Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1078219
Min erfarenhet säger att äldre bilar/motorer, t ex dom gamla traktor-rödblockarna( :mrgreen: ) som byggdes när bensin var bensin och inte någon häx-bryggd som vi har idag mår bättre av 98 än 95. Samma sak gäller om man "trimmar" sin bil och anpassar mjukvaran specifikt för 98(men då kan man likagärna mappa för E85 imo!).
På en orginalmotor byggd för "dagens" häx-bryggder är skillnaden försumbar och kan nog endast mätas i labb under väldigt specifika förhållanden, och under väldigt kort tid :roll:

Sen hurvida det verkligen kommer 98 ur 98-pumparna, ja, det är ju svårt att bevisa som en vanlig "peasant" :roll: Men jag skulle faktiskt tro att det är "98" man får, skulle nog bli en skandal annars... Men dagens 98 är ju inte samma 98 som för ~30 år sedan.. Samma gäller 95 givetvis... Bensinen överlag är ju så mycket sämre idag än förr i tiden. Ett bra exempel är ju hållbarheten... Förr i tiden stod sig bensinen i flera flera flera år, nu för tiden går ju bilarna som ett lass skit om soppan är äldre än ett halvår :???:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1078226
White skrev:Trimmet jag kör i min vita är ju anpassat för 98, därav tankar jag det. :)

... Påstår dom ja... :roll:
Jag litar inte på sånna där mass-producerade mjukvaror/chip. Finns för många variabler som spelar in från en motor till en annan att det är omöjligt att ha specifik anpassning. Vill man ha något som verkligen är specifikt anpassat för något så får man vackert mappa själv :|
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1078247
Lucif3r skrev:Min erfarenhet säger att äldre bilar/motorer, t ex dom gamla traktor-rödblockarna( :mrgreen: ) som byggdes när bensin var bensin och inte någon häx-bryggd som vi har idag mår bättre av 98 än 95. Samma sak gäller om man "trimmar" sin bil och anpassar mjukvaran specifikt för 98(men då kan man likagärna mappa för E85 imo!).
På en orginalmotor byggd för "dagens" häx-bryggder är skillnaden försumbar och kan nog endast mätas i labb under väldigt specifika förhållanden, och under väldigt kort tid :roll:

Sen hurvida det verkligen kommer 98 ur 98-pumparna, ja, det är ju svårt att bevisa som en vanlig "peasant" :roll: Men jag skulle faktiskt tro att det är "98" man får, skulle nog bli en skandal annars... Men dagens 98 är ju inte samma 98 som för ~30 år sedan.. Samma gäller 95 givetvis... Bensinen överlag är ju så mycket sämre idag än förr i tiden. Ett bra exempel är ju hållbarheten... Förr i tiden stod sig bensinen i flera flera flera år, nu för tiden går ju bilarna som ett lass skit om soppan är äldre än ett halvår :???:
Ja bensinen var bättre förr, 100oktan det var grejer det :D
White skrev:Ja man vet ju inte om man blir lurad, svårt att kolla! :???: Har i alla fall sett när tankbilen är och lämnar soppa på "min" mack att han tar det från olika tankar. :)
Ja men det kan ju lika gärna vara 95 i tankbilen utan att själva föraren av tankbilen vet om det. Fast förmodligen är det ju rätt.
White skrev:Trimmet jag kör i min vita är ju anpassat för 98, därav tankar jag det. :)
Och även programvaran till V70:in är anpassad för 98 påstår dom iaf. Jag trimmade ju farsans gamla v70 med samma trim som du har använt till din V70. Vi bänkade den även och ja några 188hk var det inte tal om utan 178 blev det. Då är ju frågan vi bänkade den med BF95 hade vi haft i BF98 hade vi fått 10hk mer? Tycker att en ökning på 10hk för att köra på 98låter lite så där men vad vet jag :roll: Kan ju tilläga att vi även satte i ett insatssportluftfilter. Jäklar vilken skillnad det blev på soppa förbrukning när vi trimmade den. Låg man på 90km/h i 7 mil så hade vi en medel förbrukning på 0,65 liter milen och det är ju superbra för en så stor bil med bensin motor.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1078348
Jag märker då skillnad på min trimmade V70 om jag kör 95/ 98 . På 95 får jag avgassmällar. Sker aldrig på 98 ..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1078396
Ok 98 sägs ju ska vara mer stabilt dvs att men inte råkar ut för spikningar och feltändningar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1078429
Hehe jaha då var det visst dags att göra en service på bilen och fylla på glykol lyckat att bägge lamporna tänder sig exakt samma dag.
Bild

Det är ett år sedan nu ungefär sen jag gjorde en oljebytarservice så jag får väl göra det lite längre fram i sommar. Vet inte hur långt jag har kört på den tiden få kolla vad bilen har för mätarställning nu.

Kanske ska ta tag i och byta kylaren också så att jag slipper fylla på glykol var tredje månad. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av White
#1078437
DayDreamer skrev: Och även programvaran till V70:in är anpassad för 98 påstår dom iaf. Jag trimmade ju farsans gamla v70 med samma trim som du har använt till din V70. Vi bänkade den även och ja några 188hk var det inte tal om utan 178 blev det. Då är ju frågan vi bänkade den med BF95 hade vi haft i BF98 hade vi fått 10hk mer? Tycker att en ökning på 10hk för att köra på 98låter lite så där men vad vet jag :roll: Kan ju tilläga att vi även satte i ett insatssportluftfilter. Jäklar vilken skillnad det blev på soppa förbrukning när vi trimmade den. Låg man på 90km/h i 7 mil så hade vi en medel förbrukning på 0,65 liter milen och det är ju superbra för en så stor bil med bensin motor.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är 188hk i vår V70 heller, men den går bättre än en GLT 170hk, det har jag klockat. Vår drar också förvånansvärt lite efter uppgraderingen, 0,8 mestadels korta turer. Kör också med K&N filter i original luftburken. :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1078441
White skrev:
DayDreamer skrev: Och även programvaran till V70:in är anpassad för 98 påstår dom iaf. Jag trimmade ju farsans gamla v70 med samma trim som du har använt till din V70. Vi bänkade den även och ja några 188hk var det inte tal om utan 178 blev det. Då är ju frågan vi bänkade den med BF95 hade vi haft i BF98 hade vi fått 10hk mer? Tycker att en ökning på 10hk för att köra på 98låter lite så där men vad vet jag :roll: Kan ju tilläga att vi även satte i ett insatssportluftfilter. Jäklar vilken skillnad det blev på soppa förbrukning när vi trimmade den. Låg man på 90km/h i 7 mil så hade vi en medel förbrukning på 0,65 liter milen och det är ju superbra för en så stor bil med bensin motor.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är 188hk i vår V70 heller, men den går bättre än en GLT 170hk, det har jag klockat. Vår drar också förvånansvärt lite efter uppgraderingen, 0,8 mestadels korta turer. Kör också med K&N filter i original luftburken. :)
Ok du får testa mot en tidig V70glt med gasvajer dom ska visst vara ännu piggare än en V70glt med elektroniskt spjäll. 0,8 drog våran när vi körde nästan ren statskörning har jag för mig rätt så klarade vi 93mil på en fulltank (70 liter) och då körde vi enbart långkörning och när vi tankade så va det ungefär 4 eller 5 liter kvar i tanken. :D
  • 1
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 252

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]