Fredag 5/10
Nya tätningar till slangarna till oljekylaren, att inte byta ut dessa kan bli dyrt i slutänden.
Detsamma gäller även clipsen som håller fast slangarna. Dessa är engångsartiklar. Det finns många exempel på folk som försökt återanvända dem och som snabbt får lära sig att clipsen då ger med sig och man skjuter loss slangarna och tömmer motorn på olja fort med ras som följd. När man satt dit dem nya så brukar jag dra ett buntband eller en slangklämma runt som extra säkerhet att clipset håller sig på plats.
Allt inkopplat och klart. Bara att sätta i batteriet och hälla i olja i motorn. Men...
Jag är ju kung på att snubbla på mållinjen och så även idag. Har ju inte hunnit med det tidigare även om det funnits med i planeringen, men idag så tänkte jag ge mig på vänster drivaxel. Den vill inte låsa sig i lådan. Höll på men fick inte till det. Så imorgon lär jag börja med den. Sen ska det i olja i motor + låda, i med batteriet och en sista koll av allt och förhoppningsvis start. Men det återstår att se...
Lördag 6/10
Idag var det dags. Idag var allt inkopplat, kollat och klart.
13:21 - Sista koll och tändning på för att kolla så att det inte läker bensin när pumpen går.
13:23 - Start. Motorn går igång fint och går bra.
13:27 - &#&%%¤&#¤%!"#&%!%&½"#&%"#%&½"&#%!!!!!!!!!!!! Bara att slå av... Motorn gick fortfarande fint och så, men ett oljedropp under mtorn tog effektivt död på glädjen.
13:29 - Krälar in under bilen för att bekräfta vart läckaget kom ifrån. Och precis som jag fruktade: bakre vevaxeltätningen läker.
Sätter fast denna förmaning på rutan till garagegrannarna och åker hem...
Söndag 7/10
Dagen kan sammanfattas med denna bild. Efter ett kort övervägande igår och snabb insikt så vad det bara att ta sig till garget i tid idag och börja riva ur motorn och göra ett försök att byta packboxen. Så i 7-tiden så var motorn ur och låda + koppling bortplockat. Imorgon är det jakt på delar som gäller och om allt av någon anledning skulle flyta på så ska motorn hängas tillbaks och börja koppla in allt. Igen... *suck*
Måndag 8/10
Vette fasen hur det gick till. Men det syns på den att inre läppen blivit vikt utåt på 2 ställen. Var trots det lättare att få på plats än den nya..? Det + att fjädern gärna ville ramla ur gör mig ju lite fundersam över kvaliten på denna variant av packbox, men i slutänden är det ju monteringen som gjort att det börjat läka.
Nya packboxen på plats. Vart att sätta tillbaks svänghjul, koppling och växellådan innan jag gav upp för kvällen. Imorgon kväll så lyfts förhoppningsvis motorn i. Har en del annat att göra imorgon. Så ny tidsplan är uppstart senast på fredag.