Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1098169
I dag har det blivit sköljning av automatlådan och byte av ATF.

Grejerna som man behöver:




ATF, givetvis. (Snåla inte här utan köp hem många!)
Bild




Dunk med nivåmarkeringar.
Bild




Rörbit med genomskinlig slang för att man ska kunna se luftbubblor.
Bild




Tratt med slang för påfyllning genom oljestickans rör.
Bild




Lossa övre (retur) oljeröret från kylaren.
Bild




Skruva dit röret (köpte ett oljerör på skroten och kapade) på övre anslutningen.
Bild




Ner med slangen i dunken.
Bild




Starta motorn och kör ut ATF tills det börjar komma luftbublor, i det här fallet liter för liter. Kör samtidigt växelväljaren mellan dess olika lägen.
Bild




Fyll på med ny färsk ATF.
Bild




Så här håller man på tills ATF som kommer ut är lika klarröd som det man fyller på




Det går åt en del flaskor.
Bild




Så, nu är det ny färsk ATF på lådan.
#1098236
DayDreamer skrev:Väldigt bra beskrivning :D :D
gött med lite fräsch olja i automatlådan, blev det någon märkbar skillnad på växlingarna?
Jo, tänkte att någon annan kanske blir hjälpt om hur man gör med detta. :)

Nej, märker ingen skillnad! Nu byter jag ju ATF så regelbundet så den hinner aldrig bli gammal/dålig innan nästa byte. Hade ju även
ner oljetråg, magneter och filter och rengjorde riktigt när jag köpte bilen, så lådan har blivit bra omhändertagen av mig. Även tidigare
ägaren hade faktiskt bytt olja på lådan minst en gång innan jag köpte den, det stod i serviceboken.
  • 1
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 291
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]