- fre 20 maj 2016, 20:21
#1078219
Min erfarenhet säger att äldre bilar/motorer, t ex dom gamla traktor-rödblockarna( :mrgreen: ) som byggdes när bensin var bensin och inte någon häx-bryggd som vi har idag mår bättre av 98 än 95. Samma sak gäller om man "trimmar" sin bil och anpassar mjukvaran specifikt för 98(men då kan man likagärna mappa för E85 imo!).
På en orginalmotor byggd för "dagens" häx-bryggder är skillnaden försumbar och kan nog endast mätas i labb under väldigt specifika förhållanden, och under väldigt kort tid :roll:
Sen hurvida det verkligen kommer 98 ur 98-pumparna, ja, det är ju svårt att bevisa som en vanlig "peasant" :roll: Men jag skulle faktiskt tro att det är "98" man får, skulle nog bli en skandal annars... Men dagens 98 är ju inte samma 98 som för ~30 år sedan.. Samma gäller 95 givetvis... Bensinen överlag är ju så mycket sämre idag än förr i tiden. Ett bra exempel är ju hållbarheten... Förr i tiden stod sig bensinen i flera flera flera år, nu för tiden går ju bilarna som ett lass skit om soppan är äldre än ett halvår :???:
På en orginalmotor byggd för "dagens" häx-bryggder är skillnaden försumbar och kan nog endast mätas i labb under väldigt specifika förhållanden, och under väldigt kort tid :roll:
Sen hurvida det verkligen kommer 98 ur 98-pumparna, ja, det är ju svårt att bevisa som en vanlig "peasant" :roll: Men jag skulle faktiskt tro att det är "98" man får, skulle nog bli en skandal annars... Men dagens 98 är ju inte samma 98 som för ~30 år sedan.. Samma gäller 95 givetvis... Bensinen överlag är ju så mycket sämre idag än förr i tiden. Ett bra exempel är ju hållbarheten... Förr i tiden stod sig bensinen i flera flera flera år, nu för tiden går ju bilarna som ett lass skit om soppan är äldre än ett halvår :???: