Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Är ju en sådan som gärna vill att grejerna jag gör med bilen verkligen ska förbättra, och till stor del testar det med.
Så till ett litet experiment...

Köpte ju filteravskärmning och öppet filter till kärran. Funkar det som det är tänkt då? Ja det får vi väl testa!

Strajpade fast en vanlig inomhus/utomhus termometer i motorrummet.
Bild

Varmkörde motorn riktigt innan testet började! Körde sedan exakt samma runda med exakt samma antal stopp
vid bägge testrundorna!

Strajpade fast utomhusgivaren framme där filtret tar luft ifrån.
Bild

Testresultat temperatur innanför avskärmningen:
Max 26,2*
Min 15,5*

Strajpade sedan fast givaren utanför avskärmningen men ändå i vinddraget av fartvinden.
Bild

Testresultat temperatur utanför avskärmningen:
Max 47,7*
Min 36,5*

Svart på vitt, avskärmningen gör skillnad, och inte så lite heller. Insugstempen är alltså 21,5 grader kallare
innanför avskärmningen på max tempen och 21,0 grader kallare på min tempen.
White skrev:Bilen kom med på foto på ett hörn på Volvoträffen i Kristianstad.
Vad gör en rostig Ford på en Volvoträff? ??:-/ Måste hamnat fel. :)

White skrev:Är ju en sådan som gärna vill att grejerna jag gör med bilen verkligen ska förbättra, och till stor del testar det med.
Så till ett litet experiment...

Max 47,7*
Min 36,5*

Svart på vitt, avskärmningen gör skillnad, och inte så lite heller. Insugstempen är alltså 21,5 grader kallare
innanför avskärmningen på max tempen och 21,0 grader kallare på min tempen.
Smart test!

Din 945a är riktigt fin, verkar inte finnas nån rost alls?
Bra test :D men du får att ta och testa igen när det blir en sådan där riktig värmebölja, men förmodligen så ska det väl inte vara något bekymmer :D
Användarvisningsbild
av White
Har gjort det testet tidigare med originalburken, då skilde det inte så mycket mellan insugsluften och utanför burken. Här var mer
drastisk tempskillnad. Fördelen nu är att insugsluften tas precis bakom strålkastaren, med originalburken så tog den insugsluft ca
15cm in i motorrummet. Säkert ingen större effektvinst (om ens någon) med öppna filtret, men det är alltid kul med nytt och lite
tester på det! :wink:
  • 1
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 291
Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram