Men håll till godo med den långsamma accelerationen och alla 70 hästkrafter! :D
[youtube]ayRM1IPiUS8[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=ayRM1IPiUS8
0-100 på 20 sekunder om vi avrundar neråt alltså? :)

Vad menar du med att hålla gasen på "the tipping point where the diesel kicks in" förresten? Kan man inte bara köra bilen i Pure-läge? Eller kommer dieselmotorn smygandes om du gasar för mycket oavsett vilket körläge du valt?
Schmoyoho skrev:0-100 på 20 sekunder om vi avrundar neråt alltså? :)

Vad menar du med att hålla gasen på "the tipping point where the diesel kicks in" förresten? Kan man inte bara köra bilen i Pure-läge? Eller kommer dieselmotorn smygandes om du gasar för mycket oavsett vilket körläge du valt?
Precis, gasar han för mycket så kickar dieselmotorn in
Du ser "mätaren" till höger under där det står pure.. Det längre sträcket är hur mycket kraft jag tar ut.. och den lilla pilen där det röda blir mörkare är så mycket kraft jag kan ta utan att få igång dieseln. Jag kan alltså om jag behöver och vill trycka ner gasen i botten och då få ytterligare 163hk som trycker på..

Med tanke på att bilen väger 2,5 ton är det inte så illa pinkat ändå av 70hk. :D
0-60 går skapligt fort.. hehe.. sen segdrar det liiiite. ;)
Ytterigare 163 hk? Det var väl ändå i klenaste laget på en 2,5 ton tung bil. Det är väl den effekten D5 hade för typ tio år sedan? Eller har man gett den modernare D5:an till D6:an?

Är lite smått underhållen av konceptet med att gaspedalens första 50% ger bakhjulsdrift medan de senare 50% ger AWD. Diesel på framhjulen, el på bakhjulen. Snart sitter jag väl och proklamerar att det var bättre förr (läs: nu) när förbränningsmotorn alltid gick och samma hjul alltid drev. En ny generation "940 var sista riktiga volvon" fast med S80 och V70 typ.
En D5 TE har en dieselmotor på 163hk och en elmotor på 70hk.
Alltså 233hk.. och rätt bra vrid med tanke på elmotorn.

Så D5 TE är alltså en D4 (femcylindrig) med en 70hk elmotor. En D6 TE är en D5 med 70hk elmotor.
Specad 0-100 i power-läget är 6.9sek med D5 TE och 6.1sek med D6 TE.

Jag kan alltid välja om jag istället för eldrift vill köra på dieselmotorn, eller om jag vill ha AWD-drivning hela tiden.
Kör man med dieselmotorn igång går elen in och stöttar om det behövs.. t.ex om det slirar.

Det är dock sjukt kul att äntligen kunna köra lite bakhjulsdrift igen.. :D Saknar bara en knapp för att snabbt stänga av antisladd... Har för mycket andra funktioner i bilen så det valet sitter via menyn. Så det tar några sekunder extra... ;)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Jaha... Råkade ut för en förare född 1931.

Bild

Skulle det vara ett slagsmål hade jag sagt "Men du skulle sett den andra killen!".Bild

Jag körde in i en "avsmalning" där man bara kan köra en bil i taget. Mötande gubbe tror jag inte förstod idén med avsmalningen... Vi var framme vid den ungeför samtidigt, även om jag kom "mot den" betydligt tidigare.. Jag saktade in rätt mkt vilket inte han gjorde.. När jag såg att han körde in i avsmalningen trots att jag var i den bromsade jag, och stannade helt när han fortsatte mot mig. Det gjorde inte han.... smack... Och ja.. Det finns såklart på video.. Ni ska få se..
Användarvisningsbild
av Camel
Tråkigt. Inga personskador antar jag och det är huvudsaken.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 32
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E